Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hjälp. Kronofogden. För 6 månader sedan hade jag aldrig haft en skuld

Hej.
Jag har skrivit en del inlägg.
Jag är spelberoende och har förstört hela mitt liv med det. Jag har vid TVÅ tillfällen rasat och berättat för min mina föräldrar om lånen jag tagit. och det har rättad mig dessa två gånger.

det dem inte vet är att jag gjorde bort mig hårt igen och sitter nu ännu en gång med skulder, och för första gången har jag börjat då brev från kronofogden. Jag inväntar en jävla massa brev därifrån och hela mitt liv gick från 10 till 0.

nina föräldrar har det gott ställt, min pappa är helt tokig vad det gäller pengar. Högsta kreditvärdighet och har drivit företag och fastigheter så länge jag levt. Detta för honom är en skräck.
De båda blev livrädda över det som hände med spel och lån ”vi orkar inte en gång till” ”du är du ensam”
Detta har bara skrämt mig och gjort att jag inte kan berätta.

mitt liv är en jävla röra och jag vill inte vara i det.
Vet inte vad jag ska göra, eller vem jag ska prata med. Litar inte på någon kring detta.
Jag kan liksom inte fortsätta livet såhär, det är ingen idé att ta hand om sig själv när jag ändå har förstört hela mitt liv med skulder.
Hopplöst. Skammen äter upp mig.

har någon varit i samma sits? Vad gjorde ni? Hur tänkte ni? Har ju också närstående med penga-mani?

För det första: bra att du erkänner att du är spelberoende! Steg 1 av 100 typ. Sen om jag fick en tia för varje gång jag hör att en familj räddat/löst skulder och personen sen skuldsatt sig igen - och värre! Så skulle jag vara skuldfri :) Men nu sitter jag med 2 miljoner i spelskulder och mår hur bra som helst. ”Hur?” tänker du?

Man måste släppa att pengarna och skulderna definierar ens liv. Pengar är viktigt för att kunna leva som man vill, man lever inte för pengar. Så att ditt liv är slut på något sätt är bara att glömma. Hur gammal är du och hur stora är skulderna?

Det du måste göra är att fokusera på ditt beroende och inte hur du ska lösa pengarna. För annars sitter du där igen om ett år, det vet du säkert själv med. Jag rekommenderar en KBT-behandling med psykolog, gärna som ditt jobb bekostar. Ja, du måste berätta för din chef/HR och nej, det är inte världens undergång - trust me!

Att komma ut med detta är det bästa du kan göra för först då kan du ta tag i problemen på riktigt och du kommer bli förvånad över hur mycket stöd det finns där ute. Jag hade inte klarat detta själv kan jag säga.

Sen ska du komplettera behandlingen med stödgrupp. Gå dit och prata med andra som spelat bort allt men vänt livet! Det ger en pepp och gör att man inte glömmer vart man varit sen när allt är bra igen och man lätt kan ta återfall.

Sen ge någon närstående insikt i din ekonomi eller lämna över den helt! Spelpaus i all ära men vi spelberoende kommer alltid att hitta vägar till att spela.

Sist så måste du inse att detta kommer du behöver fortsätta med resten av livet. Vi blir aldrig friska och vi kommer aldrig kunna spela ”bara lite grann”.

Slutligen: du tror att du slagit i botten, det trodde jag med. Men det finns så många bottnar kvar att slå i. Begå brott, förlora familj, skada sig själv. Så många som det gått värre för och som kan hända dig och mig med om vi inte agerar nu och vänder våra liv.

Önskar dig styrka och bara messa mig på pm om du vill surra mer ❤️

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp