Handelsbanken höjer boräntan ganska rejält.

Swedbank 10 år 2.6% tycker jag ändå är rätt så ok !
Det är genomsnittliga räntan, 3,79 är den på… sen minus rabatt men den är ju pytte. Nä fy va jobbigt val, får se vad jag ska göra. Har ju danske bank också, kanske dags att gå ut i lite förhandling senare i år

Jo det är hutlöst jag hade ju peppat mig själv till att förhandla ner under 1,4 eftersom jag äntligen är anmärkningsfri, tji fick jag! Vad hade du själv gjort bundit eller haft kvar 1,4 tills september och hoppats på att läget lugnat sig?
Väldigt svårt läge i din situation. Du skulle egentligen kunna avvakta nån månad och tänka efter, bankerna kommer troligen att höja lite till om inte inflationstakten dämpas. Är du väldigt orolig av dig eller ekonomin är kämpig så är tipset att binda så att du vet vad du får betala framöver.
Men med 6% inflation kommer höjningarna att fortsätta och då är inte 3% - 4% orimligt.

Det är genomsnittliga räntan, 3,79 är den på… sen minus rabatt men den är ju pytte. Nä fy va jobbigt val, får se vad jag ska göra. Har ju danske bank också, kanske dags att gå ut i lite förhandling senare i år
Med tanke på läget ser jag inte rimligt att räntan sänks igen till hösten. Bäst chans är att förhandla nu.

Väldigt svårt läge i din situation. Du skulle egentligen kunna avvakta nån månad och tänka efter, bankerna kommer troligen att höja lite till om inte inflationstakten dämpas. Är du väldigt orolig av dig eller ekonomin är kämpig så är tipset att binda så att du vet vad du får betala framöver.
Men med 6% inflation kommer höjningarna att fortsätta och då är inte 3% - 4% orimligt.
Har tänkt i de banorna också, jag har ingen kämpig ekonomi längre tack och lov. Tror också jag/vi har ett bra förhandlingsläge iom lågt belånad på både bolån och blanco.. sambon och jag har hög inkomst ihop också…, det jag tvekar på är om jag vill vara Swedbank kund, lite för mkt just nu med Swedbank känner jag.
Även om vår ekonomi är bra nu så känns det surt att efter flera år med taskig ekonomi och anmärkningar att binda upp sig på en hög ränta i ”fel” bank, japp jag säger hög då vi har legat på 1,4-1,6 under flera år. Men det känns inte som rätt läge heller att vänta ut stormen, det kan ju bli en dyr chansning.

Menar på att du skriver att lönerna inte kommer hänga med och allt kommer bli dyrare men att bostadspriserna inte kommer sjunka? Du beskriver just förutsättningarna för att priserna ska sjunka därför lät det motsägelsefullt
I år kommer våra löner i snitt att höjas med mellan 2 och 3 procent, samtidigt som inflationen ligger högt . I praktiken innebär det att löneförhöjningen äts upp av högre priser.
Jag tror inte priserna på bostäder kommer att rasa med det sagt har jag inte sagt att priserna inte kommer sjunka. Rasa och sjunka i pris är helt två olika begrepp.
Du kan väl inte ha missat hur allt har blivit betydligt dyrare som el, mat, drivmedel, höjda boräntor som är på väg uppåt nu och du tror att lönerna kommer hänga med i den utvecklingen?

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp