Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hjälp/förslag på lån?

Om han tar sin bostadsrätt som säkerhet, måste han flytta lånen han har på det till just den banken som godkänner? Eller är det bara så att de har rätt "att akionera/sälja" lägenheten om inte lånet betalas? Vad menas egentligen med "säkerhet för lån"

mvh

säkerhet kan var boende,bil borgenär.det är oftast lättast få lån om man har säkerhet.bil används mest vid bilån men vid banklån som bluestep,freedomfinance,o andra som ger lån med säkerhet så kan man ha borgenär eller boende.alltså hus,bostadsrätt tex.

Hej

Mitt tips i 5 steg för att få låna 100.000kr!

1) Bli medlem först på "Minuc" och beställ "Mitt kreditbetyg" som är en tjänst hos Upplysningscentralen. Inte så stor kostnad mot vad man får veta.

2) Om kreditbetyget är "mindre bra" eller sämre då får ni troligen mycket svårt att hitta någon som lånar ut lite högre summor och mitt tips är du att avvakta tills betyget blivit högre (speciellt antal förfrågningar verkar ha stor inverkan), om betyget är "Bra" eller bättre gå vidare till punkt 3.

3) OK, du har kreditbetyg "Bra" eller bättre då är mitt tips så som många skrivit här ovan att göra en låne ansökan på 50.000kr hos Lendo, du får då bara en förfrågan hos UC, jag kan slå vad om att det blir beviljat av någon bank, att man bara får låna upp till viss % av inkomst verkar inte vara så viktig parameter utan jag tror helt säkert att det blir beviljat av någon av bankerna.

4) Men det var ju 100.000 jag behövde såg du inte det - Jo visst men om du söker på 100.000kr kommer du helt säkert få avslag eller möjligen att de vill ha en medsökande för att bevilja lånet. Så lite beroende på hur det går första gången hos Lendo så är mitt tips att vänta hela tiden ut för att se vilka banker som lämnar erbjudanden om 50.000kr, jag skulle gissa på att både Forex och Collector erbjuder 50.000kr kanske någon till, Time Finans kommer säkert erbjuda 30.000kr. Låt oss säga att du väljer tacka ja till ett av erbjudandena om 50.000kr, då har du snart stålarna på kontot och kan gå vidare till steg 5.

5) Låt det gå några dagar eller kanske att par veckor, logga in på MinUC igen för att kolla ditt kreditbetyg igen, eftersom det nu bara tagit 1 UC på dig har du troligen kvar samma kreditvärdighet som förut och du har heller inte belastats av någon ny kredit som går att se ännu. Om kreditbetyget nu sänkts till mindre bra får du vänta tills 1 förfrågan försvinner då du troligen kommer får ett bra betyg igen. Låt oss dock anta att betyget ligger kvar på samma nivå då kan du i nästa steg kan nu välja att antingen göra en ny ansökan hos Lendo eller söka direkt hos den långivare som också erbjöd 50.000kr förra gången. Du kommer nu mest troligt bli beviljad 50.000kr till. Och vipps har du nu 100.000kr på kontot.

Jag har själv provat detta och det fungerar, har även provat på kompisar som fått avslag på högre summor tex. 100.000 osv och de har haft massor med lån tidigare, men när de följt dessa enkla tips har de fått lån. Har man redan lån hos bankerna som Lendo samarbetar med kan man söka hos någon av de andra förmedlarna som är anslutna mot andra banker men jobbar med bara 1st UC. Får man för många förfrågningar så är det kört kreditbetyget sjunker direkt, sen verkar det vara lite olika en del kan ha uppåt 7 förfrågningar men ändå kreditbetyg Bra medans andra tål det bara 3 el 4 frågor, felet många gör är att fortsätta söka lån trots att kreditbetyget är mindre bra, detta leder bara till ännu sämre kreditvärdighet och några lån får man inte heller (kan finnas några undantag på 15-30.000kr).

Så sammanfattningsvis:
- Inga betalningsanmärkningar
- Någorlunda inkomst
- Sök på max 50.000kr åt gången (annar behöver du ha riktigt bra kreditbetyg)
- Se till att ha minst betyget "Bra" hos Minuc
Då går det att få lån för de flesta är min erfarenhet.

Använd tipsen efter eget omdömme jag lämnar inga garantier att de fungerar för alla. Men skulle ni vara hjälpta av dem får ni gärna ge en glädjande kommentar.

Olle.

Men frågan är om man måste flytta sina lån för bostaden om man tar den som säkerhet? eller om det bara är så att "banken" har rätt att ta huset och sälja det för att på så sätt få sina pengar?

jag tror att man måste flytta lånet till den lånegivare du får lån hos.men kontakta ev en bank och fråga för bäst svar.

ok, just det som är kruxet nu att han inte vill byta bank/flytta på bostadslånet

Mvh

ok, just det som är kruxet nu att han inte vill byta bank/flytta på bostadslånet

Mvh

Vad säger hans bank då? Kan han inte bara höja sitt bostadslån där? Att låna 100.000 med bostaden som säkerhet kostar nästan inget per månad, räntan idag ligger på dryga 3%, dvs 3500 kr/ år i räntekostnad = 290 kr per månad. Beroende på hur stora lån han har i förhållande till bostadsrättens värde så kan han även ha det amorteringsfritt.

Enligt hans bank får man endast höja upp lånet om man gör något så att lägenhet/huset stiger i värde, och i detta fall så ska det ju inte lånas något till just det. Han har nu lägsta räntan på sitt lån och vill inte "ljuga" för banken, vilket jag förstår. Men hur stor koll har banken vad man gör med pengarna om man skulle säga att det är till "renovera kök/badrum" kommer de vilja ha in papper på det som fixats genom andra företag osv?

Enligt hans bank får man endast höja upp lånet om man gör något så att lägenhet/huset stiger i värde, och i detta fall så ska det ju inte lånas något till just det. Han har nu lägsta räntan på sitt lån och vill inte "ljuga" för banken, vilket jag förstår. Men hur stor koll har banken vad man gör med pengarna om man skulle säga att det är till "renovera kök/badrum" kommer de vilja ha in papper på det som fixats genom andra företag osv?

Nej det är bara att hitta på nåt lämpligt

Så man kan alltså "ljuga" för banken och säga att man ska renovera kök/badrum och sen göra annat för pengarna utan att de kollar upp? Man kan ju först haft tanken men sen ändrat sig pga av olika anledningar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp