S
Siri88
Gäst
Poäng: 0
Vi har nu budat hem ett hus och har fått vårt bolån bekräftat från banken. Vi har idag diskuterat räntor och vi har blivit erbjudna detta vilket bygger på att vi delar bottenlånet i två för att kunna binda en del.
Upp till 75% belåningsgrad erbjuds ni på 3 mån räntan, 1,53% i ränta
Upp till 75% belåningsgrad erbjuds ni på 3 års räntan, 1,65% i ränta
Mellan 75-85% belåningsgrad erbjuds ni 2,30% på 3 mån räntan. På denna del kommer även all amortering att ske.
Nu till mina frågor:
1. Som jag förstod det kommer alltså amorteringen (de 2% som är måste) ske på del 2 som då minskar snabbare?
2. Jag frågade henne vad räntan blir om vi inte delar lånet i två. Då svarade hon att det blev den samma. Jag förstår dock inte hur man kan ha två olika räntorn på ett lån?
3. Verkar detta vara en bra deal? Vi är förstagångsköpare som nu nollat våra konton
Hade givetvis ställt dessa frågor till henne men frågan dök upp i huvudet först efter vårt samtal när jag hade tid att fundera.
Så tacksam för hjälp!
Upp till 75% belåningsgrad erbjuds ni på 3 mån räntan, 1,53% i ränta
Upp till 75% belåningsgrad erbjuds ni på 3 års räntan, 1,65% i ränta
Mellan 75-85% belåningsgrad erbjuds ni 2,30% på 3 mån räntan. På denna del kommer även all amortering att ske.
Nu till mina frågor:
1. Som jag förstod det kommer alltså amorteringen (de 2% som är måste) ske på del 2 som då minskar snabbare?
2. Jag frågade henne vad räntan blir om vi inte delar lånet i två. Då svarade hon att det blev den samma. Jag förstår dock inte hur man kan ha två olika räntorn på ett lån?
3. Verkar detta vara en bra deal? Vi är förstagångsköpare som nu nollat våra konton

Hade givetvis ställt dessa frågor till henne men frågan dök upp i huvudet först efter vårt samtal när jag hade tid att fundera.
Så tacksam för hjälp!