Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Har gjort bort mej tror ja. . behöver råd om KFM .

Hejsan. först och främst lider ja av flera psykiska diagnoser som har trasslat till mitt sätt att leva. Jag är bosatt utomlands sedan flera år tillbaka, vilket av anledning att ja inte kunde få en bostad i Sverige. För 7årsen gick en fodran till KFM dom började med en utredning av mina tillgångar samt på början av löneutmätning från min sjukersättning som är aktiv och följs . Allt gick korrekt till och sedan har den löpt på, KFM har inte kontakt med sedan dess. Nu dom senaste månaderna har ja försökt kolla lite på alt om att hitta boende i Sverige och kanske kan få en skuldsanering accepterad har fler tal hundra tusen liggandes runt om i landets inkassobolag.

Vilket ja nu tog tag och läste på nätet samt kronofogdens hemsida vilket ja inte har gjort någonsin innan. Det är nu ja börjar få lite panik och fattar att ja kanske har missuppfattat hur de funkar med löneutmätning.

Jag läser att man ska medla till KFM om sin livssituation ändrats. . i mitt fall har inte inkomst källan ändrats de har kommit in samma pengar som KFM har haft utmätning på.

Dock har mina bostadsadresser ändrats ett fler tal ggr under dessa 7år dock har bostäderna legat i samma prisläge vilket skulle ha resulterat i samma utmätnings belopp.

Vilket ja har missuppfattat är att ja ska ha underrättat KFM varje ggr bostads bytts.
Vilket ja trott att efter en utredning från KFM så är de klart tills dom kontakter en igen med lägesrapport om ny utredning. . Gått 7år nu och ingen kontakt från KFM till mej. .

Så nu börjar ja bli nervös . . har ja begått ett lagbrott kommer ja bli åtalad för att ja misslyckat med att rapportera att ja flyttat runt till flera olika adresser.

Ja ska snart byta bostad igen och efter att få lärt mej detta kommer ja kontakta KFM och lämna in nytt underlag till dom för ny löneutmätnings utredning. Dock så jävla nervös att dom ska kräva historik bakåt i tiden. Har funnits månader när det hade kunnat finnas lite xtra pengar för indrivning.

Sitter här skakig och helt vettskrämd hur detta ska sluta.

Tacksam om nån vet lite hur KFM ser på saken. Om det är nått brottsligt ja har gjort.

Jag har VÄLDIGT svårt att se att du skulle ha gjort någonting brottsligt,
Med andra ord så tycker jag att du ska lugna ner dig och inte bli allt för upprörd :)

Jag har likt Terry_ svårt att se vad som skulle vara brottsligt här.

Jäkligt rörig tråd men håller med ovan, vad är problemet?
Du bor utomlands och tänker nu flytta hem till Sverige = därmed rädd att allt kommer över dig? Om du har samma inkomstkälla och KFM redan är aktiva blir det väl ingen skillnad eller? Missade jag något?

Upplysningsplikt
14 § Gäldenären är skyldig att lämna de uppgifter om sina tillgångar som behövs i målet.

Kronofogdemyndigheten kan ålägga gäldenären att inge förteckning över sina tillgångar. Vid behov kan myndigheten förordna lämplig person att biträda gäldenären vid upprättande av förteckningen.

Gäldenären kan också åläggas att på heder och samvete skriftligen bekräfta de uppgifter om sina tillgångar som han har lämnat vid förhör eller i förteckning.

16 § Bestämmelser om förhör med gäldenären eller tredje man och om tvångsmedel i samband med att upplysningar begärs av gäldenären eller tredje man finns i 2 kap. 10-16 §§.

Och då slutligen 2 kap

16 § Efterkommer ej gäldenären eller tredje man föreläggande enligt 4 kap. 14 eller 15 § eller 16 kap. 13 § jämförd med nämnda lagrum, får han häktas, om synnerliga skäl föreligger. Fråga om häktning prövas, efter framställning av Kronofogdemyndigheten, av den tingsrätt som enligt 18 kap. 1 § prövar överklagande av Kronofogdemyndighetens beslut.

När framställning om häktning har gjorts, skall förhandling äga rum inför rätten. Till förhandlingen skall Kronofogdemyndigheten och, om hinder ej möter, den som avses med yrkandet kallas. Denne får hämtas, om skäl föreligger därtill. Har han kallats till förhandlingen eller kan det antagas att han har avvikit eller eljest håller sig undan, utgör hans utevaro ej hinder för prövning av yrkandet. I fråga om rätt till biträde och kostnader i målet har vad som föreskrivs i rättegångsbalken om försvarare och om rättegångskostnader i brottmål motsvarande tillämpning.

Rätten skall med högst två veckors mellanrum hålla förhandling för att pröva om den som är intagen i häkte fortfarande skall vara häktad. Föreligger ej längre skäl för häktning, skall rätten omedelbart förordna att den häktade skall friges. Ingen får hållas häktad längre tid än tre månader i målet. Beträffande behandlingen i övrigt av frågor om häktning enligt denna paragraf har vad som gäller enligt rättegångsbalken om häktning av misstänkt motsvarande tillämpning. Lag (2006:672).

MEN du kan vara helt lugn. Om de där bestämmelserna skulle användas så skulle många tusen sitta inlåsta. Jag vet faktiskt inte om det ens har hänt nångång.

En klar majoritet av alla de med löneutmätningar är några som KFM aldrig fått kontakt med nångång, eller i alla fall inte fått några uppgifter.

Läser jag igen så handlar det om tillgångar dessutom, lönen/sjukersättningen har ju KFM alla uppgifter om, ser direkt hos f-kassan, så där finns det ju inte ens några uppgifter att hämta :)

Hejsan alla tack för Era svar . . kanske va lite otydlig . . .

Jag har en löneutmätning som är aktiv än idag och sköts prickfritt . . .
Jag har dock inte haft nån kontakt med KFM sedan dom gjorde en utredning för 7årsen.
Och ja har inte lämnat in några felaktiga osanna uppgifter till dom. Även inte gömt undan tillgångar etc.

De ja va oroad över va att ja inte har rapporterat om ändrade förhållanden som bostäder ja har flyttat runt lite under dessa 7år fast haft samma boende samt sjuk kostnader vilket inte skulle haft inverkan på min löneutmätning. Efter som ja aldrig vart inne på KFM hemsida förmäns nu i veckorna när ja fick upp intresse för en skuldsanering ., så ja ser att man ska egentligen upplysa dom om ändrade förhållanden .
Vilket ja nu har missat :/

Men nu kommer en ny flytt inom snar framtid och då ska ja rapportera till dom om ny bostad skicka in hyreskontrakt mm . .

Så ja hoppas ja inte får nått skit för detta.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp