Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Har ni någon gång lämnat fel uppgifter för att få lån?

Hej!
Jag har råkat gjort det, inte med mening egentligen men ändå dumt gjort. Fick lånet, men nu kommer skuldkänslorna och oron hur stort fel jag eventuellt gjort.

Finns det fler som gjort som jag?
Mår så dåligt över detta.
Snälla dela med er!<3

Skriver man för stora fel kan det bli manuell granskning. Har hört från en som jobbar inom bank att man kan avvika med ca 10% på inkomsten vid ansökan utan att bli manuellt granskad.
Alltid tagit min deklarerade årsinkomst x 1.08 (löneökning på 8%) sen dela på 12 när jag fyller i ansökan. Även skrivit ner min hyra något för att gå igenom den automatiska "kvar att leva" på kontrollen vid ansökan som ofta görs per automatik vid ansökan baserat på uppgifterna man fyllt i, samt skrivit ner månadskostnader för andra lån lagomt mycket.

Detta i hopp om att bli beviljad med lägre ränta. Verkar dock inte hjälpt mycket. Något år sen sist dock, men tidigare när jag tog lån skrev jag alltid fel.

En fuling som funkar men som inte rekommenderas pga Kalp är att ange 0 barn fast du kanske har. Om man är desperat.

Fast vad händer om de uppstår en situation där detta kollas? Är det straffbart att skriva ”fel”?

Tänker med bolån, var ju en härva där personer fått betala tillbaka bolånet efter de skickat in felaktiga uppgifter som förfalskade lönespecar och fel arbetsplats samt lön.

Finns det skillnader där, ex mindre fel och ej förfalskade dokument. Kan det vara straffbart att lämna mindre fel om de sedan godkänt?

Tänker med bolån, var ju en härva där personer fått betala tillbaka bolånet efter de skickat in felaktiga uppgifter som förfalskade lönespecar och fel arbetsplats samt lön.

Finns det skillnader där, ex mindre fel och ej förfalskade dokument. Kan det vara straffbart att lämna mindre fel om de sedan godkänt?
Definera straffbart.
En bank kan häva ett privatlån (och bolån) om vissa förutsättningar har försämrats avsevärt.
Men på privatlån är de mer eller mindre ingen risk :)

Lättare att bedöma om du berättar vad du gjort fel.

Lättare att bedöma om du berättar vad du gjort fel.
Jag har råkat skriva fel på min anställning alltså 100% istället för att jag är sjukskriven på 50% och arbetar 50%
Skrev det både på papper tillsammans med min anställning, vart jag jobbade och hur mkt jag tjänade samt på låneansökan för Bolån till banken via Internet. Då jag trodde att jag skulle gå upp i tid rätt snart, samt trodde jag att min anställning låg på 100%, som ”vilande” hade även kontrollerat med min chef om att gå upp i tid och det var inga problem.
Nu efter lånet är klart har jag sett att min tjänst ligger på 50% viket jag inte visste att den gjorts om. Detta dubbelkollade jag med HR avdelningen nu efter inflytt och det stämde att de kunde göra så. Däremot har jag inga problem att få tillbaka 100% anställningen.

Jag har då från försäkringskassan på 50% och jag kunde dumt nog inte lämna in lönespec då när lånet skulle ordnas då min lön höjdes med 1800kr men den gick igenom först efter inflytt, lämnade då in underlag på lönesamtal istället där min lön nya stod. Det godkände bankmannen, antagligen för min UC ser bra ut, har ändå helt okej årsinkomst då jag har kapitalinkomst. Han tittade på mitt konto och frågade om halva lönen och summan från Fk, och jag berättade som det var att jag varit hemma men har för avsikt att gå upp igen. Men det var inget jag lämnade papper på, bara muntligt.

Är så orolig att jag lämnat ”falska” uppgifter och att de ska upptäcka detta. Ligger vaken på nätterna och är rädd, jättedumt men jag fastnar ofta i såna här orostankar, läser allt jag kommer över men hittar ingen info som lugnar mig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp