Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hinna få skatteåterbäring 2024?

LUP har för vana att uttala sig väldigt optimistiskt i denna typ av trådar. Och det må vara att att det kan ta 7-10 månader allt beror ju på.
För mig tog det 7 månader innan löneutmätningen var igång efter att jag slutat betala, men det betyder ju inget. Kan ju likväl gå ännu snabbare. Vi vet inte vilka aktörer TS har att göra med. Räcker ju med att en aktör är snabb så vips är det igång på 4-5 månader istället för 7-10.
Hen skrev sina aktörer i första inlägget.

Skulle gissa om du släpper dessa i November så är det ca 3 månader till inkasso, ca 1 månad från inkasso till kfm, ca 1 månad att skriva på delgivning (om du vill), sen kanske ca 3-5 månader efter delgivning till löneutmätning startar förutsatt du skriver på inkomstuppgifterna dag 14.

Skulle gissa att det är totalt isåfall 7-10 månader bort till löneutmätning. Dvs om du släpper slutet på November att löneutmätningen kommer igång mellan juni och september ifall du blir nekad sanering.

Också rätt övertygad att du får svar på skuldsaneringen först och en chans att slippa utmätning om du blir beviljad, speciellt om du drar ut på delgivningen 1 månad.

Kan såklart inte garantera något. Men det är det mest troliga enligt mig.
Hoppas på detta ! Försökt räkna timeline och hoppas på att skuldsanering hinner först !

Det låter som väldigt lång tid och lite väl optimistiskt? Banken skickar till inkasso efter 2 missade betalningar, man betalar inte inkassot som går till kfm på två veckor, 1 månad delgivning, direkt till löneutmätning som då kan vara igång 4-5 månader efter att man slutade betala.
Det är långa tider nu. När jag släppte förra året så var det 13 aktörer samtidigt förra året. Första inkassokravet kom efter 3 missade betalningar. Sen första kfm efter typ 4 månader totalt. Jag skrev på delgivning efter det hade gått ganska exakt 5 månader.

Det var så att väntetiden för skuldsanering var ganska exakt 5 månader när jag sökte och jag skrev på delgivning dagen innan jag fick samtalet och sen beslut om inledande. Skrev på en söndag, fick samtal på måndag.

Och då var det ändå säkert flera månader till godo. Väntetiderna mellan delgivning och löneutmätning är lång. Har kontakt med en på forumet som fick inledande i början av oktober, han skrev på delgivningarna i Juni och i oktober hade inte ens inkomstdokumentet kommit på Kivra. Personen släppte sina skulder i Februari i år och i Oktober hade inte löneutmätning startat.

I min erfarenhet och dom jag pratat med här så är det en del som tror att det går snabbare än vad det verkligen gör. Är man helt i fas när man släpper så kan det lätt ta 7-9 månader innan löneutmätning börjar. Det är ingen överdrift som väntetiderna ser ut hos KFM. Speciellt om man dröjer en månad med delgivningarna

Däremot kan några få aktörer vare lite snabbare med inkasso/kfm. Då ändras förutsättningarna lite såklart.

Senast ändrad:
Hur gör du den bedömningen?
Räntorna, inflationen, hyreshöjningarna och arbetslösheten har vart hög senaste åren. KFM är underbemannade och väntetiderna är långa. Dom har mycket mer ärenden än under normala tider i bra konjuntur. Både på skuldsanering och utmätnings sidan. Normalt sett är väntetiden för ex skuldsanering 1 månad, nu är det 7 månader. Så det är klart att även utmätningar har flera månader längre köer än i normala tider.

Även det jag skrev att dom som skrev under delgivning i juni inte hade fått inkomstdokumentet att fylla i i oktober. Så fortfarande ett tag till utmätning då om han inte hade fått inledande i Oktober.

Senast ändrad:
Räntorna, inflationen, hyreshöjningarna och arbetslösheten har vart hög senaste åren. KFM är underbemannade och väntetiderna är långa. Dom har mycket mer ärenden än under normala tider i bra konjuntur. Både på skuldsanering och utmätnings sidan. Normalt sett är väntetiden för ex skuldsanering 1 månad, nu är det 7 månader. Så det är klart att även utmätningar har flera månader längre köer än i normala tider.

Även det jag skrev att dom som skrev under delgivning i juni inte hade fått inkomstdokumentet att fylla i i oktober. Så fortfarande ett tag till utmätning då om han inte hade fått inledande i Oktober.
Som en person som nyligen fått utmätning så kan jag intyga att det inte tar "flera månader" att få löneutmätning. Löneutmätningen kom igång på ~6 månader från det att jag släppte tills jag fick beslut.
Jag betalade sista gången i januari. I mitten av maj kom första utslaget. I början av augusti kom utredning om inkomst och utgifter för löneutmätning. så det tog ~3 månader från utslag till utmätning.

Som en person som nyligen fått utmätning så kan jag intyga att det inte tar "flera månader" att få löneutmätning. Löneutmätningen kom igång på ~6 månader från det att jag släppte tills jag fick beslut.
Jag betalade sista gången i januari. I mitten av maj kom första utslaget. I början av augusti kom utredning om inkomst och utgifter för löneutmätning. så det tog ~3 månader från utslag till utmätning.
Samma här. Slutade betala i December-Januari och fick första utslaget redan i mitt av april. Hade fått 7 utslag i mitten av maj

Samma här. Slutade betala i December-Januari och fick första utslaget redan i mitt av april. Hade fått 7 utslag i mitten av maj
Vad menas med utslag ? Låter som golf … jag släpper allt nu i nov och dec .. räknar med all löneutmätning blir i maj /juni . Är det rimligt ?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp