Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Höjningar och sänkningar från bankerna.

Nu är du verkligen ute och cyklar. Jag har en närstående som är nära pension, som köpte sitt boende för några år sedan, fick lån på ”nåder” av sin bank som hen haft i över 40 år och som nu inte kan sälja pga att bostadsmarknaden ser ut som den gör. Möjligheten att byta bank = 0.
Anekdotisk bevisföring.

Ett individuellt exempel betyder inte att man är tvingad till statens enda bank om man bor i Sverige.

Anekdotisk bevisföring.

Ett individuellt exempel betyder inte att man är tvingad till statens enda bank om man bor i Sverige.
Sorglig kommentar. Du tror att det är det enda exemplet i hela Sverige? Vakna. Och det är inte statens enda bank det handlar om.

Sorglig kommentar. Du tror att det är det enda exemplet i hela Sverige? Vakna. Och det är inte statens enda bank det handlar om.
Då finns det alltså flera banker att välja på, precis som jag sa från början.

Har man skött betalningarna så kan man ring o snacka med Ica banken. Hade gick från ca4 - 9% men efter snack så har jag fått ner de till 6,16%
Vännen har betalat i tid varenda månad sedan 2019. Aldrig fått till en sänkning vid varken telefon eller mejlkontakt. Vet andra som sänker direkt vid kontakt osv.

Jag fråga chatgpt om storbankers ROE (Return of Equity) (SBAB har avkastningskrav på 5-6% som jämförelse)

Bank202020212022202320242025Kommentar
Swedbank~15~15>15>15>15>15Målet höjdes 2022 från "cirka 15 %" till "över 15 %" för att reflektera högre räntenetto och volymtillväxt.
SEB~13–14~13–14~15>15>15>15SEB skiftade 2022 till ett ambitiösare mål (>15 %) för att matcha nordiska peers och kapitalisera på ränteläget.
Handelsbanken~12~12~12~12–13~12–13~12–13Konservativt mål med fokus på stabilitet; justerades upp något 2023 för att möta inflation och räntor.
Nordea~10~10–12~13~14–15~14–15~14–15Nordea höjde målet gradvis från 2021, drivet av nordisk integration och starkare räntenetto.

Så vilka vill ha denna nivån eller en ökad nivå på avskastningen? jo det är givetvis aktieägarna som exempelvis staten, olika pensionsbolag (AMF, Folksam), norska oljefonden, blackrock, vanguard m.fl. och de blir griniga om de inte uppfyller det.

Jag fråga chatgpt om storbankers ROE (Return of Equity) (SBAB har avkastningskrav på 5-6% som jämförelse)

Bank202020212022202320242025Kommentar
Swedbank~15~15>15>15>15>15Målet höjdes 2022 från "cirka 15 %" till "över 15 %" för att reflektera högre räntenetto och volymtillväxt.
SEB~13–14~13–14~15>15>15>15SEB skiftade 2022 till ett ambitiösare mål (>15 %) för att matcha nordiska peers och kapitalisera på ränteläget.
Handelsbanken~12~12~12~12–13~12–13~12–13Konservativt mål med fokus på stabilitet; justerades upp något 2023 för att möta inflation och räntor.
Nordea~10~10–12~13~14–15~14–15~14–15Nordea höjde målet gradvis från 2021, drivet av nordisk integration och starkare räntenetto.

Så vilka vill ha denna nivån eller en ökad nivå på avskastningen? jo det är givetvis aktieägarna som exempelvis staten, olika pensionsbolag (AMF, Folksam), norska oljefonden, blackrock, vanguard m.fl. och de blir griniga om de inte uppfyller det.

Och i nästa steg blir de som ska ha ut pensioner griniga för att pensionen är låg, men förstår jag rätt här I tråden ser man hellre att man får lägre pension bara bankerna går omkull.

JAK är väl en bank med låg eller ingen utlåningsränta har jag för mig. Fast kravet är väl att också man har sitt sparande i banken.
Har själv Handelsbanken sedan hedenhös dagar, en bank det ju sällan stormar kring.

Och i nästa steg blir de som ska ha ut pensioner griniga för att pensionen är låg, men förstår jag rätt här I tråden ser man hellre att man får lägre pension bara bankerna går omkull.
Är väl inte storbankerna man vill ska gå omkull främst, att de mindre bankerna skulle stryka med påverkar ju inte svenskarnas pension.
Att en storbank går omkull påverkar ju ingenting direkt heller förutom att börsen blir skakig, men att staten låter det hända är väl högst osannolikt?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp