Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hjälp eller inputt!

Hej!

Jag har kämpat med skulder i större delen av mitt vuxna liv. Men har kommit till en punkt där jag känner att det får vara nog, jag klarar inte detta på egen hand längre.

Behöver egentligen bara lite info om hur det går till om man släpper allt till kronofogden.

Hade 320 000kr i skulder 2017, men med hårt jobb och underbar anhörig så fick jag tillslut ner dessa till 110 000kr i dagens datum. Inget lån utan där är ”bara” 110 000kr kvar

Men dessa 110 000kr låter väldigt simpelt eller som ingenting i de flestas öron här kanske. Men dem är utspridda till så många olika aktörer så månadskostnaden för dessa är högre än min inkomst.

Säg att jag betalar 16000kr i månaden så är det bara en bråkdel som är amortering. Det mesta går till ränta.

Till saken hör att jag hamnar efter vartenda månad, så det känns lite som att slutet på detta ligger väldigt långt fram.

Har inga som helst möjlighet att få lån eller mer hjälp av anhöriga. Mitt score ligger på 49 med 16 ff. En styck anmärkning om misskött kredit.

Är det inte bättre att bara släppa allt, spara så mycket jag kan till utmätning kommer igång och betala in dessa undansparde pengar eller få till en avkordlösning? Då kan det inte blir jätte många månader med utmätning?
Eller är jag helt ute och cyklar?

Valde att säga upp lägenhet och flytta hem en tid hos mor för att få ordning på livet. Är som sagt 29 år och skäms ögonen ur mig över denna situationen.
Att få ny lägenhet kan jag glömma på mitt namn förstår jag med anmärkningarna jag kommer att få. Men har föräldrar så kan teckna i deras namn om något skulle dyka upp.

Skulle någon med erfarenhet av liknade situation kunna förmedla någon information eller tips på hur eleändet kommer te sig?

Känner mig skamlig med att låta allt gå till kronofogden.

Dom flesta här på forumet kommer rekommendera dig att släppa allt till Kronofogden och jag respekterar deras åsikt.

Jag PERSONLIGEN skulle aldrig göra om det, jag släppte det en gång och nu 7-8 senare förföljer det mig fortfarande i form utav skuldsaldo och anmärkning.

Du kommer kommande 5 åren inte kunna teckna ett internetavtal enkelt, du kommer inte kunna handla en soffa på avbetalning, du kommer inte att kunna få en lägenhet och till och med vissa jobb kommer du inte söka.
Dessutom om du har så många skulder som du säger, bara i ansökningsavgifter är det väl typ 600 per skuld.

Du är lika gammal som mig och du vill inte "tappa" fem år i livet. Jag garanterar dig att dessa anmärkningar och skit är inte värt det.

Det är 110.000 kronor kvar säger du, det går absolut att lösa. Utan tvekan. Håll dig borta 2-3 månader. Samla ihop pengar och bestrid ärendena ifrån KFM?
Flytta till Norge och jobba med fiskrensning så får du 50K efter skatt om du gör det uppe i Bergen och har jävliga tider, 3 månader är 150.000. Lev på nudlar och vatten.

Jag hade fan i läget där det rör sig om så liten summa som i ditt fall pissat blod om så krävs för att inte hamna med 20 ärenden hos KFM och alla konsekvenser samt kostnader det medför, som sagt. Jag är en av få här på forumet som aldrig rekommenderar att släppa allt till KFM, i synnerhet inte så låga belopp som det handlar om i ditt fall så väldigt snart kommer nog det tipset också till dig ;)

PS: Har du testat få Klarnakortet? Credway? Euroloan? Collector Betalkoll?

Vet din förälder om detta? Har du någon i din närhet som du kan komma överens med om att hen tar ett lån som du betalar? Om du lyckats få ner dessa lån så mycket tänker jag att du skulle kunna lösa det med hjälp... Du kommer säkert få tillbaka på skatten i april och kan då betala tillbaka mer... Jag antar att du inte har höga boendekostnader då du bor hemma. Om dina föräldrar inte vet så tycker jag att du ska prata med dem om detta. Låt dem ta över din ekonomi. Bättre än KFM anyday. Som Terry säger. 110 000 kr är inte jättesumma. Det finns andra alternativ. Extrajobb, vad som helst liksom...

När fick du anmärkning om misskött kredit? Tänk att du liksom inte ska behöva ta lån och krediter under en längre period. Bit ihop bo med förälder. Jag är över 30 och bor med min förälder. Ingen vet varför jag har bara sagt att jag inte vill vara själv det är tråkigt. Jag har dessutom varit sjuk två gånger. Hamnat efter på många sätt. Så folk frågar sällan. Men bry dig inte. Bara bit ihop.

Jag släppte allt till min syster. Hon har tagit ett lån, min bankdosa och hela min ekonomi. Om ett år är min UC helt ren och "fin" och jag tar ett eget lån och löser ut systern. Hon tar min lön när den kommer. Betalar på lånet plus extra, betalar min telefonräkning, lägger undan sparande och överför en summa till mig. Jag har haft problem med spel så enda sättet att inte spela är att hon kan, när hon vill, gå in och kolla. Och min syster är den sista jag vill såra. Verkligen sista jag vill såra.

KFM är verkligen sämsta alternativet för dig. Om du har någon som skulle kunna hjälpa dig, prata med personen.

Lycka till

Ja jag har vart helt öppen med min situation till alla, jag skäms såklart men är inte rädd för att säga som det är.

Ja dem vet om det, har redan sett över alla möjligheter. Jag har allt jag behöver förutom lägenhet. Bil, mobil, allt möblemang abonnemang och hela köret. Vill inte ta mer lån eller på kredit, så det rör mig inte under ett par år. Däremot bostadslån i framtiden gör mig lite nervös. Om jag bestrider alla ärenden för att spara tid tills utmätningen, vad händer eller vad kommer hända då?

Kmf är mitt absolut sista alternativ, trodde inte jag skulle hamna där men tydligen så...

Ja jag har vart helt öppen med min situation till alla, jag skäms såklart men är inte rädd för att säga som det är.

Ja dem vet om det, har redan sett över alla möjligheter. Jag har allt jag behöver förutom lägenhet. Bil, mobil, allt möblemang abonnemang och hela köret. Vill inte ta mer lån eller på kredit, så det rör mig inte under ett par år. Däremot bostadslån i framtiden gör mig lite nervös. Om jag bestrider alla ärenden för att spara tid tills utmätningen, vad händer eller vad kommer hända då?

Kmf är mitt absolut sista alternativ, trodde inte jag skulle hamna där men tydligen så...
Hur mycket är din bil värd?

Du har bara 110 000 kr i lån.

Håll ut och försök sälj bil, möbler m.m.
Kolla om du kan få betallkoll upp till 50 000 kr?

Tycker verkligen att du ska se över andra alternativ än utmätning. Om du får hjälp nu och senare söker tex bostadslån om kanske ett år eller så så borde du inte ha några problem. Anmärkningar och utmätningar finns kvar länge om jag minns rätt. Och det är värre än att låna 110000kr av något. Testa betalkoll tänker jag om du iaf ska samla hälften av detta i en klump. Sälj det du inte behöver. Köp en billigare bil. Åk kollektivt. 110000kr är inte värt en anmärkning.

Kanske kan du få hjälp med ett samlingslån av familjen?
Om du ändå bor hemma så kan du amortera bort lånet fort!

Jag ser gång efter gång folk säger man inte kan få lägenhet med anmärkning. Jag har fått 2 när jag hade 2 anm och 1 med 1 anmärkning( kommunala bolag som dock inte godkänner hyresanmärkningar). Ja jag har flyttat 3 ggr på de 2 senaste åren. Dessutom är man 29 så har inte föräldrar ansvar och då är det kommunen/ soc som hjälper en få lägenhet om man inte kan fixa en själv.

Hur gammal är din anmärkning? Jag tycker att du ska speca upp för dej själv hur många långivare du har och till vilken ränta. Har skulderna gått till inkasso? Kanske går det att förhandla fram en lägre månadskostnad? Det bästa vore givetvis att få ett samlingslån, men kan du inte få något eller delar som gör att du inte går back varje månad så skulle i varje fall jag rekommendera att släppa till KFM. Om jag gjort det medan mina skulder var mindre (kändes ohanterbara då), d v s för 20 år sedan så skulle jag haft ett helt annat ekonomiskt liv nu och varit skuldfri, istället är jag skyldig nästan 1 Mkr.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp