Det är nog ganska likt spelmissbruk tror jag!Har du fått svar på varför du gör detta pga impuls? Jag har spelmissbruk bland annat så antar att shopping kanske ger kickar och snabba välbefinnande för stunden.
Ingen vet, har hållit det hemligt. Jobbigt att prata om.Klipp korten och låt i värsta fall någon annan ha hand om ditt bankid. Vi spelmissbrukare får ju använda spelpaus för att begränsa och undvika. Ingen av dina närstående som vet om situationen?
Jag har en bra budget, som ibland hålls. Men jag får inga kickar av sparande tyvärr...Du kanske kan sälja av lite saker med?
Sätt dig ner och gör en budget och ekonomiskt överblick. Sätt sparmål varje månad och amorteringsmål
Jodå, men impulsiviteten är tyvärr starkareAntar att du har fått tipset förut om du får impuls att köpa något och att du känner att du måste ha saken. Att vänta en dag eller några dagar och känn efter om du verkligen behöver det!
Tack för dina synpunkter! Jag uppskattar att du tog dig tid att skriva!Just nu är situationen stabil så du behöver inte vara nojjig men givet att du överkonsumerar ska du absolut inte släppa garden. Några på detta forum har börjat med små skulder som sedan blivit miljonbelopp (jag är ett exempel, har sett en o annan genom åren där man ej slutat med destruktiva beteendet utan bara fortsatt) medan andra har hittat till forumet när de redan haft miljonskulder.
Situationen är stabil men givet att du har en bra inkomst och att det går till ren konsumtion lånen så bör det vara varningsflagga för dig. Men bra att du funderar över det och grymt att du sökt hjälp också.
Ingen dålig sits i varje fall![]()
Jag har en bra budget, som ibland hålls. Men jag får inga kickar av sparande tyvärr...
Tack för ditt kloka svar! Du har helt rätt.Ja beroenden är ju som alla vet av ondo, vilket beroende det än är. Spelberoende och konsumtionsberoende är väl egentligen att jämställa med knark och alkoholism. De ger en snabb kick och ett välmående för stunden. Sedan så kommer det efter i form av skulder och bakfylla eller som det så vist står på Arbogas ölburkar "det kommer efter som arbogaöl" Vatten ger inga kickar men det ger inte heller en tillfredställese förrän man går på toaletten och den som säger att "sex är skönt" har aldrig pinkat när hen varit riktigt pissnödig. Lite så är det med sparande också.
Du har en bra inkomst och du borde egentligen inte ha några som helst problem att ta dig ur den onda spiralen. Jag önskar dig all lycka med dina ansträngningar. Ta en funderare på vad som ger mest tillfredställelse i det långa loppet, ett snabbt rus eller en långvarig säker framtid. Det är lätt att säga men du måste själv komma till insikt och stanna upp i livet, fundera på vad som är viktigt framöver. En stabil och ekonomisk plattform eller mjuk lerstod som du egentligen vet kommer att rasa om du fortsätter att bygga den högre och högre.
Jag fattar att du skriver detta i all välmening men tyvärr är missbruk av alla de sorter svåra att handskas med och handlar inte bara om att ”ta sig ur den onda spiralen”. Många av oss kommer leva hela våra liv med missbruket kvar. Men att det hålls i schack genom samtal, stödgrupper, avstängningar osv. Jag ville bara nämna det. Sen finns det absolut människor som kan sluta med saker cold turkey.Ja beroenden är ju som alla vet av ondo, vilket beroende det än är. Spelberoende och konsumtionsberoende är väl egentligen att jämställa med knark och alkoholism. De ger en snabb kick och ett välmående för stunden. Sedan så kommer det efter i form av skulder och bakfylla eller som det så vist står på Arbogas ölburkar "det kommer efter som arbogaöl" Vatten ger inga kickar men det ger inte heller en tillfredställese förrän man går på toaletten och den som säger att "sex är skönt" har aldrig pinkat när hen varit riktigt pissnödig. Lite så är det med sparande också.
Du har en bra inkomst och du borde egentligen inte ha några som helst problem att ta dig ur den onda spiralen. Jag önskar dig all lycka med dina ansträngningar. Ta en funderare på vad som ger mest tillfredställelse i det långa loppet, ett snabbt rus eller en långvarig säker framtid. Det är lätt att säga men du måste själv komma till insikt och stanna upp i livet, fundera på vad som är viktigt framöver. En stabil och ekonomisk plattform eller mjuk lerstod som du egentligen vet kommer att rasa om du fortsätter att bygga den högre och högre.
Mycket bra skrivet. Det man också måste göra är att behandla orsaken till missbruket. Som tex ångest; att man dricker/spelar/shoppar för att hantera ångesten.Jag fattar att du skriver detta i all välmening men tyvärr är missbruk av alla de sorter svåra att handskas med och handlar inte bara om att ”ta sig ur den onda spiralen”. Många av oss kommer leva hela våra liv med missbruket kvar. Men att det hålls i schack genom samtal, stödgrupper, avstängningar osv. Jag ville bara nämna det. Sen finns det absolut människor som kan sluta med saker cold turkey.