Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Har tagit lån åt mitt ex på 600k, han kan inte betala tillbaka..

Hej!

Jag vet att jag gjort något dumt - hoppas vi kan hålla pekpinnarna utanför och bara komma med hjälp (om det finns något jag kan göra).
Jag var tillsammans med mitt ex i 12 år, efter 12 år hade vi totala lån på 1,2mkr (största delen var pga honom). Då han hade betalningsanmärkningar så gjorde jag det dumma valet att sätta över alla lån på mig, då månadskostnaderna för honom blev alldeles för höga och vi hade gemensam ekonomi.

Nu har det (thank god) tagit slut mellan oss, men jag står ju fortfarande med blanco på 1,2mkr - där han är skyldig till 600k (egentligen mer som sagt, men det är vad vi kommit överens om). Jag har sms där han erkänner att hälften av lånet är hans.

Jag har ÄNTLIGEN lyckats få till en deal hos min bank, som samlat ALLA lån och jag kommer vara skuldfri inom max 10 år.
Men till problemet: han håller inte sin del av avtalet, han kommer alltid upp med en anledning till varför han inte kan betala denna månad etc. Han lovar mycket men håller tunt. Så många månader jag känt mig glad för att jag äntligen ska få pengar, men dessa pengar kommer aldrig. Han lovade att han satt upp ett autogiro där pengar skulle komma in varje månad. Kom de? Nej, såklart inte.

Nu känner jag att jag står handfallen och vet inte vad jag ska ta mig till. Att jag ska behöva betala 16.000 kr från egen ficka varje månad, när han ska betala 8.000 av dem känns så orättvist. Jag är inte född igår och vet att det är jag ensam som står på lånen och är den betalningsskyldige. MEN finns det NÅGOT jag kan göra härifrån för att lösa situationen? Tänker då jag har skriftliga bevis på att han äger hälften av skulden.

Han kan inte ta lån då han har betalningsanmärkningar, och han har ingen familj som kan hjälpa honom.

Du kan ju kontakta kronofogden och få dem att driva in dina pengar, i slutändan med löneutmätning.

Du kan ju kontakta kronofogden och få dem att driva in dina pengar, i slutändan med löneutmätning.

Jag är på samma bana som @Kraputt , ta hjälp av KFM.

Men fy f*an vad surt att hamna i den situationen. Dessvärre tror jag inte att det finns ngt du kan göra om du står på alla lånen även om du har sms bevis.
Det är bara att hoppas att han betalar dig varje månad. Jag vet inte hur mkt det skulle hjälpa att upprätta ett skuldebrev mellan er så här i efterhand.
Har han ingen dyr bil han kan sälja och ge dig pengarna eller annat av värde? Bostad?

Skulle han bestrida då är det kört. Men man kanske kan hota med Kf, vet ej vilket är smartare här, hota eller hålla sig på god fot.

Skulle han bestrida då är det kört. Men man kanske kan hota med Kf, vet ej vilket är smartare här, hota eller hålla sig på god fot.
Tyvärr har han ingenting, han har i princip gett upp på allt. Han pluggar och får CSN men that’s it. Och att hota är tyvärr sämsta alternativet, då han blir väldigt defensiv och vid vissa tillfällen hotat om att inte betala alls..

Antar att det bara är att fortsätta kämpa.. Tack för svar!

Tyvärr har han ingenting, han har i princip gett upp på allt. Han pluggar och får CSN men that’s it. Och att hota är tyvärr sämsta alternativet, då han blir väldigt defensiv och vid vissa tillfällen hotat om att inte betala alls..

Antar att det bara är att fortsätta kämpa.. Tack för svar!
Ok, misstänkte att hota inte är den rätta vägen att gå i ditt fall. Och går han på CSN så finns det antagligen inte tillräckligt med inkomst att utmäta.

Jag råder dig att konsultera en jurist. Man kan få gratis juristhjälp en timme eller så. Då får du professionellt svar om det finns ngt du kan göra.

För även om du skulle kontakta lånebolagen och presentera dina bevis att det egentligen är hans lån så tror jag inte att de kommer göra ngt om du står på lånen, tyvärr.

Kan inte han få ngt lån alls idag?
När går hans anmärkningar ut?
Tycker synd om dig!

Rent juridiskt så vet jag inte om han har någon betalningsskyldighet.

Men man kan konstatera att han är en riktig ynkrygg som lovar pengar utan att betala.

Eftersom du tog över hans del så nollades hans UC antar jag. Skulle inte bli förvånad om personen sitter på massvis av nya lån och helt enkelt inte kan betala.
Speciellt om något beroende ligger bakom lånen från första början som han aldrig fick hjälp eller motivation att avsluta när du tog över dom på dig.

Har själv vart spelberoende en gång i tiden, så jag vet att så fort det fanns utrymme till nya lån på UC och möjlighet till mer spel så var man som ett barn på julafton.

Med det sagt så hade jag nog ändå försökt att höra mig för lite med KFM, banker, lawline etc. Se om det är något som man kan göra.
Han har bedragit och backstabbat dig, lagligt eller inte lagligt. Så hade inte tvekat att sätta personen i skiten för att rädda ditt eget skinn om det finns en utväg.

Kom ihåg att 1.2 miljoner är inte 1.2 miljoner om du inte kan amortera. Är lånet på 12 år?

16000 kr i månaden som du skrev
12 år = 144 månader

Som exempel:
16000 x 144 = strax över 2,3 miljoner i totalkostnad vid lägsta betalning

2.3 miljoner - 1.2 miljoner = 1.1 miljon i ränta
Du får tillbaka 30% på skatten
1,1 miljon ränta x 0.3 = 330.000 i skatteåterbäring (27500kr per år)

2,3 miljoner - 330.000 = Ca 2 miljoner som lånet egentligen ligger på (om du inte kan amortera, då blir det billigare)

2 miljoner - 1.2 miljoner = 800.000 kr i ren ränta.

Så det är värt att vända på varje sten för att se om du kan få han att betala.

Utväg 2 är att om du ligger under existensminimum så betala kanske 8-12 månader sen försök få till en skuldsanering så är du skuldfri 4-5 år senare beroende på betalplan.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp