Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Har släppt allt till KFM! HJÄLP!

Hej!

Har sedan tre månader tillbaka slutat betala på mina lån till olika banker. Rör sig totalt om cirka 1 miljon kronor. De första föreläggandena från kronofogden med delgivningar har börjat trilla in på Kivra men merparten av skulderna är fortfarande hos olika inkassobolag. Jag har inte svarat på någon delgivning från Kronofogden ännu.

Vi har nyligen sålt våran bostad och skrivit under försäljningen och allt är klart. Tillträdesdagen för de nya ägarna är 21 mars. Jag har folkbokfört mig på en annan adress sedan en månad tillbaka som kommer stå tom i några månader då ägaren är utomlands. Själv kommer jag nu att bo på behandlingshem till april för mitt missbruk.

Nu till min fråga: Hur länge kan jag strunta i att svara på förelägganden från Kronofogden? Ringde till dom anonymt för en tid sedan och de sa att en skuld inte kunde verkställas så länge jag inte svarat på delgivningen. Vill att tillträdesdagen för de nya ägarna ska passera och dom flyttat in innan jag svarar på delgivningarna. Vill inte att bostadsaffären ska påverkas/stoppas (om det nu kan stoppas efter att kontraktet är underskrivet)..

Jag undvik delgivning i ca 3 veckor utan problem. Då hade inte ens delgivningspåminnelsen kommit, men kändes onödigt i mitt fall att fortsätta dra ut på det.

Men har sett ganska många på forumet undvika att skriva på delgivning ca 1-1,5 månad.
Längre än så ska man nog inte vänta, dels finns det risk att man förstör eventuella chanser för skuldsanering i framtiden och dels så börjar dom leta dig på jobb, hemma och hos grannar med ljus och lykta.

Ska också påpeka att det är på egen risk.

Senast ändrad:
Jag undvik delgivning i ca 3 veckor utan problem. Då hade inte ens delgivningspåminnelsen kommit, men kändes onödigt i mitt fall att fortsätta dra ut på det.

Men har sett ganska många på forumet undvika att skriva på delgivning ca 1-1,5 månad.
Längre än så ska man nog inte vänta, dels finns det risk att man förstör eventuella chanser för skuldsanering i framtiden och dels så börjar dom leta dig på jobb, hemma och hos grannar med ljus och lykta.
En delgivningsman/kvinna kan dyka upp tidigare också om de har andra ärenden i området.

Ska också påpeka att det är på egen risk.
LånaUtanPapper, kan du förklara för mig (förmodligen dum fråga)skuld att betala och utslag-är det samma sak och om inte vad är skillnaden?

LånaUtanPapper, kan du förklara för mig (förmodligen dum fråga)skuld att betala och utslag-är det samma sak och om inte vad är skillnaden?
Jag är inte superbra på vad alla termer betyder exakt enligt definition. Men här är min tolkning, någon får gärna rätta mig om jag har fel då jag är nyfiken på om jag börjat förstå termerna rätt:

Gäldenär: Den som är skyldig pengar
Borgenär/Fodringsägare: Den som gäldenären är skyldig pengar

Betalföreläggande: En borgenär/fodringsägare (ofta bank eller inkasso) har skickat in betalkrav till KFM att dom vill ha hjälp att driva in en skuld.
Delgivning: Det meddelas/informeras att det inkommit en rättslig åtgärd mot "någon". "någon" måste enligt lag bekräfta att man har mottagit delgivning. Kan vara allt från betalkrav, betalplan, stämningsansökning eller andra rättsliga handlingar.

Utslag: Kallas det efter att betalkravet är fastställd av KFM och KFM har beslutat att betalkravet är korrekt och skall betalas av geldenär.
Skuld att betala: Betyder att utslaget är positivt och det är juridiskt fastställt att man ska betala

Utmätning: Alla tillgångar ska utmätas/tas - bilar, hus, konton, saker av värde, löner etc.
Löneutmätning: KFM tar likvida tillgångar och likvida inkomster utmäts varje månad eller när pengarna kommer in. Oftast när man saknar större saker av värde.

Normalbelopp: Det grundbelopp alla får behålla vid existensminimum
Förhållsbelopp: Ditt personliga existenminimum baserat vad hyror, resekostnader till jobb, medicinkostnader, buffert etc ska ligga på efter utredning.

Jag är inte superbra på vad alla termer betyder exakt enligt definition. Men här är min tolkning, någon får gärna rätta mig om jag har fel då jag är nyfiken på om jag börjat förstå termerna rätt:

Gäldenär: Den som är skyldig pengar
Borgenär/Fodringsägare: Den som gäldenären är skyldig pengar

Betalföreläggande: En borgenär/fodringsägare (ofta bank eller inkasso) har skickat in betalkrav till KFM att dom vill ha hjälp att driva in en skuld.
Delgivning: Det meddelas/informeras att det inkommit en rättslig åtgärd mot "någon". "någon" måste enligt lag bekräfta att man har mottagit delgivning. Kan vara allt från betalkrav, betalplan, stämningsansökning eller andra rättsliga handlingar.

Utslag: Kallas det efter att betalkravet är fastställd av KFM och KFM har beslutat att betalkravet är korrekt och skall betalas av geldenär.
Skuld att betala: Betyder att utslaget är positivt och det är juridiskt fastställt att man ska betala

Utmätning: Alla tillgångar ska utmätas/tas - bilar, hus, konton, saker av värde, löner etc.
Löneutmätning: KFM tar likvida tillgångar och likvida inkomster utmäts varje månad eller när pengarna kommer in. Oftast när man saknar större saker av värde.

Normalbelopp: Det grundbelopp alla får behålla vid existensminimum
Förhållsbelopp: Ditt personliga existenminimum baserat vad hyror, resekostnader till jobb, medicinkostnader, buffert etc ska ligga på efter utredning.
Tack!

5 6 månader tog det innan dem kom hem till mig och bad mig skriva på så kan ta lång tid!
Men kan även ta någon dag så det är lite av ett lotteri så finns inget givet svar hur länge du kan vänta

5 6 månader tog det innan dem kom hem till mig och bad mig skriva på så kan ta lång tid!
Men kan även ta någon dag så det är lite av ett lotteri så finns inget givet svar hur länge du kan vänta
Skriva på delgivning?Jag skulle aldrig våga fördröja det så länge.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp