Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Har fått betalplan på skuldsanering!

Tror du att de är hårda när det gäller bil? Har också ansökt, har en bil som kostar 5700kr i månaden men pendlar till jobbet. Har ett barn med funktionanedsättning så behöver bilen till och från vårdenheter. Finns det chans att få 3 år istället för 5 när man har barn hemma på heltid?
Är bilen en leasingbil ?
Många får avslag pga leasingbil då det är omöjligt att ha en skuldsanering och ha pengar över till leasingavgiften.

Är det någon som vet...
När man godkänt betalningsplanen, har då fordringsägarna 3 veckor på sig att överklaga?

Om ingen motsätter sig och KF slutgodkänner vinner den då laga kraft 3 dagar efter dessa 3 veckor? Vad innebär det? Nollas då allt hos KF?

Ursäkta frågor som dessa då jag minns svagt att de redan besvarats i andra trådar som jag tyvärr inte hittar.
Förslaget och betalplanen delgives borgenärerna. Dom flesta brukar svara ganska direkt. Men tyvärr så brukar man ha 1-2 borgenärer som inte svarar på delgivningar. Då får man vänta ut alla delgivningspåminnelser.
För mig och flera andra som jag sett har det tagit ganska exakt 11 veckor från att man godkänt betalplan till beslut.

Borgenärerna kan yttra sig om förslaget och betalplanen. Men jag tror inte dom kan överklaga den eftersom det är ett förslag och inte ett beslut. Ex om dom anser att något är felräknat.
Om ingen yttrat sig om betalplanen och det blir ett godkänt beslut så tar det 3 veckor att vinna lagakraft om ingen överklagat beslutet. Vinner beslutet lagakraft så nollas skuldsaldot några dagar senare.

Är bilen en leasingbil ?
Många får avslag pga leasingbil då det är omöjligt att ha en skuldsanering och ha pengar över till leasingavgiften.
Nej, hen skrev att de hade lån på bilen på ca 500.000kr i en annan tråd. Bilens värde runt 400.000kr.

Förslaget och betalplanen delgives borgenärerna. Dom flesta brukar svara ganska direkt. Men tyvärr så brukar man ha 1-2 borgenärer som inte svarar på delgivningar. Då får man vänta ut alla delgivningspåminnelser.
För mig och flera andra som jag sett har det tagit ganska exakt 11 veckor från att man godkänt betalplan till beslut.

Borgenärerna kan yttra sig om förslaget och betalplanen. Men jag tror inte dom kan överklaga den eftersom det är ett förslag och inte ett beslut. Ex om dom anser att något är felräknat.
Om ingen yttrat sig om betalplanen och det blir ett godkänt beslut så tar det 3 veckor att vinna lagakraft om ingen överklagat beslutet. Vinner beslutet lagakraft så nollas skuldsaldot några dagar senare.
Tack för svar!
11 veckor efter att man godkänt betalplanen är ju nästan 3 månader! Inte säkert der blir 11 v men nog är det en lång process och det skulle kännas om man föll på målsnöret ifall någon eller några fordringsägare motsätter sig. Antar att det blir fordringsägarnas "dom" som ett ev avslag beror på. KF har kanske inte sista ordet trots att de anser att man uppfyller alla krav och skäl till skuldsanering.

Hur länge har borgenärerna på sig att svara på delgivningen? Kan de vänta längre än genomsnittet 11 v?

Hur länge har borgenärerna på sig att svara på delgivningen? Kan de vänta längre än genomsnittet 11 v?
De flesta svarar inom 1-2 veckor. Men det finns ett fåtal som inte svarar alls på delgivningar. Då skickas först påminnelse ut efter 3-4 veckor. Sen andra påminnelsen ut kanske 3 veckor efter det. Blir det inget svar där efter någon vecka så anses borgenärerna som inte skrivit under vara delgivna och det kan ställas på kö hos din handläggare för beslut. Jag skulle gissa att totala delgivningstiden vid ej svar till beslut kan fattas kanske är ca 9 veckor. Sen så tar det lite tid för din handläggare att fatta beslut som du får, eftersom handläggarna har många skuldsaneringsärenden.

För mig tog det 6 veckor från Förslag om Betalplan till Beslut om Skuldsanering

Nej, hen skrev att de hade lån på bilen på ca 500.000kr i en annan tråd. Bilens värde runt 400.000kr.
Oj, ja det är ju i princip samma sak som leasing att det lånet måste betalas parallellt med skuldsaneringen

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp