Har banken förtur till hela köpesumman trots två ägare av fastigheten?

Jag och en annan person äger en fastighet 50/50, men banklånet står bara på mig.
Nu kommer fastigheten säljas för ett lägre pris än vad banklånet är på, vad händer då?

Dvs med teoretiska siffror:
Huset säljs för 100k
Lånet är på 200K
Jag äger 50%

Får då den andra delägaren 50k och jag (dvs banken) får 50k, eller har banken förtur och får 100k?

Banken tar väl rubbet där, annars lär dom inte släppa panten.

Banken har accepterat att släppa panten trots ett lägre försäljningspris än vad lånet är på.

Banken får din del av försäljningen, den andra delägaren är inte skyldig att betala lånet.

De kan dock vägra släppa en del av säkerheten/panten.

Har de gått med på att släppa panten så antar jag att de omvandlar det som blir kvar av bolånet till ett blancolån som du får betala.

Banken får din del av försäljningen, den andra delägaren är inte skyldig att betala lånet.

De kan dock vägra släppa en del av säkerheten/panten.

Har de gått med på att släppa panten så antar jag att de omvandlar det som blir kvar av bolånet till ett blancolån som du får betala.
Tack för svaret, detta är vad jag misstänkt också, men jag har inte lyckats läsa mig till det någonstans och både mäklare och den ansvariga på banken har såklart semester.

Det finns ett avgörande från HD på temat men det är kopplat till exekutiv auktion.

Banken har accepterat att släppa panten trots ett lägre försäljningspris än vad lånet är på.

Ok, då är väl det inga problem då? Dom behöver vad jag vet inte göra så, men det blir väl inte fullbetalt då mäklararvode ska dras av på det hela också.

Tack för svaret, detta är vad jag misstänkt också, men jag har inte lyckats läsa mig till det någonstans och både mäklare och den ansvariga på banken har såklart semester.

Det viktiga är att banken verkligen går med på att släppa panten, utan att bolånet blir slutbetalt. Annars lär hela försäljningen gå i stöpet.

Som köpare och mäklare, så hade jag dragit öronen åt mig. Kan i värsta fall bli som i detta fallet.

Med tanke på att bolånet inte blir slutbetalt så borde du redan haft diskussioner med banken om hur stort blancolånet blir för dig, återbetalningstiden samt räntan?

Har du inte haft det så antar nog banken att du betalar in mellanskillnaden med dina sparpengar i samband med försäljningen så att panten blir löst.

Är det en bostadsrätt eller fastighet?

Det viktiga är att banken verkligen går med på att släppa panten, utan att bolånet blir slutbetalt. Annars lär hela försäljningen gå i stöpet.

Som köpare och mäklare, så hade jag dragit öronen åt mig. Kan i värsta fall bli som i detta fallet.

Med tanke på att bolånet inte blir slutbetalt så borde du redan haft diskussioner med banken om hur stort blancolånet blir för dig, återbetalningstiden samt räntan?

Har du inte haft det så antar nog banken att du betalar in mellanskillnaden med dina sparpengar i samband med försäljningen så att panten blir löst.
Både den ansvariga på banken och mäklaren är på semester i ett par veckor till, men mäklaren har fått besked från banken att dom släpper panten, men jag har inte fått reda på några detaljer,
Banken är medveten om att jag redan har skuldsanering eftersom en del av huslånet är med i saneringen, och jag kommer aldrig mer ha någon inkomst som ens får min ekonomi att nå upp till existensminimum, så frågan för min del är ifall dom kommer försöka driva in pengarna från mig och jag får avbryta min pågående skuldsanering och söka igen, även om det tar flera år innan det kan bli aktuellt med ny sanering, eller om dom skriver av resten på huslånet direkt, det spelar egentligen ingen roll för min del eftersom jag inte äger någonting av värde som är utmätningsbart.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp