Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

HJÄLP!! Engångsbetalning ska vara inne sista juli - vad gäller?

Semester är lagstadgat i Sverige. Likaså semesterersättning. Har svårt att se att KFM inte skulle ha koll på detta. Så nej, du ska inte ompröva.

om du nu inte har mer i semesterersättning än vad som är vanligt.

Tänkte på en annan sak.

Vad gäller för semestersättning?

När jag rapporterade min inkomst till Kronofogden sa jag ju min vanliga lön - en lön som dom också såg i sina kontrolluppgifter.

Däremot nu var jag ledig (semester) i juni och då såg jag att jag får semesterersättning vilket alla i Sverige enligt lag får.

Då blir det ju knepigt för 13% utav min totala årsinkomst = 104.000 kronor typ. Vad innebär detta nu? Är detta något jag måste rapportera till Kronofogden? Måste man göra en omprövan eller räknas inte semesterersättningen som en del utav lönen?

Får du ut 104.000kr i semesterersättning? Eller fattade jag fel? :D

Får du ut 104.000kr i semesterersättning? Eller fattade jag fel? :D

Alltså jag vet inte hur det funkar på min nya arbetsplats.

Men man får väl 13% utav sin totala årsinkomst i semesterersättning eller?

13% utav min årslön är ca 100.000

Alltså jag vet inte hur det funkar på min nya arbetsplats.

Men man får väl 13% utav sin totala årsinkomst i semesterersättning eller?

13% utav min årslön är ca 100.000

12 % är det väl?

Semesterersättningen ligger enligt lagen på minst 12 procent av den lön du tjänat in under året. Har du fler än 25 semesterdagar så ökar ersättningen – med 0,48 procent extra för varje dag över 25.

Är du säker?

För jag tog ledigt 10 dagar i juni och det ser ut som att jag fick ca 700 kronor utöver min vanliga lön per dag.
Såhär är det ungefär:

Jobbar man ca 11 månader x 20 dagar = 220 dagar på ett år. 13% av 220 dagar är 28.6 dagar (betalda semesterdagar).

Man får betalt för 25 dagar semester när man är ledig och ca sista procenten (3-4 dagarna) läggs på i pengar dom 25 dagarna man är ledig istället för att man har 28,6 dagar ledigt. 700kr i ditt fall.

Så när du är ledig får du vanlig lön + ca 700kr gånger antal betalda semesterdagar du tar ut.

Men det finns inga extra klumpsummor på 100.000kr. Utan det är betald ledighet (semesterdagar) man får.

Vissa kan ha några extra semesterdagar, men då är det förhandlat utöver dom lagstadgade 13%:en.
Hade inte dessa 13% funnits hade man haft obetald semester. Det blir ingen lön alls när man är ledig 25 dagar.

Senast ändrad:
12 % är det väl?

Semesterersättningen ligger enligt lagen på minst 12 procent av den lön du tjänat in under året. Har du fler än 25 semesterdagar så ökar ersättningen – med 0,48 procent extra för varje dag över 25.

Jag har 35 semesterdagar per år.

https://www.unionen.se/rad-och-stod/rakna-ut-din-semesterlon här har du en bra räknesnurra.

Kalkylen är ett av följande alternativ med 50.000:- i månadslön :

Med kollektivavtal: 14000 kr​

Semestertillägget blir: 35 semesterdagar x 0.8% x 50000 SEK = 14000 kr

Utan kollektivavtal: 7525 kr​

Semestertillägget blir: 35 semesterdagar x 0.43% x 50000 SEK = 7525 kr

sen delar du semestertillägget med semesterdagar för att få ut hur mycket "extra" du får ut per dag.

Sen kan det finnas kollektivavtal som är bättre. Men ovan är "bare minimum".

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp