Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

HJÄLP !

Svarar på alla dina frågor nedan då du tycker du saknar svar.

Jag blev till min förvåning inte nekad men hon bad mig återkomma om 6 månader då jag kan visa att jag sparar lite pengar varje månad ?

Vad är frågan?

Är detta ens en giltig anledning att neka någon ?

Ja, det är helt upp till långivaren att bestämma

Den jag pratade med sa att om jag ringer om 2 månader och inte tagit fler UC samt fler lån så kommer han bevilja mig. Men kan man lita på det ?

Nej. Troligen har hen sagt att ”om omständigheterna är desamma” eller liknande också. Så om t.ex. Trump har startat 3e världskriget om 2 månader så kommer banken nog neka lån.

Är det ens lönt att söka hos lendo ?

Man vet aldrig, det bådar ju inte gott efter dessa beslut men det är mycket möjligt att en annan bank skulle bedöma det annorlunda.

På första punkten är frågan lite undrande om jag hade sparat undan pengar varje månad varför skulle det göra någon skillnad i min ansökan att låna . Det är fortfarande samma belopp. Känns som de gjort en känslomässig bedömning och ej på betalningsförmåga.

I övrigt förstår jag att långivare kan välja att neka även om det verkar som man kan överklaga beslut vilket känns lönlöst.

Jag är väldigt förvånad då man hört så bra om collector och att de hjälper personer med betydligt sämre förutsättningar.

Swedbank förra veckan .
Tänkte att uc spela mindre roll då dem ser inkomst 1 år tillbaka.
Collector var idag efter uppdateringen av inkomstuppgifter.
Och därmed sumpade du Swedbank som gav villkoret att du ej skulle ta fler UC-förfrågningar.
Varför är det så brådis med pengarna? Är ju inget litet lån direkt.

Hej
Jag behöver era råd då jag hamnat i en alldeles sjuk situation.
Förutsättningar
Månadslön 30.000
Jour var 3 månad där jag får ca 10-12.000 extra.
Anställd sedan Mars 2024
UC uppdaterades idag med inkomst 300.000
Skulder 60.000 ( swedbank ) togs 2024.
Jag ansökte hos min bank SWEDBANK förra veckan om ett lån på 300.000 . där bla resten av den nuvarande skulden skulle räknas med.

Jag blev till min förvåning inte nekad men hon bad mig återkomma om 6 månader då jag kan visa att jag sparar lite pengar varje månad ?
Är detta ens en giltig anledning att neka någon ?
Swedbank avbröt själv ansökan och fick ett meddelande om detta.
Det handlar ju inte om KALP för jag har massa pengar kvar varje månad efter fasta utgifter.
Nu har jag liksom använt min månadslön och handlat lite kläder och annat till hemmet för de jag haft kvar varje månad då jag precis flyttat till en ny bostad.

Nåja då jag är i behov av dessa pengar så tänkte jag att jag kan söka hos COLLECTOR så fort uc uppdateras . 2023 studerade jag och hade endast 100.000 inkomst.

Mitt betyg är 1.0 på uc samt årsinkomst 300.00 med 60 k i belåning . inga övriga krediter.

COLLECTOR NEKAR alltså mig ett lån då . Trots dessa förutsättningar.
Deras anledning är att det är en helhetsbedömning att jag gått från 0 i belåning till 70.000 under 2024 runt sommartid och nu ansöker om 300,
Den jag pratade med sa att om jag ringer om 2 månader och inte tagit fler UC samt fler lån så kommer han bevilja mig. Men kan man lita på det ?
Nu har jag alltså bränt 2 uc , 1 på swedbank som av oförklarliga anledningar nekade mig och nu nekar alltså Collector mig eftersom jag har 1 FF hos Swedbank förra veckan på 300.00 trots att jag meddelat situationen och kan uppvisa att swedbank har avbrutit förfrågan.
Nu sitter jag alltså och undrar hur jag hamnade här och hur jag kan få ett lån någonstans.
SNÄLLA HJÄLP MIG !

Är det ens lönt att söka hos lendo ?
Jag har promtat in detta i chat GPT:

Ja, jag kan absolut hjälpa till att förklara varför personen blir nekad lån, utifrån det han själv beskriver – och varför bankerna egentligen inte gör något konstigt.

Här är de viktigaste punkterna som förklarar situationen:

1. Kort anställningstid

Han började jobba i mars 2024 och söker lån redan nu. Det betyder att han varit anställd i bara någon månad – vilket är en mycket kort kredithistorik med fast inkomst. Många banker kräver minst 6 månaders tillsvidareanställning innan man ens är aktuell för större lån.

Swedbanks svar ("kom tillbaka om 6 månader och visa att du sparar") är helt normalt i detta läge. De vill se ekonomisk stabilitet över tid.

2. Snabb ökning av inkomster och lån

Han har gått från att ha 100 000 kr i årsinkomst (under studier 2023) till 300 000 kr i 2024 – och samtidigt tagit lån på 60 000 kr under 2024 och nu söker ytterligare 300 000 kr.

Detta ser väldigt riskabelt ut för banker, eftersom det kan tolkas som att han snabbt höjer sin levnadsstandard utan att det ännu finns en långvarig ekonomisk grund.

3. UC-förfrågningar (UC = kreditupplysningar)

Han har nu gjort minst två UC-förfrågningar på kort tid, vilket sänker hans kreditvärdighet tillfälligt. Samtidigt har han 1 FF (förfrågan som inte ledde till lån) vilket också väger in.

Det ger intrycket att han är "på jakt efter lån", vilket sänker kreditbetyget ytterligare.

4. KALP och sparkvot

Banken gör en KALP (Kvar Att Leva På-kalkyl), där de ser på:

• Boendekostnader
  • Skulder
  • Levnadsomkostnader
  • Sparande

Han har själva sagt att han inte sparat något än, utan använt pengarna för konsumtion efter flytt. Det ger dåligt intryck på banken även om han "har pengar kvar" på kontot varje månad.

5. Collector nekade – också väntat

Collector säger att hans ekonomiska utveckling gått för fort: från 0 kr i belåning till 70 000 kr – och nu söker han 300 000 kr. De ser på helheten, inklusive beteende, risk och hur stabilt allt ser ut. Just nu ser det inte stabilt ut i deras ögon.

Svar på hans huvudfråga:

Ja, det är en giltig anledning att neka lån. Både Swedbank och Collector har helt rimliga skäl, utifrån:

• Kort anställningstid
  • Kort sparhistorik
  • Snabb skulduppbyggnad
  • Flera UC-förfrågningar
  • Oetablerad kreditprofil

Ja, jag kan absolut hjälpa till att förklara varför personen blir nekad lån, utifrån det han själv beskriver – och varför bankerna egentligen inte gör något konstigt.

1. Kort anställningstid

Han började jobba i mars 2024 och söker lån redan nu. Det betyder att han varit anställd i bara någon månad – vilket är en mycket kort kredithistorik med fast inkomst. Många banker kräver minst 6 månaders tillsvidareanställning innan man ens är aktuell för större lån.

Han har gått från att ha 100 000 kr i årsinkomst (under studier 2023) till 300 000 kr i 2024 – och samtidigt tagit lån på 60 000 kr under 2024 och nu söker ytterligare 300 000 kr.

Han har nu gjort minst två UC-förfrågningar på kort tid, vilket sänker hans kreditvärdighet tillfälligt. Samtidigt har han 1 FF (förfrågan som inte ledde till lån) vilket också väger in.

4. KALP och sparkvot

• Boendekostnader
  • Skulder
  • Levnadsomkostnader
  • Sparande

Han har själva sagt att han inte sparat något än, utan använt pengarna för konsumtion efter flytt. Det ger dåligt intryck på banken även om han "har pengar kvar" på kontot varje månad.

Collector säger att hans ekonomiska utveckling gått för fort: från 0 kr i belåning till 70 000 kr – och nu söker han 300 000 kr. De ser på helheten, inklusive beteende, risk och hur stabilt allt ser ut. Just nu ser det inte stabilt ut i deras ögon.

Svar på hans huvudfråga:

Ja, det är en giltig anledning att neka lån. Både Swedbank och Collector har helt rimliga skäl, utifrån:

• Kort anställningstid
  • Kort sparhistorik
  • Snabb skulduppbyggnad
  • Flera UC-förfrågningar

1. Mars 2024 är 1 år sedan.. ChatGPT är full...

I övrigt verkar GPT ha vettig motivering.

Tycker det känns som att han har bråttom med lånet för att köpa dippen på börsen eller krypto :cool: don´t do it, kommer går ner mkt mkt mer

1. Kort anställningstid

4. KALP och sparkvot

• Boendekostnader
  • Skulder
  • Levnadsomkostnader
  • Sparande

Svar på hans huvudfråga:

• Kort anställningstid
  • Kort sparhistorik
  • Snabb skulduppbyggnad
  • Flera UC-förfrågningar

Tack för utförligt svar.dock har jag varit tillsvidareanställd längre än 6 månader . I övrigt tycker jag de va bra information

Du har helt rätt i att det här är ett låneforum och det finns säkert otaliga trådar där lättflörtade långivare listas och dumma beslut hejas på, men många här sitter eller har suttit rejält i skiten och vet vilket helvete det är att vara skuldsatt under en lång tid. Med det sagt så är det givetvis rimligt och fullt på sin plats att folk försöker guida andra i en riktning som inte innebär stora dyra lån.

Helt okej om du inte vill berätta vad du ska ha pengarna du ska låna till, men du måste förstå att det framstår som en urkorkad idé. Ett lån på 300 000 kommer kosta dig det runt det dubbla och du kommer vara skuldsatt under en mycket lång tid. Väldigt få saker är värda den uppoffringen.

För att återknyta till din grundfråga: tycker att du fått tydliga och verklighetsförankrade svar på varför ditt lån inte beviljas. Lendo var åtminstone förr ett hyfsat säkert kort – man fick alltid ett helt okej förslag trots ganska risiga förutsättningar. Så, är det så att du verkligen måste ha pengar nu för att exempelvis finansiera en livsviktig operation så hade jag gått den vägen. Annars är mitt råd att försökta titta på andra lösningar än ett dyrt blancolån.

Anledning att du blir nekad handlar nog om att du visar ett enormt riskfyllt ekonomiskt beteende. Och Swedbank vill ge dig chansen att visa att du kan ändra ditt beteende och ta större ekonomiskt ansvar vilket ett sparande är. Sen uc visar inte alltid hela bilden över en persons ekonomi. Så försök spara ta inga förfrågningar sen i höst kommer det garanterat inte vara några problem. Sen det måste vara 300000 ? För lägre summa är säkert inte några problem

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp