Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hjälp med jämkning

Hej
Jag har följt stegen som finns i detta forum men har några frågor.

Jag vill jämka från januari till augusti 2024.

1. Ska jag välja jämkning för inkomståret 2023 eller 2024 då?

2. Jag har ju skickat iväg ansökan men kan jag återkalla om jag gjort fel och göra en ny? För jag minns inte att jag valde jämkningsperiod alltså januari 2024 till augusti 2024. Eller är det förutsatt att i och med ansökningstiden att det gäller för den perioden? Kan jag ändra på något sätt? Hur ska Skatteverket veta under vilken period jag önskar jämkning?

Just nu verkar det vara så att man bara kan ansöka för period helår 2024. Då väljer du 2024. Vill man jämka periodvis under 2024. Säg April till Oktober så måste man vänta på att jämkningen öppnar igen i Mars.

Väljer du 2023 så kan du bara jämka November och December. Visseligen så bör du betala 0kr i skatt resten av året, men blir lägre återbäring senare.

Det går även jämka för både 2023 november-december och helår 2024. Då blir det 2 separata inskick.

2. Det går som sagt bara välja helår 2024 just nu. Däremot kan du avbryta din jämkning i Augusti om du vill, via mina sidor hos SKV och skriva på avbryt jämkning hos Skatteverket.
Det "dåliga" är att du får en procentsats för helår 2024 som är högre än om det hade gått att jämka periodvis januari-augusti, detta för att skatteåterbäringen blir utslagen på 12 istället för 8 månader.

Mitt förslag om du vill jämka endast till Augusti är att låta din ansökan ligga så att du får ett besked du lämnar till lönekontoret. Sen i Mars då skatteverket öppnar för jämkning i period så avbryter du din jämkning, samt söker på nytt Mars - Augusti för lägre skattesats dom månaderna.

Alla borde väl jämka för mycket (låna av staten). Stoppa in pengarna på räntekonto och sen betala in det på sitt skattekonto i början på året därpå för att inte ha skatteskuld

Alla borde väl jämka för mycket (låna av staten). Stoppa in pengarna på räntekonto och sen betala in det på sitt skattekonto i början på året därpå för att inte ha skatteskuld

Nja, tanken med jämkning är ju att få ut rätt löpande. Inte att då kvarskatt.
Jämkar du dig uppenbart felaktigt till en kvarskatt lär det kunna bli problem om man tänkt sig skuldsanering och sådant senare

Om jag har förstått rätt så kan jag inte jämka nu för jan-apr 2024 tex?

Varför kan han inte det? Är ju bara att ansöka på skatteverket.
Absolut att man inte kan jämka specifika månader, man kan ju avsluta det när man vill.
Ok, men då är vi överens då att det inte går att ansöka om jämkning för vissa månader utan man söker för hela året, sen kan man ansluta om man önskar, men det är ju en senare process. Så önskemålet om att nu ansöka om jämkning för januari-april går inte.

? Det går om man vill, bara att avsluta, men inget som avslutas automatiskt.

Specifika månader går inte längre, utan det gäller per år.
Bara att avsluta när man vill.

Så till den som ställde frågan. Du kan visst jämka de månader du vill 2024.
Man du kan inte "förvarna" de exakta månaderna som du tänker jämka till skatteverket, utan du ansöker om jämkning för hela 2024(1 Jan till 31 Dec).

Dock kan du avsluta jämkningen när du vill.

Så vill du inte jämka mer t.ex. i Februari så är det bara avsluta den hos skatteverket samt meddela din ekonomiavdelning. Inte svårare än så...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp