Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hjälp! Har släppt alla skulder

Man bör som
Då får jag verkligen hoppas det. Vore otroligt skönt att inte blanda in arbetsgivaren med löneutmätning.
Tack för pepp och tid för svar!
Man bör som vanligt inte ta svar här som att det vore sant. Det är inte helt sällan svaret är det rakt motsatta.

Det är långa väntetider hos KFM och har inget ännu skickats dit så tar det troligen ett par månader eller mer innan någon löneutmätning kan påbörjas. Det som ska sägas dock är att skriver man inte på delgivningarna kan KFM söka en i hemmet eller på arbetet.

Att det känns jobbigt nu är en del av processen och när löneutmätningen väl är igång och du vant dig lite så tror jag du kommer hitta ett större lugn. Den här stressen många av oss har levt med kring hur ekonomin ska gå ihop, om den ska gå ihop, när löneutmätningen ska starta och hur det blir då, vem som ska får veta osv, den brukar lägga sig. Jag hoppas du får hjälp och stöd längs vägen.
Tack! Det känns skönt att jag får stöd och pepp av er här. Jag ska till företagshälsovården i november och ska försöka berätta om min situation då.
känns också skönt att veta att jag inte är ensam i den här situationen och all ångest och panikkänslor som kommer. Jag känner sån stress för framtiden och hur allt ska bli men jag försöker ta en dag i taget. Jag övertalar mig själv att jag är ingen dålig människa och jag har inte gjort något brottsligt bara helt misslyckats med ekonomin.

Om du inte fått delgivning ännu så tänk på att vänta 5-6 veckor med att skriva under delgivning. Det ger dig chansen att få svar på skuldsaneringsansökan före utmätning börjar, i så fall får inte din arbetsgivare reda på någonting alls. Men också kan resultera i att du har 2 extra löner fritt att använda utan räkningar att tänka på än om du skriver på delgivningarna direkt. Speciellt med tanke på jul och nyårsledigheter kommer under processen på KFM. Ingen fara i detta - borgenärerna är ännu värre: När dom blir delgivna betalplan & förslag skriver en del av dom inte under på 8-9 veckor. Så väntar man 5-6 veckor är man ändå bättre än dom.

Blir du nekad denna på grund av bryttiderna för mycket i närtid så kommer du säkert få skuldsanering i framtiden.
Det kan också ses som negativt att fördröja när man går igenom ansökan. Så bara att godkänna skiten och äga sin ”skit”.

Hej! Vet inte om jag är i fel tråd och skriver men sitter i ett läge då jag släppt nästan allt
Försöker betala av mindre skulder
Har ej kommit till ärende hos kf än men bör göra det snart och jag har inga tillgångar så det bör bli löneutmätning
Min fråga nu för min sambo fick veta allt för några månader sedan och han är inte mycket för att tala känslor men ikväll har han efter lååånga kvällar/helger äntligen fått ur sig att han är orolig att kf kommer o tar hans pengar
Jag har försökt förklara men jag är ingen expert att han äger sin bil o sin bostad o sin sommarstuga o sina pensionspengar o det kommer ingen åt
Vi har varit sambos i 5 år o inga gemensamma barn
Han har inte erbjudit sig att hjälpa till mer än att jag betalar lägre hyra o vi delar sen på allt
Om kf gör hembesök så kan jag inte bevisa att ex saker vi köpt är mest betalda av mig resp av honom
Är det någon som vet hur det fungerar?
Mvh Marie

Det är skönt att ta steget. Du kommer få det bättre med utmätning än innan. Inte bara troligtvis ekonomiskt utan främst psykiskt.

Jag förstår rädslan med arbetet, men det är extremt sällan man får sparken för sin personliga ekonomi, oavsett position. Är väl främst inom finanssektorn det är liten vanskligt.
Att ha skulder hos KF är inget giltigt skäl för uppsägning. Måste vara personliga skäl eller arbetsbrist. Det de möjligen kan få det till är arbetsbrist men då tar du hjälp av facket då det handlar om s.k fingerad arbetsbrist.

Att ha skulder hos KF är inget giltigt skäl för uppsägning. Måste vara personliga skäl eller arbetsbrist. Det de möjligen kan få det till är arbetsbrist men då tar du hjälp av facket då det handlar om s.k fingerad arbetsbrist.

Det kan det visst vara beroende på vad du jobbar med. I min tidigare bransch var det anledningen till att jag fick sluta.

Jag har lämnat in ansökan om skuldsanering i augusti men har tagit paniklån i år så jag räknar med avslag. Jag hyr min lgh, jag jämkar men jag har inte ansökt om jämkning för 2025 eftersom jag kommer få löneutmätning..
Jag har en bra inkomst, 48000kr i månaden innan skatt. Men sanningen är att jag kommer ha mer pengar att leva för med existensminimum:(

Hur går det för dig ? Fick du svar kring skuldsaneringansökan?

Senast ändrad:
Hur går det för dig ? Fick du svar kring skuldsaneringansökan?
Jag fick inledande i februari och blev så klart super glad, sen ju längre tiden går med denna hemska väntan mår man sämre och sämre går på helspänn och det är jätte jobbigt att inte få svar! 4 månader har det gått nu

Jag fick inledande i februari och blev så klart super glad, sen ju längre tiden går med denna hemska väntan mår man sämre och sämre går på helspänn och det är jätte jobbigt att inte få svar! 4 månader har det gått nu
Tack för återkoppling och grattis till inledande! Hoppas det går hela vägen framåt!

Hade du hunnit ha löneutmätning under tiden du har väntat för hantering av skuldsaneringansökan?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp