Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hjälp att förstå förbehållande

Hej!

jag har lite svårt att få ihop hur man räknar ut förbehållande beloppet?
Jag lever idag med min sambo, endast jag som har en löneutmätning. Vi har ett barn under året, sedan har jag två barn sen tidigare. En på halvtid och den andra valt att ej bo hos oss.
jag har en lön på ca 27,700 innan skatt. Sedan har vi en hyra på 9800. Hur räknar jag ut hur mycket jag får behålla?
jag har endast varit föräldraledig under min löneutmätning.

Enklast är att fylla i alla uppgifter på kfms hemsida. Men din sambos inkomst, barnomsorgsavgifter, resekostnader mm behövs också för att kunna räkna.

Ska man fylla i min hälften av hyran eller vad?
Du fyller i 100% av alla faktiska kostnader/ inkomster. Kfm räknar sedan ut hur mycket ni har i totala hushållskostnader (dvs sådant som får räknas in) och hur stor andel av dem du beräknas stå för och sedan räknas ditt förbehåll ut. Om du och make/sambo tjänar lika mycket blir det 50/50, men om du tjänar tex 60% av hushållets inkomster och make/sambo 40% så delas det också 60/40, och tvärtom. Dvs om du tjänar mycket mindre förväntas make/sambo betala en större del av era gemensamma kostnader och du får behålla mindre.

Denna princip är lagom kul för mig som tjänar mer än dubbelt så mycket som maken som har löneutmätning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp