Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hjälp! Bör jag släppa allt?

Hej! Jag har hamnat i en riktigt ond låne karusell under några års tid som bara blir värre då jag går back varje månad. Funderar på att släppa allting då det inte går längre men jag äger en fastighet och min pappa är med på lånet. Vad händer om jag släpper allt?

mina lån
Bank Norwegian 200k
Collector bank 300k (med medlåntagare)
santander 100k
Northmill 120k
Avida 100k
Fairlo 30k
Extralånet 30k
Klarna 15k
sen har jag bolån på totalt 1,4mil ca 1,1 på min som jag köpte förra året för 1,3 och resterande på min pappas fastighet.

bor ihop med sambo och våran pojk som är 3 hur går det till om jag släpper allt till kronofogden kommer dom utmäta min fastighet och kommer jag ställa till det för min pappa?

Senast ändrad:
Någon som vet ligger fastigheten illa för utmätning och kan man isåfall ge fastigheten i gåva till sambo?

Skulle säga att fastigheten kan absolut komma i fråga för utmätning. Beror ju på vad för övervärde det finns.
Ang att ge fastigheten som gåva till din sambo...I länken kanske det finns nått som svarar på det?

Har sett i forumet om en person som sökt skuldsanering o fått avslag gång på gång pga att den personen överlåtit sin del av ett boende (minns inte om det var en bostadsrätt el villa) till sin sambo/partner.

Annars @Insatt el @Lasseman kan nog svara mkt bättre på detta.

Okej! Vet faktiskt inte exakt vad huset borde gå för idag men jag har fixat med en hel del sen vi köpte huset så kan ju säkert gå för mer men nu är ju även bostadsmarknaden lite annorlunda. Men kontantinsats har jag lånat till på min pappas bostad och har fullt lån på huset.

Jag tjejgissar att om du släpper allt, finns risk för att huset blir utmätt.

Det finns inte en möjlighet att få in de mindre lånen i huslånet. Värdera om huset och se om du kan belåna upp det?

Sedan försöka slå ihop resten till ett lån.

Min kreditvärdighet är i helt körd har massor med ff och högt belånad min inkomst är ca 35 föreskatt nu deklarerat 2021 ca 360k.

min pappa har hjälp mig tidigare att låna på hans bostad för ca 200k för 2 år sedan då jag löste en del lån gick åt helvete och började låna igen och nu i somras tåg vi lånet på Collector på 300k för att lösa annat men det räcker inte går fortfarande nästan back… kan inte med och begära mer hjälp ifrån han jag skäms så mycket och har gått in i väggen/ångest som fan så har varit sjukskriven nu i några veckor. Min sambo vet om detta men vet inte hur illa det är och att jag nu är i botten med allt.. igen..

Sen har jag skyhöga räntor.. 24% på bank Norwegian och avida 19% nortmill runt 20 där med.. så räntorna äter ju upp min lön

Tyvärr blir nog mitt enda råd då att försöka sälja huset och betala av de mesta av dina skulder.
De bör sänka din månadskostnad en del.

Framförallt slipper din pappa betala hela lånet på huset själv.
Ta hjälp av budget och skuldrådgivare i din kommun.

Okej men finns det någon chans att man får behålla bostaden och klara sig med löneutmätning? Eller är det väldigt vanligt att dom utmäter bostaden? Och isåfall får man behålla pengar för bolånen i utmätning av lön? Och skulle dom utmäta min bostad kan jag då begära att sälja den själv istället?

Någon som vet ligger fastigheten illa för utmätning och kan man isåfall ge fastigheten i gåva till sambo?
Ställer inte till för pappa men du kan bli dömd för brott om du ger bort egendom sådär. Brukar inte bli mer än ett par månaders fängelse dock

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp