Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Har bolagen blivit tuffare med sina utlåningar?

Det är inte årsinkomsten eller ålder som styr UC betyget utan antal förfrågningar och blanco skulder är det som avgör mest i bedömingen. Blancolån ger mycket sämre kreditvärdighet än lån med avbetalning där det finns det säkerhet som ett bilån eller båtlån. Sen tycker jag att 6 kreditupplysningar senaste 12 månaderna inte är så särskilt blygsamt. Den som har 3 eller fler kreditupplysningar får betydligt sämre lånevillkor redan där och väger man in blancolån på 100 000+ ger det en betydligt högre riskbedöming.

xyyz - Fast min blancobelåning är ca 50% av inkomsten? Sen om det nu är så, igår gick jag ifrån 6 till 7 UC-förfrågningar men mitt uC-betyg stannade på 9.9% dvs påverkades inte alls.

Nu killgissar jag: det är nog bra mycket lättare låna 90-110% av lönen om inkomsten är 400tkr/år än att få låna typ 60% om du tjänar typ 2 mille/år. Det blir helt enkelt stora summor utan täckning.( blancolån, den med hög lön får troligt vis lättare bolån). I ditt fall hade du typ 470000 redan i blanco

Tror du att det är så?
För jag tänker någonstans att allting handlar om kalkylen, om jag har 20.000 över efter hyran men "högre blanco" borde ju ändå lättare gå ihop än någon med 10.000 över men "mindre blanco".
Allt handlar väl i grund och botten om att betala av skulden och ju mer marginal du har desto bättre bör det se ut hos UC.

Låneföretagen vill ha så många låntagare som möjligt till sin lånestock. Det sprider deras risk. Sedan får i försig de administrativa kostnaderna inte äta upp marginalen på deras utlån. Men de administrativa kostnaderna har minskat rejält med ny teknik.

Av att läsa tråden kan man tragiskt konstatwra att ICA banken mfl krånglar med att låna ut tack vare någon enstaka gammal anmärkning eller några förfrågningar för mycket. Rena Handelsbanken östermalmstorgsfasonerna men långt ifrån princessvillkor. Fattar de inte att de genom dessa överdrivna krav gynnar bolag som Thorn, Ellos, Tryggkredit etc med riktiga skitvillkoren.

Någon enstaka anmärkning? Anmärkningarnas syfte är ju just att varna presumtiva kreditgivare att detta är en som historiskt inte skött betalningarna. Det är liksom inte ett normalläge att ha någon anmärkning alls. Att ica mfl inte vill låna ut något pga betalningsanmärkningar även om det är "någon enstaka" förstår jag. Det finns nog gått om möjligheter att låna ut pengar ändå och då till en risk som är lägre.

Jag skulle rakt av skylla avslag på anmärkningarna. Du skulle väntat ut anmärkningarna och inte dragir på dig en ff nu

Det är ju svårt att definiera vad ett normalläge är men har för mig att jag läst någonstans att 800.000 svenskar har betalningsanmärkning, det motsvarar cirka 15% av den totala vuxna befolkningen, det får väl ses som hyfsat stor andel. Enligt Creditsafe beror det på att betalningsanmärkningar kraftigt ökar bland äldre.

Lasseman, det kommer jag att göra. Nästa gång jag söker kommer jag att ha 0 anmärkningar 2-3 UC-Förfrågningar och 30% blancobelåning av inkomsten.

Nu killgissar jag: det är nog bra mycket lättare låna 90-110% av lönen om inkomsten är 400tkr/år än att få låna typ 60% om du tjänar typ 2 mille/år. Det blir helt enkelt stora summor utan täckning.( blancolån, den med hög lön får troligt vis lättare bolån). I ditt fall hade du typ 470000 redan i blanco
Älskar dessutom att du ”killgissar”! Ni män är i alla fall det bästa som har hänt majoriteten av oss kvinnor, så är det bara :)

Vad fan betyder killgissar :D

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp