Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hjälp med livet? Inkassoskulder

Jag är en kvinna på 39 år som har hamnat SÅ snett med ekonomin. Allt började med att jag i 19 års åldern började handla på kredit, sen har det spårat ur. Samlingslån , sms lån , hela karusellen. Fått hjälp flera gånger men kommer tillbaka och ställer till det. Har aldrig spelat utan handlar enbart om konsumtion samt på senare år rädda ekonomin. Nu är flera lån hos inkasso och jag kan inte betala.

Har man och barn samt hus. Mannen hjälpte mig för 7 år sen och ja. Nu är jag där igen. Skäms så otroligt och är så enormt skamfull. Ingen skulle tro detta om mig. Ingen.

Kan inte söka om skuldsanering på grund av huset. Så vad ska jag göra? Måste berätta för mannen och mina föräldrar och se om de kan hjälpa mig, men inser att jag också måste ha hjälp med detta. Är det vårdcentralen då? Jag har problem med att ta tag i jobbiga saker och skjuter på det vilket också ställt till det.

som skuldsatt är man på samhällets botten känner jag. Ingen som inte är i denna sits själv kan förstå hur fruktansvärt det är.
Jag är väl medveten om att jag har mig själv att skylla men mår så dåligt att livet börjar kännas så meningslöst.

Att förringa sig själv som människa när ekonomin kraschar är nog vanligt men har ju inte med verkligheten att göra. Man är inte en sämre eller bättre person oavsett om man är djupt skuldsatt eller har miljoner på banken.
Med det sagt, kommunens skuldrådgivare och din vårdcentral är absolut inte fel att boka tid hos. Av egen erfarenhet vet jag det är så lätt att negativa tankar förstoras och tar över helt.
Men fler på forumet kan utan tvivel dela med sig av egna unika erfarenheter och kanske kan ge mer specifika råd hur gå vidare.

Tolkar det som ett shoppingsberoende, att det inuti finns "ett hål" som behöver hanteras och under tiden leder den till ett behov av att handla saker och uppleva den tillfälliga kicken med det.(ta detta gissande från en amatör)

Hittade detta i en sida om KBT terapi.
Kanske försöka få hjälp via vårdcentarler? Visa vårdcentraler har ju KBT-terapeuter. Att gå till en privat terapeut kostar ju skjortan.

I sista punkten står det "Sök stöd". Personligen är jag helt emot att man drar ner nära och kära i sitt eget elände genom att låna pengar av dem, men att be om stöd är ju bra.

Bäst att skulderna hamnar hos KF och att du betalar av via löneutmätning?
Du är så ung att du hinner ordna det så att du kan öka dina inkomster och betala ikapp skulderna. För jag utgår från att du själv räknat ut att skulderna inte är övermäktiga, då du bedömt att boende i huset är viktigare än att bli av med skulderna via skuldsanering.

Tycker det är jättebra att du nu fått nog och vill få till en förändring mot en bättre och skuldfri framtid! Stark av dig!Bra jobbat!

Från sidan jag läser:
"

Tips för dig som vill minska ditt shoppande​

Här följer några tips och strategier för att motverka osunda inköp:

• Identifiera utlösare
    Försök att medvetandegöra vad som vanligtvis utlöser ditt shoppingbeteende. Är det till exempel känslor som stress, ångest, tristess eller något annat som föregår ditt köpbeteende?
  • Ta bort köpmöjligheter
    Minska tillgängligheten till shopping genom att till exempel avprenumerera från nyhetsbrev eller ta bort sparade betalningsuppgifter från onlinebutiker.
  • Betala kontant
    Att välja att betala med kontanter kan tydliggöra hur mycket pengar du spenderar och kan på så sätt minska risken för osunda köp.
  • Skapa en inköpslista
    Att göra en lista över vad du verkligen behöver köpa innan du går och handlar kan hjälpa dig att bli medveten om vad som inte är nödvändigt att köpa.
  • Sätt upp tydliga mål
    Du kan sätta upp olika typer av köpstopp, till exempel för specifika varor, och överväga att etablera en månatlig budget för att hjälpa dig att hålla koll på dina utgifter.
  • Sök stöd
    Prata med vänner eller familjemedlemmar och be om deras stöd. Ibland kan det vara enklare att övervinna beroendet med hjälp från andra.

Hur kan Svea KBT hjälpa dig som lider av shoppingberoende?​

På Svea KBT har vi omfattande erfarenhet av att stödja personer som brottas med shoppingberoende. Vi uppmanar dig att inte tveka att ta kontakt med oss för att boka en tid. Tillsammans kan vi utforska de mest lämpliga behandlingsalternativen och hitta den psykolog som bäst kan möta dina specifika behov."

Tolkar det som ett shoppingsberoende, att det inuti finns "ett hål" som behöver hanteras och under tiden leder den till ett behov av att handla saker och uppleva den tillfälliga kicken med det.(ta detta gissande från en amatör)

Hittade detta i en sida om KBT terapi.
Kanske försöka få hjälp via vårdcentarler? Visa vårdcentraler har ju KBT-terapeuter. Att gå till en privat terapeut kostar ju skjortan.

I sista punkten står det "Sök stöd". Personligen är jag helt emot att man drar ner nära och kära i sitt eget elände genom att låna pengar av dem, men att be om stöd är ju bra.

Bäst att skulderna hamnar hos KF och att du betalar av via löneutmätning?
Du är så ung att du hinner ordna det så att du kan öka dina inkomster och betala ikapp skulderna. För jag utgår från att du själv räknat ut att skulderna inte är övermäktiga, då du bedömt att boende i huset är viktigare än att bli av med skulderna via skuldsanering.

Tycker det är jättebra att du nu fått nog och vill få till en förändring mot en bättre och skuldfri framtid! Stark av dig!Bra jobbat!

Från sidan jag läser:
"

Tips för dig som vill minska ditt shoppande​

Här följer några tips och strategier för att motverka osunda inköp:

• Identifiera utlösare
    Försök att medvetandegöra vad som vanligtvis utlöser ditt shoppingbeteende. Är det till exempel känslor som stress, ångest, tristess eller något annat som föregår ditt köpbeteende?
  • Ta bort köpmöjligheter
    Minska tillgängligheten till shopping genom att till exempel avprenumerera från nyhetsbrev eller ta bort sparade betalningsuppgifter från onlinebutiker.
  • Betala kontant
    Att välja att betala med kontanter kan tydliggöra hur mycket pengar du spenderar och kan på så sätt minska risken för osunda köp.
  • Skapa en inköpslista
    Att göra en lista över vad du verkligen behöver köpa innan du går och handlar kan hjälpa dig att bli medveten om vad som inte är nödvändigt att köpa.
  • Sätt upp tydliga mål
    Du kan sätta upp olika typer av köpstopp, till exempel för specifika varor, och överväga att etablera en månatlig budget för att hjälpa dig att hålla koll på dina utgifter.
  • Sök stöd
    Prata med vänner eller familjemedlemmar och be om deras stöd. Ibland kan det vara enklare att övervinna beroendet med hjälp från andra.

Hur kan Svea KBT hjälpa dig som lider av shoppingberoende?​

På Svea KBT har vi omfattande erfarenhet av att stödja personer som brottas med shoppingberoende. Vi uppmanar dig att inte tveka att ta kontakt med oss för att boka en tid. Tillsammans kan vi utforska de mest lämpliga behandlingsalternativen och hitta den psykolog som bäst kan möta dina specifika behov."
Stort tack för din text!
Nja skulderna är nog övermäktiga och jag kan inte ha löneutmätning då vi ju har huset. Så jag kommer be om hjälp helt enkelt. Det är ju bara pengar trots allt och det är hemskt jobbigt att be om hjälp men nu måste det bli så.

Att förringa sig själv som människa när ekonomin kraschar är nog vanligt men har ju inte med verkligheten att göra. Man är inte en sämre eller bättre person oavsett om man är djupt skuldsatt eller har miljoner på banken.
Med det sagt, kommunens skuldrådgivare och din vårdcentral är absolut inte fel att boka tid hos. Av egen erfarenhet vet jag det är så lätt att negativa tankar förstoras och tar över helt.
Men fler på forumet kan utan tvivel dela med sig av egna unika erfarenheter och kanske kan ge mer specifika råd hur gå vidare.
Ska börja där. Behöver verkligen hjälp, på alls sätt. Detta är en sorg för mig

Sök hjälp för ditt konsumtionsbeorende, kolla med din kommun, man har rätt till terapisamtal till vanlig taxa upp till en viss nivå (brukar vara 5 eller 10 samtal)
Berätta för din familj och här vore det bra att du kan visa att du redan sökt hjälp och kommit igång med samtalsterapi.

Om du radar upp alla dina skulder här, ränta, belopp per månad, skuld kvar att betala så kanske kan du få lite konkreta tips på hur du kan gå till väga med skulderna.
Då får du även ange dina/era inkomster och utgifter etc.

Jag undrar över skuldsanering. Vi bor ju i hus och har höga lån. Kan vara ett övervärde på kanske 100.000 kr sen kommer ju vinstskatt då blir det ju en skuld där med.. vi hittar inget billigare boende i den här stan heller. Vill de ändå generellt att man säljer huset? Är ju två barn inblandade också?

Om övervärdet inte är större än så borde det finnas stora chanser att få behålla det under en skuldsanering. Då är din del av övervärdet 50000?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp