Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hjälp med Alektum!!!

Hej Alla
Jag behöver er hjälp och tips.
Jag har även hamnat hos alektrum. Håller med er 100procent med att dem inte är tillmötesgående.
Jag hade delbetalningar via resursbank 3 st.
Alla 3 hamnade hos alektrum. Ena var på ca 14tusen ena på 26tusen och den sista på 23tusen.
Jag betalade av den minsta direkt.
Dem 2 andra ville jag ha avbetalningsplan. Då sa en i kundtjänst att jag är tvyngen att betala 8 tusen i månaden med 20 procent ränta.
Jag är student och har csn enbart som ekomomi källa min csn är mellan 8-10 tusen varje månad.
Jag talade med fler olika handläggare hos dem till slut kom vi överens om 5000kr. Jag har betalat sedan mars, utan någon problem. Men nu när man inte får csn under sommarlov så kommer jag inte kunna betala av den.
Jag kan inte sommarjobba pga personliga skäll. Jag var i god tid och förklarade till dem hen handläggare sa till mig att de kan göra en månads betalningsfri juni därefter sänka kostnaden juli så kommer jag betala som vanligt augusti: men hen gav mig ett nr att ringa.
Jag ringde nr, antar det är deras arbetsledare/chef. Han var otrevlig, ifrågesatt mig så du tar csnlån för att betala av ditt skuld hos oss, varför godkände du 5000kr avbetalningsplan om du inte kan betala? Hen gick enbart med på att sänka kostnaden till 3000kr juni/juli månad. Om jag inte betalar det så nämnde hen att de skulle skickas förmodligen till KF.
Min fråga är:
Hur snabbt skickar de till KF, efter passerad förfallodag?
Om de skickar det, har man möjlighet att förhandla nytt avbetalningsplan?
Har jag rätt för ackord? Jag förhandlade ingenting, de nämnde inget och jag har inte koll på sånt.
Min ränta tickar, ser inget skillnad på skulden.
Alektrum är skit inkasso bolag. Finns de någon långivare som kan hjälpa mig ta lån, så jag kan betala av det, och ha skuld hos någon seriös företag.

Man har aldrig rätt till ackord, det är upp till dig och borgenär/ombud att förhandla fram ett ackord och dom kan vägra helt om dom vill.

Det skickas väl inom några dagar, det går stt förhandla ny plan, men det är upp till deras goda vilja, det finns ingen rättighet att få ny plan

Man har aldrig rätt till ackord, det är upp till dig och borgenär/ombud att förhandla fram ett ackord och dom kan vägra helt om dom vill.

Det skickas väl inom några dagar, det går stt förhandla ny plan, men det är upp till deras goda vilja, det finns ingen rättighet att få ny plan
Ne som Lasse säger här ovan så. Men ring och förklara att du slutbetalar den sista månaden. Enligt deras plan ska allt vara inne ändå oavsett vad du betalar per månad.

Idag så står det
13 månader avbetalning.
Varje månad ska jag betala 5000kr
Förutom juni-juli 3000kr
Har redan betalat in för 3 månader.
Min skuld hos resursbank var ca 47 tusen kanske. Idag står sen på 39tusen.
Om jag föjer 13 månader i slutändan hamnar jag på 60 tusen något. Om jag väljer betala mindre så kanske jag kommer få högra ränta än vad jag har. Nu ligger ena fakturan på 18 tusen och den andra på 22. Om jag betalar av 2-3 månader utan att den skickas till KF. Och väljer betala totala summan då betalar jag endast skulden som är då? Eller bör man betala av ränta för avbetalningsplanen är 13mån fast skuld 0

dem har märkt att jag betalar in alltid 1 vecka innan förfallodag. Att jag sköter mig.
Min fråga tror ni de skickar till kf, eller brukar de skicka påminelse först. De är informerade om att jag har de kämpigt, att de inte handlar om att jag vägrar eller är missköter mig

En fråga kring avbetalning hos alektum. Fick en sådan nu. De meddelade att de skulle skicka hem planen utgår jag från, eller avierna? Får man alla samtidigt eller skickar de brev varje månad. Har tidigare fått info i kivra. Det gick inte med detta.
Jag är ej hemma när detta kommer. Kommer vara på semester. Kommer har folk som tittar till posten. Har ej lust att skylta med skulder hur som helst. Jag vet att man får skylla sig själv men undrar mest vad står det på kuvertet som kommer, är det alektum group eller står det så man ser att det är inkasso?

En fråga kring avbetalning hos alektum. Fick en sådan nu. De meddelade att de skulle skicka hem planen utgår jag från, eller avierna? Får man alla samtidigt eller skickar de brev varje månad. Har tidigare fått info i kivra. Det gick inte med detta.
Jag är ej hemma när detta kommer. Kommer vara på semester. Kommer har folk som tittar till posten. Har ej lust att skylta med skulder hur som helst. Jag vet att man får skylla sig själv men undrar mest vad står det på kuvertet som kommer, är det alektum group eller står det så man ser att det är inkasso?
De skickar ut ny avi varje månad, trots att man säger att man har koll på dem. Allt för att de ska tjäna pengar. Tänka sig ändå vad de kan tjäna på allt. En avbetalningsplan som varar i 12 månader bara där tjänar de 720 kronor (12x60=720 kronor). Sen får man lägga på ytterligare 60 kronor då de alltid skickar ut ett brev när en amorteringsplan skapas.

De skickar ut ny avi varje månad, trots att man säger att man har koll på dem. Allt för att de ska tjäna pengar. Tänka sig ändå vad de kan tjäna på allt. En avbetalningsplan som varar i 12 månader bara där tjänar de 720 kronor (12x60=720 kronor). Sen får man lägga på ytterligare 60 kronor då de alltid skickar ut ett brev när en amorteringsplan skapas.
Vet du hur kuverten som kommer ser ut? Står det endast alektum group på dem eller står det inkasso tydligt. Har andra som ska ta hand om min post. Det verkar vara många här med avbetalningsplaner så tänker att någon bör veta.

Vet du hur kuverten som kommer ser ut? Står det endast alektum group på dem eller står det inkasso tydligt. Har andra som ska ta hand om min post. Det verkar vara många här med avbetalningsplaner så tänker att någon bör veta.
Vet inte men det står iallafall Alektum. Folk kommer väl oavsett vad förstå att du lånat pengar tänker jag?
Men jag har för mig att det står Alektum Group.

Amorteringsplan får dom väl ta ut mer för, typ 170 kr?
Dom tjänar ju inte 60 kr på det, dom tar möjligen in 60 kr. Inkasso som andra branscher har kostnader också, bara brevet och portot går ju lätt att räkna av, sen en del annat.

Kollade hur dom gjorde hos en fd arbetsgivare. Dom hade slutat att ge betalplaner utan avier då man var tvungen att sitta och hantera varenda inbetalning från dessa manuellt..

Amorteringsplan får dom väl ta ut mer för, typ 170 kr?
Dom tjänar ju inte 60 kr på det, dom tar möjligen in 60 kr. Inkasso som andra branscher har kostnader också, bara brevet och portot går ju lätt att räkna av, sen en del annat.
Säkert...
Jo men själva brevet i sig kostar ju inte 170 kronor bara för det tänker jag, dessa 170 kr ser jag bara som en extra avgift. Det jag menar är att jag tror att du hade fått betala 170 kr även om företaget i fråga inte hade skickat ut brev. Tänker att oavsett brevutskick eller ej så kostar det 170 kr att starta en amorteringsplan, sen får man ju räkna in all ränta också.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp