Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Har du berättat om ditt problem?

Halloj vänner,

Släpptallt, stort tack för klargörande kring din resa till skuldsaneringen. Stort grattis också :) Måste kännas bra att du nu kan beta av tiden med vetskapen om att ditt nya liv kan börja sedan. Riktigt bra att du spärrat dig från låneinstituten. Man har ju hört om folk som lyckas ta nya lån och dra på sig skulder under själva skuldsaneringen och det är riktigt tragiskt. Intressant, tror att det gör mycket. Dvs att du kan redogöra för vad du börjat vidtagit för åtgärder för att förändra din situation. Det ska jag redan nu börja tänka på. Släpptallt, skrev du ihop ansökan själv eller hade du bra hjälp av skuldrådgivare?

Hope777/Stignich
Släpptallt beskrev det bra. Mitt första delgivningskvitto kom med posten ganska exakt efter jag struntat i en stående avbetalning. Dvs jag klickade bort autodragningen från min internetbank så de inte kunde dra pengar den 26 Jan. Det läbbiga är att summan på drygt 1100 kr så hade de vid delgivningen smakat på 3 olika avgifter på 860 kr. Om detta kommer att ske på alla mina sms lån och dess delbetalningar så kommer mina 900 K att typ fördubblats. Alltså varenda lite pissräkningen det blir ju hur mycket pengar som helst :( Jag är inte orolig för utmätning, dels som de andra nämner att det tar ett tag innan KF kommer dit och att jag dessutom som arbetslös får ut 11K och bor i andra hand och betalar ganska mycket för det så just nu lever jag på mindre pengar än de 4800 man får behålla efter hyra/busskort vid löneutmätning. Så söker jobb och det tar sedan ett tag innan de kommer på det och kan börja utmätningsförsök igen. Dvs man hinner jobba 2-3 månader och det är väl då man får försöka lägga undan lite. Inget på kontot utan ta ut från bankomat en sig 4-5000 kr i månaden o ha hemma under en matta eller nått :)

Rättning. Skulle stått att mitt första delgivningskvitto kom med posten exakt sex veckor efter det att en amortering skulle ha betalts.

Jag har nu berättat för min sambo om allt mitt spelande och mina skulder. Han stöttade mig mer än jag någonsin kunde föreställa mig.
Igår kväll berättade jag för mina föräldrar(med hjälp av min sambo som inledde samtalet). De blev så förbannade att om vi hade setts ansikte mot ansikte hade de nog örfilat mig. Det första min pappa nämnde var hur kan de lita på mig när jag får mitt arv. Mina föräldrar kommer ta kontrollen över allt. De kommer hjälpa mig lösa mina stora skulder och jag mår skit. Det känns som om allt inom mig har gått sönder. Min relation till mina föräldrar har gått sönder. De kommer aldrig lita på mig igen. Jag kommer stå i stor skuld till dem i resten av mitt liv. De vägrar låta mig få utmätning och själv betala av min äckligt stora skuld. All luft i mig har gått ur och jag känner bara tomhet och skam.jag har kontaktat socialstyrelsen för att få hjälp och jag har kontaktat en annnan organisation för att få hjälp snarast på distans. Jag vet inte om jag någonsin kommer att återhämta mig från detta då det känns som jag är ett spöke av den jag var. Allt som finns kvar är en stor bluff.

Trollet,
Hur stor är din skuld som dina föräldrar kommer att betala?

Du kan känna dig jävligt lyckligt lottad för det är jobbigt nu men om 10-15 dagar kommer dina föräldrar ha förlåtit dig och istället för att vara skuldsatt 10 år så har du haft en jobbig vecka.
Skratta dig lycklig min vän :)

Jag har nu berättat för min sambo om allt mitt spelande och mina skulder. Han stöttade mig mer än jag någonsin kunde föreställa mig.
Igår kväll berättade jag för mina föräldrar(med hjälp av min sambo som inledde samtalet). De blev så förbannade att om vi hade setts ansikte mot ansikte hade de nog örfilat mig. Det första min pappa nämnde var hur kan de lita på mig när jag får mitt arv. Mina föräldrar kommer ta kontrollen över allt. De kommer hjälpa mig lösa mina stora skulder och jag mår skit. Det känns som om allt inom mig har gått sönder. Min relation till mina föräldrar har gått sönder. De kommer aldrig lita på mig igen. Jag kommer stå i stor skuld till dem i resten av mitt liv. De vägrar låta mig få utmätning och själv betala av min äckligt stora skuld. All luft i mig har gått ur och jag känner bara tomhet och skam.jag har kontaktat socialstyrelsen för att få hjälp och jag har kontaktat en annnan organisation för att få hjälp snarast på distans. Jag vet inte om jag någonsin kommer att återhämta mig från detta då det känns som jag är ett spöke av den jag var. Allt som finns kvar är en stor bluff.
Jättebra att du har stöd av din sambo. Jag tror att dina föräldrar är chockade, där en av de reaktioner de kan får är extrem ilska i inledande skedet, det finns ett antal steg som de kommer att gå igenom, men till slut kommer de att nå acceptans. Dessa steg brukar nämnas: förnekelse, ilska, köpslående, depression och acceptans. I mitt jobb som chef har jag fått delge många olika tråkiga besked, som exempelvis uppsägningar eller så har någon medarbetare hamnat i personlig kris, så min erfarenhet är att dessa steg faktiskt existerar. Det är bra att du får hjälp med att ta ekonomisk kontroll och att de hjälper dej med att lösa lånen. Ta professionell hjälp med spelandet och visa dina föräldrar att du försöker att ta ansvar, även om spelandet är ett av de svåraste missbruken att bli av med. Spärra dej på alla spelsidor och låneföretag.

Halloj vänner,

Släpptallt, stort tack för klargörande kring din resa till skuldsaneringen. Stort grattis också :) Måste kännas bra att du nu kan beta av tiden med vetskapen om att ditt nya liv kan börja sedan. Riktigt bra att du spärrat dig från låneinstituten. Man har ju hört om folk som lyckas ta nya lån och dra på sig skulder under själva skuldsaneringen och det är riktigt tragiskt. Intressant, tror att det gör mycket. Dvs att du kan redogöra för vad du börjat vidtagit för åtgärder för att förändra din situation. Det ska jag redan nu börja tänka på. Släpptallt, skrev du ihop ansökan själv eller hade du bra hjälp av skuldrådgivare?

Hope777/Stignich
Släpptallt beskrev det bra. Mitt första delgivningskvitto kom med posten ganska exakt efter jag struntat i en stående avbetalning. Dvs jag klickade bort autodragningen från min internetbank så de inte kunde dra pengar den 26 Jan. Det läbbiga är att summan på drygt 1100 kr så hade de vid delgivningen smakat på 3 olika avgifter på 860 kr. Om detta kommer att ske på alla mina sms lån och dess delbetalningar så kommer mina 900 K att typ fördubblats. Alltså varenda lite pissräkningen det blir ju hur mycket pengar som helst :( Jag är inte orolig för utmätning, dels som de andra nämner att det tar ett tag innan KF kommer dit och att jag dessutom som arbetslös får ut 11K och bor i andra hand och betalar ganska mycket för det så just nu lever jag på mindre pengar än de 4800 man får behålla efter hyra/busskort vid löneutmätning. Så söker jobb och det tar sedan ett tag innan de kommer på det och kan börja utmätningsförsök igen. Dvs man hinner jobba 2-3 månader och det är väl då man får försöka lägga undan lite. Inget på kontot utan ta ut från bankomat en sig 4-5000 kr i månaden o ha hemma under en matta eller nått :)

Jag skrev min ansökan själv. Anledningen till detta var att jag i mitt arbete kommer i kontakt med kommunens budget- och skuldrådgivare och känner dom vilket gjorde att jag avstod kontakt. Jag har dessutom ett arbete där jag ofta gör skrivelser etc så det kändes som att jag skulle lösa det på egen hand.

Helmer: Jag förberedde mig innan jag släppte mitt genom att prata med KF om vad som kommer att hända, genom att spärra mig som sagt och sen hade jag mycket svar på mina frågor här på forumet. Genom att ställa frågor eller läsa gamla inlägg. Flera av de saker jag gjort, t ex samla alla skulder, "skuldvis" i en pärm fick jag härifrån.

Klart att det känns bra att man kan se ett ljus i tunneln som förmodligen inte är ett framrusande tåg. Varje månad som jag ser att det är dragit till skuldsaneringen så tar jag bort en månad i min egen nedräkning :)

Starkt av dig att berätta! Jag vet själv hur svårt det måste ha varit. Själv har jag inte vågat berättat för mina föräldrar än. Jag är faktiskt livrädd för deras reaktion!!

Senast redigerad av en moderator:
Starkt av dig att berätta! Jag vet själv hur svårt det måste ha varit. Själv har jag inte vågat berättat för mina föräldrar än. Jag är faktiskt livrädd för deras reaktion!!

Tack så mycket!
Det har varit intensiva dagar med mycket ångest, stress och skam. Att acceptera mina föräldrars ilska och utskällningar, men jag gör allt för att bygga upp ett förtroende hos dem igen. De får vara hur arga de vill.
Jag hoppas att du också kan berätta en dag när du är redo.

Jag har kontaktat socialstyrelsen här i min kommun och jag hoppas på att jobba med mitt missbruk och destruktiva beteende.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp