Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hjälp, jag vet inte hur jag skall göra!

Jag har idag en skuld på cirka 320K
Skulderna har kommit pga ett tidigare spelmissbruk. Jag har nu varit ren från det i cirka 5 månader.
Ett av lånen ligger på cirka 190k
Och resterande 7lånen är krediter.
Jag betalar cirka 16000kr i månaden på enbart lånet och krediterna. Utöver det behöver jag betala mat, hyra och andra räkningar.
Jag har ut 24000kr efter skatt och går plus minus noll varje månad men kan inte ens unna mig en god glass nu på sommaren..
Jag har en lön på 24000kr efter skatt
Aldrig varit hos kronofogden eller haft några anmärkningar.
Bankerna vill inte ge mig något samlingslån eller dylikt.
Vad skall jag göra?

Kan du prata med dina långivare om att öka löptiden på lånen?

Vad har du för kreditbetyg? Många förfrågningar? Är någon av dina krediter på en mindre summa så kan du kanske köra snöbollsmetoden.

Vad har du för UC betyg? Hur många lånförfrågningar har du?

Jag misstänker att du har många förfrågningar och därför blir nekad lån. Bankerna vill inte heller se några speltransaktioner så det gäller att inte alls spelar.
Vad har du för underskott av kapital enligt senaste deklarationen? Min tips är om du har många ff och dåligt UC att du jämkar. Då får du ut någon tusenlapp extra i månaden som du kan använda att betala extra på krediterna.
Samtidigt väntar du att dina ff försvinner och att ditt UC blir bättre. Sen kan du ansöka om samlingslån. Har du några krediter som är fullutnyttjade? För de kan också sänka kreditbetyget väldigt mycket.

Förklara för dina långivare om din ekonomiska situation så borde de kunna ge amorteringsfria månader.
Sälj saker och jobba extra. Kolla med närstående om de kan hjälpa dig om du är ny i din spelproblematik?

Det viktiga här är att du har en plan och vision framåt för att din ekonomiska situation ska bli bättre.
Börja budgetera direkt. Spara ihop ett litet kapital, 5-10k
Detta är första steget att du får ihop ett litet sparat kapital. Få dina långivare att förstå att du inte kan amortera något innan detta.

Nästa steg är att lista dina skulder minst till störst och betala av med snöbollsmetoden.
Exempelvis:
1: Kredit 1: 1000
2: Kredit 2: 5000
3: Privatlån 1: 50000
4: Privatlån 2: 120000

Senast ändrad:
Börja med att lista din skulder så du vet hur stora, vad du betalar i månaden samt räntan.
Att jämka kan vara bra för att få lite mer i handen resten av året och då kunna betala av nån skuld lite snabbare.
Gör en budget och var var benhård med att följa den.
Spela inte igen.

Till våren bör du blivit av med många ff och kanske någon kredit, då kanske din UC är bra nog för ett samlingslån som ger dig bättre villkor.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp