Höja bolån, hur går det till rent praktiskt?

Jag har ägt mitt hus i snart två år. När jag köpte det var det ett renoveringsobjekt. Har nu lagt om taket, dragit om elen, renoverat ytskikt, satt in ny värmepump och ska snart byta köket. Jag har lagt ner väldigt mycket egna pengar men även lånat till en hel del av renoveringarna. Jag har nu lite mer blancolån än jag hade velat, ganska mycket pengar som går varje månad och hade gärna velat ha mer utrymme att spara istället. Köpte huset för 725.000, har nu bolån kvar på ca 580.000, huset värt uppskattningsvis 900.000-1.1 miljon i dagsläget. Har ungefär 170.000 i privatlån för renoveringar, samt ett billån som det är 56.000 kvar på (leva utan bil är inte en möjlighet för mig). Iaf, ett par frågor:
  1. Det finns en regel om att man tidigast får värdera om huset efter 5 år, men som jag förstått det gäller detta endast om man vill bli av med amorteringskrav eller dylikt. Omvärdera för att höja lån ska vara ok?
  2. Hur går det rent praktiskt till? Ska jag först kontakta min bank (SBAB), eller ska jag ringa hit en mäklare som gör en värdering? Vill banken skicka en egen värderingsman eller litar de på mäklaren?
  3. Man behöver väl även nya pantbrev, har glömt hur detta gick till när jag köpte huset men det ordnar väl banken med? Eller får man hem en faktura på kostnaden för pantbreven?
  4. Hur är det med kreditupplysning och dylikt? Har för närvarande inget vidare bra betyg på UC, 1.47% risk. Detta då jag var dum och jämförde lån själv innan jag skulle köpa ny bil förra året = många förfrågningar. Är det bättre att jag väntar några månader på att de hinner försvinna?

Jag skulle nog vänta till någon förfrågan försvinner. Tror jag läst att SBAB har en gräns på 5 st?
Sen ja, det är okej att låna upp på huset inom den där 5 års perioden. Hade jag varit dig hade jag pratat med SBAB först då de kan värdera huset i ett eget system. När vi lade om bolånet fick jag säga vad jag trodde bostaden var värd (runt 3milj) på SBABs värdering var det 3,3 milj så vi fick höja upp på huset.

Hej!
Fråga 1; ja precis. Man får höja belåning när som. Bara inte amortering ändras neråt.
Fråga 2: kontakta din bank först. De väljer mäklare. Du kan fråga flera för att kunna få en uppfattning om värdet själv, ifall du överväger att byta bank. Flytta bolånet isf.
Fråga 3: bankerna fixar pantbrev. Det blir ett nytt på det som överstiger nuvarande pantbrev upp till nya lånet óm det inte redan täcks.
Fråga 4: rekommenderar att prata med banken först INNAN de tar en ny upplysning. Har du minuc kan du skicka en ny färsk UC till de utan ny ff. 1,47 är inte dåligt men kan du komma under 1 vore det bättre.
Har själv gjort resan 5 ggr i min livstid och det är det bästa man kan göra för ekonomin. Lycka till!

Hej!
Fråga 1; ja precis. Man får höja belåning när som. Bara inte amortering ändras neråt.
Fråga 2: kontakta din bank först. De väljer mäklare. Du kan fråga flera för att kunna få en uppfattning om värdet själv, ifall du överväger att byta bank. Flytta bolånet isf.
Fråga 3: bankerna fixar pantbrev. Det blir ett nytt på det som överstiger nuvarande pantbrev upp till nya lånet óm det inte redan täcks.
Fråga 4: rekommenderar att prata med banken först INNAN de tar en ny upplysning. Har du minuc kan du skicka en ny färsk UC till de utan ny ff. 1,47 är inte dåligt men kan du komma under 1 vore det bättre.
Har själv gjort resan 5 ggr i min livstid och det är det bästa man kan göra för ekonomin. Lycka till!

Tack för svar! Då låter jag det vara till hösten när 3 av 4 förfrågningar försvinner, och amorterar på så mycket jag kan på befintliga lån tills dess. :)

Ja, nu var det höst och jag tänkte ta tag i detta här om dagen. De flesta förfrågningarna borta och UC score nere på 1.1 vilket väl ändå är hyfsat. Enligt SBABs första prognos var det absolut inga problem med mina förutsättningar, när jag sedan skickar ansökan kommer det upp något i stil med att det ej är möjligt att höja mitt bolån. Tänkte att det var något tekniskt fel, ringde upp supporten som såg att det låg kvar ett uråldrigt pantbrev på ett par tusen som var "försvunnet" eller något i den stilen (detta nämndes när jag köpte huset och jag trodde det löstes då), så tjejen på kundservice trodde att det var det som spökade i systemet.

Till min förvåning ringde de upp igen idag och meddelade att de inte kan hjälpa mig pga mitt "förhållandevis stora" blancolån samt att jag har kontokrediter (jag har en dator på avbetalning sedan ett år tillbaka samt ett Volvokort jag använder för att tanka bilen, som jag betalar av varje månad). Jag förstår inte hur de tänker, hela meningen var ju att flytta lån till bolånet för att få mer marginaler i ekonomin än jag har i dagsläget (och uppenbarligen klarar av). Frustrerande, men aja. Om 2 år är jag fri från blancolån och bolånet är ännu mindre.

Senast ändrad:
Ja, nu var det höst och jag tänkte ta tag i detta här om dagen. De flesta förfrågningarna borta och UC score nere på 1.1 vilket väl ändå är hyfsat. Enligt SBABs första prognos var det absolut inga problem med mina förutsättningar, när jag sedan skickar ansökan kommer det upp något i stil med att det ej är möjligt att höja mitt bolån. Tänkte att det var något tekniskt fel, ringde upp supporten som såg att det låg kvar ett uråldrigt pantbrev på ett par tusen som var "försvunnet" eller något i den stilen (detta nämndes när jag köpte huset och jag trodde det löstes då), så tjejen på kundservice trodde att det var det som spökade i systemet.

Till min förvåning ringde de upp igen idag och meddelade att de inte kan hjälpa mig pga mitt "förhållandevis stora" blancolån samt att jag har kontokrediter (jag har en dator på avbetalning sedan ett år tillbaka samt ett Volvokort jag använder för att tanka bilen, som jag betalar av varje månad). Jag förstår inte hur de tänker, hela meningen var ju att flytta lån till bolånet för att få mer marginaler i ekonomin än jag har i dagsläget (och uppenbarligen klarar av). Frustrerande, men aja. Om 2 år är jag fri från blancolån och bolånet är ännu mindre.
Byt bank skulle jag säga. Du kan ju flytta hela bolånet och höja det samtidigt och få ett samlingslån med bra villkor hos annan bank. Med dina förutsättningar tror jag definitivt att det skulle funka hos Nordea. har funkat superbra för mig med extremt mycket sämre förutsättningar. Kolla förutsättningslöst. Boka tid med bolåneavdelning hos nordea.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp