Kan finnas många anledningar. De kan känna att de har mindre koll på processen och då är det snävare krav via förmedlare. Förmedlare ska ha bra betalt, då är det inte lika intressant. Då kan man undra varför de ens är med? Kan vara så att de endast använder förmedlare för att fylla orderboken. När den är full så nekar de mycket via förmedlare. Det har varit mycket ansökningar i sommar generellt, titta på bara på handläggningstiderna. Läste att exvis Forex har haft 3 veckor på sig i juni att betala ut, nu när jag pratade med supporten ligger den på 6 dagar vilket fortfarande är över det normala.
Får för mig också att Ica är hyfsat försiktiga i sitt utlånande. Möjligt att dom är mer restriktiva med någon som går via låneförmedlare då dessa kanske tidigare i högre grad har renderat i problem med återbetalning. Tänker själv att man som mindre "desperat" och mer novis kring lånekarusellen kanske direkt går till sin bank vid en lånesituation istället för att söka via förmedlare.
Sen kanske dom tyckte att dina antal lån och krediter, totalsumman etc visade på ett för stort risktagande trots senaste årets återhållsamhet. Svårt att veta hur bankerna tänker. Vet själv att jag hade väldiga problem att få förlänga min återbetalningstid på mitt Icalån. Tog över ett halvår med ringande till kundtjänst varje månad tills jag tillslut fick ok på det. Så känns som sagt som att dom är försiktiga.
Men tycker du fick ett bra erbjudande från Forex. Ibland behövs ju flera små steg innan man är där man vill vara. Kreditbetyget kommer ju bara bli bättre och bättre.