Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hjälp! Behöver tips för skulder/budget.

Hej! Jag försöker göra mig skuldfri. Har en del avbetalningsplaner. Ni som lyckats/håller på hur skulle ni ha tänkt?

inkomst efter skatt ca 31000:- ,32000:- ca

hyra:6900:-
Försäkringar: ca 1000:-
Mobil:500:-
Internet:450:-
Hundvakt: 2000:-
El: 500:- ca
Intrum: 700:-
Gothia: 500:-
Svea:500:-
Retriva: 1130:-
Collectia: 1000:-
Lån:4000:-
CSN: 500:-

totalt 19800:-

har också ca 70000:- hos kf som jag betalar in olika på.

Inte aktuellt med skuldsanering.

Vill mest ha tips för hur ni som sitter i samma sits eller har gjort har tänkt.

Senast ändrad:
Hade ju varit bra om din inkomst stod med också :D

Men rent spontant så är ju 2000:- till hundvakt något man kanske ska prioritera bort om man har skulder.

Retrivia kan du börja med att säga upp. Att betala dom 1130kr i månaden för att bli skuldfri kommer man ingenstans på. Använd dom pengarna istället för att amortera.

Rekommenderar snöbollsmetoden i de flesta fall (CSN exkluderat).

Betala så lite som möjligt, ta betalfria månader, sätt upp betalplaner på alla lån som går utom det minsta.
Det minsta lånet betalar du allt du kan på.

När man har betalt bort det minsta lånet, säg att det kostar 700kr i månaden. Då gör man allt för att betala på det lån som nu är minst, säg att det är det på 500kr i månaden.
När dom 2 minsta lånen är borta så du gör du allt du kan på att betala bort det 3e minsta lånet. Då använder du dessa 700+500 kr extra i månaden för att amortera 1200kr extra på det 3e minsta lånet.

Snöbollsmetoden går ut på att alltid betala så mycket det går på det minsta lånet och så lite som möjligt på övriga lån. Sen försvinner lånen en efter en och man har mer över att amortera på nästa minsta lån i turordningen.

Hade ju varit bra om din inkomst stod med också :D

Men rent spontant så är ju 2000:- till hundvakt något man kanske ska prioritera bort om man har skulder.
Nu står det med. Hade missat den, nej det förstår jag & skulle jag kunna ha det billigare så skulle jag men jobbar dessvärre 5 mil bort enkelväg & just nu är det inte akutellt att byta jobba då jag studerar.

Retrivia kan du börja med att säga upp. Att betala dom 1130kr i månaden för att bli skuldfri kommer man ingenstans på. Använd dom pengarna istället för att amortera.

Betala så lite som möjligt, ta betalfria månader, sätt upp betalplaner på alla lån som går utom det minsta.

När man har betalt bort det minsta lånet, säg att det kostar 700kr i månaden. Då gör man allt för att betala på det lån som nu är minst, säg att det är det på 500kr i månaden.
När dom 2 minsta lånen är borta så du gör du allt du kan på att betala bort det 3e minsta lånet. Då använder du dessa 700+500 kr extra i månaden för att amortera 1200kr extra på det 3e minsta lånet.

Snöbollsmetoden går ut på att alltid betala så mycket det går på det minsta lånet och så lite som möjligt på övriga lån. Sen försvinner lånen en efter en och man har mer över att amortera på nästa.
Men skulden som ligger hos retriva bara ökar ju isf & det var minsta amorteringen jag fick. Ja det är något sånt jag tänker jag får göra för att de ska kännas som de händer ngt. Men hur kommer jag förbi att de inte skickar till kf om jag inte betalar.

Snöbollsmetoden går ut på att alltid betala så mycket det går på det minsta lånet och så lite som möjligt på övriga lån. Sen försvinner lånen en efter en och man har mer över att amortera på nästa minsta lån i turordningen.
Retriva är väl ett inkassobolag?

Men skulden som ligger hos retriva bara ökar ju isf & det var minsta amorteringen jag fick. Ja det är något sånt jag tänker jag får göra för att de ska kännas som de händer ngt. Men hur kommer jag förbi att de inte skickar till kf om jag inte betalar.
Är retrivia ett inkasso? Jag trodde det var en tjänst man betalade. My bad

Skulle du kunna speca hur stora samtliga skulder är?

Retriva 35000:-
Intrum 31000:-
Svea 52000:-
Gothia 64000:-
CSN 55000:-
Collectia: vet ej kommer inte in men tror inte den var ca 7000:- kvar kanske.
Som tex retriva var från början 9000:- men räntan. Det är ju det, jag har ju bara stukit huvudet i sanden och nu är ju häften av allt bara räntor.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp