Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Har lånet du tog lett till något positivt i efterhand?

Har det senaste lånet du tog lett till något positivt i efterhand?

• Ja

• Nej

• Delvis - utveckla gärna.

Resultatet är endast synligt efter enkät.
Om du har tagit ett lån och börjat betala tillbaka, reflektera över om detta lån har lett till något som faktiskt har haft ett långsiktigt värde för dig.
Har det hjälpt dig att bygga något som du kan sälja eller dra nytta av på sikt? Eller har det blivit en börda som hindrar din ekonomiska frihet?

Den här tråden är tänkt att vara en ögonöppnare för dem som känner att deras livsstil behöver förändras och att det är dags att minska på lånen.
Att förstå vad lånen faktiskt gör för dig – om de leder till verklig värdeökning eller om de bara håller dig fast i ett mönster – kan vara nyckeln till att skapa en mer hållbar och fri ekonomi på lång sikt. När du svarar; utgå från det senaste lånet du tog.

Ser vi ett negativt resultat i omröstningen kan detta kanske bli en väckarklocka för många att hitta andra, mer ekonomiska alternativ till lån.

Jag kan börja:
Jag valde "delvis" för att jag tog ett lån som jag köpte guld för. Ja, guldmynt.
Tyvärr åkte ekonomin i botten, och jag var tvungen att sälja det i förtid, vilket gjorde att jag, istället för en vinst, fick en lätt förlust, som gjorde att jag fick en restskuld.

Jag tror att jag talar för många personer med min syn på lån då jag vet att det finns fler missbrukare av olika fall här.

Lån har tillfört ett mörker till mitt liv som jag inte önskar någon annan, ett mörkt moln över huvudet och jag minns inte senast det gått en dag utan att man tänker på månadskostnader, räntor och sista-datum i huvudet. Det har verkligen inprogrammerat hjärnan att man normaliserat tanken på att ha lån.

Det började med ett lån för många år sedan för att täcka några små krediter; det hjälpte för stunden för månadskostnaden men gav mig endast mer ekonomiskt utrymme att fortsätta dåliga vanor. Detta har sedan hänt flertal gånger sedan dess tills det tog stopp tack och lov på över 1 miljon totalt sett, idag snart nere på 0.9 miljoner.

Att leva med skuldsättning är så otroligt tabu i vårt samhälle trots att det är bra mycket vanligare än man kan tro. Detta kommer troligtvis att visa sig mer under kommande år pga den aggresiva nedtrappningen på ränteavdrag; tyvärr blir det troligtvis fler folk som hamnar på kronofogden och fler självmord då folk inte kommer kunna adaptera så snabbt till denna ändring om man är van med att jämka för att klara av vardagen.

Är det någon annans fel att man är skuldsatt pga lån utan säkerhet? I 9/10 fall, nej, det är dock sorgligt och på tok för vanligt. :confused:

Edit: Det lät lite oroväckande mörkt när jag läste det jag skrivit. Jag mår bra och situationen idag är tack och lov hanterbar. :)

Senast ändrad:
Samma här. Inte lett till något positivt. Mer än känslan av "jippi!" när man blev beviljad. Känslan av att "nu löser sig allt", men så blev det ju inte alls för mig.

Om du har tagit ett lån och börjat betala tillbaka, reflektera över om detta lån har lett till något som faktiskt har haft ett långsiktigt värde för dig.
Har det hjälpt dig att bygga något som du kan sälja eller dra nytta av på sikt? Eller har det blivit en börda som hindrar din ekonomiska frihet?

Den här tråden är tänkt att vara en ögonöppnare för dem som känner att deras livsstil behöver förändras och att det är dags att minska på lånen.
Att förstå vad lånen faktiskt gör för dig – om de leder till verklig värdeökning eller om de bara håller dig fast i ett mönster – kan vara nyckeln till att skapa en mer hållbar och fri ekonomi på lång sikt. När du svarar; utgå från det senaste lånet du tog.

Ser vi ett negativt resultat i omröstningen kan detta kanske bli en väckarklocka för många att hitta andra, mer ekonomiska alternativ till lån.

Jag kan börja:
Jag valde "delvis" för att jag tog ett lån som jag köpte guld för. Ja, guldmynt.
Tyvärr åkte ekonomin i botten, och jag var tvungen att sälja det i förtid, vilket gjorde att jag, istället för en vinst, fick en lätt förlust, som gjorde att jag fick en restskuld.
Du borde se "Nyckeln till frihet" för det är så det fungerar även här. Jag vet at du sett filmen!

Det jag menar är att när det blivit antingen det ena eller andra så är det till nästan hela delen vår hjärna som hanterar upplevelsen. Det är ju enbart när skam- och skuldkänslor och man ser sig som misslyckad (som jag läste att någon gjorde här) som det blir reellt. Jag tror alla som någonsin haft kaos med ekonomin inte tänkt på det när de väl hade fokus på något annat som gav en väldigt mycket inre lugn. Situationen är ju identisk men när vi inte tänker på det så existerar det ju inte.

Och visst, det blir inte kräftskiva varje torsdag men ingen blir lyckligare av det heller. Tak över huvudet, mat på bordet och fina relationer så bryr vi oss väldigt lite om det står 30 miljoner i skuld eller 30 miljoner i tillgångar.
Ska inte kidnappa din tråd dock men lite sanningens ord kan behövas :)

Jag ska klicka i röstningen nu! Allting har något positivt i den situationen man befinner sig i, så även det senaste lånet. Så jag klickade i ja då nej inte kan vara ett alternativ för någon" :)

Svar, nej!
Inget av mina lån har lett till något positivt överhuvudtaget trots massivis konsumtion. Det har bara gjort en lycklig över stunden. Jag tappade värdet för pengar, och jag har förstört mitt liv, enligt mig. Det är så mycket jag i livet jag velat göra om jag inte varit i min situation. Nu har jag åtminstone 6-8 år att sopa undan alla mina skulder och massa extra jobb. Det tär på en och man får en dyr läxa.

Om du läser det här, och funderar på att ta ett lån för att köpa den där bilen, soffan eller spela spel - gör det inte. Ett litet lån eller delbetalning på 10.000 kommer tillslut hamna mycket större än så. Börjar man ta lån för små saker går det bara utför senare.

Inget av mina lån har lett till något positivt överhuvudtaget trots massivis konsumtion och resor. Idag får jag bara dåligt samvete över hur jag betedde mig och hur dumstridig jag var.

Har märkt att min skuldsanering (har sexton månader kvar) givit mig rehab, tid att läka och fundera över alla dumma lån jag har tagit. Är tacksam att jag fått den möjligheten till en nystart i livet. Jag har verkligen lärt mig en läxa kan jag säga.

Har endast bidragit till massor av ångest, saker jag vill göra kan jag inte göra osv.. Hade så gärna viljat dejta/resa igen t.ex. men jag känner att det är ingen bra ide tills jag kommit ner i skuldbörda & fått en bättre självkänsla. Har även förmodligen kortat ner min livstid på denna jord med ett X antal år pga. all stress o skit som detta medför.

Tycker detta är en väldigt bra tråd och hoppas det öppnar ögonen för många. Man tror hela tiden att nästa lån är ”räddningen” -men nästan uteslutande sätter det en ännu djupare ner i skiten.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp