Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hjälp med planering av skulder

Jag vill inte vara den som är den.

Men min erfarenhet utav budget och skuldrådgivare är att de inte har den minsta tanke på att försöka få dig att lösa din situation.
Det enda de rekommenderar är att släppa allt till kronofogden om du ligger minus i budget. Istället för att hjälpa till och komma
med konstruktiva förslag på hur man kan lösa problematiken och börja förändra situationen.
En del pratar om att de hjälper dig att förhandla med borgenärer, det fanns inte ens på tapeten för min skull när jag var där.
Det enda de sa till mig var att du SKA släppa allt och leva på utmätning resten av livet(Konsekvensen utav att låta det gå till kronofogden).
Jag sa till dem att jag var fast besluten utav att lösa min situation och betala tillbaka alla mina skulder utan att behöva hamna i den situationen,
då sa de till mig att jag var orealistisk och att jag bara borde ge upp, samt att det är bättre att leva med livslång utmätning än att försöka för mycket.

Så jag har med andra ord inte någon positiv erfarenhet utav budget och skuldrådgivningen.
Efter att ha kämpat ett bra jävla tag, har jag till slut börjat hamna på rätt bana och går numera lite grann plus per månad istället.
Otroligt tråkigt att läsa att det fungerar så. Har aldrig varit hos någon skuldrådgivare men det känns som att de inte gör så stor nytta vilket är synd eftersom de möter desperata och oroliga personer. Misstänker att skuldrådgivarnas utbildning är ytligt och att de inte har tid eller intresse att hjälpa på riktigt. Vi här vet hur det är att leva med skulder och vi har även lärt oss hur man kan hantera olika situationer, det är en viktig erfarenhet. Därför är det här forumet guld värt så man kan få tips och även dela med sig av egna erfarenheter. Vi har byggt upp ngt riktigt bra här :tummen:

Känner du själv att du vill släppa alla dina skulder till kf ska du så klart göra det men annars finns det säkert alternativa vägar att gå.
Jag antar att du nu har alla dina skulder nedskrivna så du har koll på skulderna. Samt hur mkt du betalar varje månad, vilken ränta. Viktigt även att veta vilka långivare har betalfria månader så du kan utnyttja dem och betala på annat. Ett tips är att ha koll på vilka pengar som du betalar in varje månad som du kan utnyttja igen, alltså betala två skulder med samma pengar, t ex betalar jag alltid först in på mina skulder hos Betalkoll, Billender, EasyCard, EnterCard, Ferratum m m för att när betalningarna har registrerats så kan man använda pengarna "en gång till" och betala andra räkningar. Jag använder Billhop när jag betalar räkningar med kreditkorten, det kostar 2,5% på beloppet men jag slipper ta ut pengar i en bankomat och sätta in dem på kontot. Sen har vi snöbollseffekten som du kan läsa på om. Har du möjlighet att ta ett extrajobb? Då får du ytterligare några tusen i månaden. Jag menar nu inte att mitt sätt är det bästa, men det funkar för mig och jag tar mig fram och skulderna minskar. Läs runt här på forumet, finns hur mycket matnyttigt som helst.

Jag kan tycka att det är synd att du som bara är 23 år redan ska hamna hos Kf med stora skulder, det kommer att påverka din vardag. Sen finns det dem som säger att att släppa skulderna varit det bästa de gjort men då har de kämpat på ett tag innan.

Känns som att du redan har tagit första steget och insett att ngt måste göras. Med små steg kommer man långt.

Har du möjlighet att få hjälp fr släktingar eller nära vänner att få bort de dyraste lånen?
Hej tack för ditt fina svar!
Jag har möjlighet att söka extra jobb, dock arbetar jag redan fulltid 07-16 så kan bli svårt att få det att passa in, men ska försöka sikta på att söka några helgjobb.
Jag har pratat och erkänt mitt beroende för spel och alla mina skulder för sambo samt familj och vänner nu, så den biten är passerad och känns skönt! En Sten borta.
Kan eventuellt få ett samlingslån med hjälp från medsökande som har bra kreditvärdighet. Jag däremot har 40 på kreditkoll så vet inte hur det blir om jag söker lånet med medsökande?

Hej tack för ditt fina svar!
Jag har möjlighet att söka extra jobb, dock arbetar jag redan fulltid 07-16 så kan bli svårt att få det att passa in, men ska försöka sikta på att söka några helgjobb.
Jag har pratat och erkänt mitt beroende för spel och alla mina skulder för sambo samt familj och vänner nu, så den biten är passerad och känns skönt! En Sten borta.
Kan eventuellt få ett samlingslån med hjälp från medsökande som har bra kreditvärdighet. Jag däremot har 40 på kreditkoll så vet inte hur det blir om jag söker lånet med medsökande?
Skönt att det går framåt :) Och får du ett extrajobb så kommer det göra skillnad för ekonomin, det bästa vore om du kunde lägga undan en slant varje månad för att ha en buffert. Det är när man står utan buffert och ngt händer som gör att man tar ett skitlån och vips så är man där igen! Jag jobbar också heltid och extrajobbar i vanliga fall ca 20 tim per vecka minst, finns det jobb så kan det bli över 30 tim. Jobben försvann under pandemin men nu börjar det röra på sig så 20 timmar i veckan är inte svårt att få. Har inte små barn och tycker inte alls det är jobbigt att jobba så mkt utan tvärtom, det är mkt jobbigare att inte jobba extra och sitta hemma och tänka på skulder och inkasso. Det man vill ska gå det går.
Jag har inget spelberoende så jag har stenkoll på vad pengarna går till och behöver inte oroa mig för återfall. Du kanske kan sätta in pengar på ett konto som bara din man har tillgång till för att undvika katastrofer. Väldigt positivt att din familj vet om din situation!

40 i uc risk ser inte så bra ut, för att du ska ha en chans till lån så är det bättre om du väntar tills ditt betyg blivit bättre och söka sen. Såvida inte din medsökande har väldigt bra förutsättningar. Man kan också säga att du inte har ngt att förlora på att söka nu men blir det avslag får du lägga upp en plan för hur du kan förbättra betyget, minska synliga lån och krediter, vänta ut förfrågningar etc.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp