Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Handelsbanken Platinum Mastercard

Halloj!

Finns det någon som har Handelsbankens Platinum Mastercard och kan berätta om era erfarenheter av kortet? Jag skulle vilja veta vad ni tycker är kortets fördelar samt nackdelar och vad ni hade för förutsättningar när ni blev beviljade kortet. Så... Någon där ute med kortet?

nackdelar:
-mycket hög årsavgift
-endast upp till 45 dagars räntefri kredit
-valutaväxlingsavgift (1,65%) hög avgift på uttag i automat i utlandet (4%)

fördelar:
-om man reser mycket då är det najs att ha tillgång till VIP-lounger
-bonus i form av fondandelar (jag har ingen aning om värdet på detta i förhållande till konkurrenterna som ger 0,5% i rena pengar tillbaka)
-låg ränta om du inte betalar hela fakturan

vad vill du ha ut av kortet? enda riktiga fördelen som jag ser är VIP-loungerna, jag själv reser för sällan för att det ska vara någon vits att ha detta kort.
om du är Kund hos Handelsbanken och vill använda det till att få ut pengar till en relativt låg ränta då är det mycket bättre att du istället skaffar en kontokredit hos dom istället

nackdelar:
-mycket hög årsavgift
-endast upp till 45 dagars räntefri kredit
-valutaväxlingsavgift (1,65%) hög avgift på uttag i automat i utlandet (4%)

fördelar:
-om man reser mycket då är det najs att ha tillgång till VIP-lounger
-bonus i form av fondandelar (jag har ingen aning om värdet på detta i förhållande till konkurrenterna som ger 0,5% i rena pengar tillbaka)
-låg ränta om du inte betalar hela fakturan

vad vill du ha ut av kortet? enda riktiga fördelen som jag ser är VIP-loungerna, jag själv reser för sällan för att det ska vara någon vits att ha detta kort.
om du är Kund hos Handelsbanken och vill använda det till att få ut pengar till en relativt låg ränta då är det mycket bättre att du istället skaffar en kontokredit hos dom istället

Tack för ditt svar A27!

Jo... De bitarna har jag liksom kunnat läsa mig till. Både för och nackdelarna. Bitvis reser jag en del och tycker det skulle vara nice att ha tillgång till loungerna vid de tillfällena.

Det som lockat mig mest mest med kortet är den låga räntan, men när jag läser ditt svar så inser jag lite skamset att jag nog har mål-låst lite för mycket på den biten. Hmmm...

Nej, jag är inte kund hos Handelsbanken idag. Ditt förslag om kontokrediten var intressant så det tar jag med mig.

Jag får nog kolla runt på lite fler alternativ beträffande kort. Ska kika närmare på Eurocards alternativ. Finns det någon som har fler förslag och erfarenheter får ni gärna presentera dem. :)

Amex? Egentligen är dessa premiumkort endast värda om man flyger och bor på hotell.

Amex? Egentligen är dessa premiumkort endast värda om man flyger och bor på hotell.

Jag har aldrig gillat Amex. Hade ett för många år sedan, men valde att avsluta det. Tyckte det kostade mer än det smakade och att jag hade svårt att betala med det.

Jag tror det lutar åt ett Eurocard.

Om du flyger mycket (helst sas), spenderar mycket pengar i annan valuta än sek och utgår från Arlanda så är Amex platinum The shit!

Om du flyger mycket (helst sas), spenderar mycket pengar i annan valuta än sek och utgår från Arlanda så är Amex platinum The shit!

550 kr i månaden är en hyfsat saftig kostnad. Ja, om jag hade jobbat mycket utomlands kanske det kunde varit ett alternativ. Nu är det inte det. :)

på vilket sätt är det ett bra kort att använda till annan valuta? dom har valutaväxlingspåslag på 2% spendera mycket pengar och 2% blir en hel del i slutändan. uttagsavgift 4% är det då 6% totalt om man tar ut i ATM utomlands? ocker.
jag har 0kr i månadsavgift hos Santander, 0% valutapåslag, 0%/kr i uttagsavgift. det enda jag saknar är tillgång till Lounger, men blir nog billigare för mig att betala fullt pris på plats än att betala alla sammanlagda avgifter

SHB Platinum har en bad ass reseförsäkring via Zurich: täcker blaupp till 200tkr i självrisk på hyrbil; 3mkr i livförsäkring etc. Nyttjat den många ggr och skadehanteringen har alltid varit snabb och kundbemötandet mkt bra.

SHB Platinum har en bad ass reseförsäkring via Zurich: täcker blaupp till 200tkr i självrisk på hyrbil; 3mkr i livförsäkring etc. Nyttjat den många ggr och skadehanteringen har alltid varit snabb och kundbemötandet mkt bra.

Får man fråga vad du hade för förutsättningar när du beviljades kortet?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp