Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Högre hyra förstör för ss?

Är det någon som har bytt boende och fått högre hyra och ändå fått skuldsanering?
Vi har i dag en fyra och fyra barn, 2 av dom varannan vecka. Barnen behöver alltså dela rum. Detta har blivit ohållbart, barnen mår dåligt av detta. Vi har fått ha det minsta barnet (4 år) i vårt rum för ett av barnen måste bo själv pga sitt mående. (vill inte gå in på detaljer på ett öppet forum). De andra två är tonåringar och de mår dåligt av att behöva dela, en av dem har dessutom en npf diagnos som försämrar måendet ytterligare. De som bor varannan vecka kommer efter sommaren bo merparten av sin tid här.
Vi har fått möjlighet till annat boende där alla kan få eget rum, det skulle dock innebära 3000 mer i hyra. Kan det tolkas som att vi inte gjort vad vi kan för att betala våra skulder eller kan det anses rimligt?
Högsta godtagbara hyra för två vuxna och tre barn är 16 725 för två vuxna och tre barn. Tillägg med 2850 för ytterligare barn. Vet inte hur den summan räknas eftersom två av dom bor varannan vecka? Om vi flyttar skulle vår hyra bli 16 794. Har i dag löneutmätning, kan kfm säga nej till att ändra vårt förbehållsbelopp om vi flyttar?

Låter ju nästan som att socialtjänsten skulle behöva stötta.
Tror inte att 3000kr gör någon större skillnad i sammanhanget om det innebär att familjen får en mer dräglig levnadsmiljö.

Dom där tabellerna alltså. Finns ju 2 olika. En med genomsnitthyra och en med högsta godtagbara. I min kommun som är över 75000 invånare går dom efter genomsnittstabellen vilket är mycket lägre än den andra.
Har inte blitt klok på vad som avgör vilken tabell dom ska använda sig av.
Tycker din nya hyra låter orimligt hög. Vad har ni för hyra nu?

Låter ju nästan som att socialtjänsten skulle behöva stötta.
Tror inte att 3000kr gör någon större skillnad i sammanhanget om det innebär att familjen får en mer dräglig levnadsmiljö.
Vad tänker du att socialtjänsten skulle kunna stötta med?

Dom där tabellerna alltså. Finns ju 2 olika. En med genomsnitthyra och en med högsta godtagbara. I min kommun som är över 75000 invånare går dom efter genomsnittstabellen vilket är mycket lägre än den andra.
Nuvarande hyra är 13800. Vi har inte ens behövt verifiera den med avtal eller avi så den har bedömts rimlig antar jag.

Kfm ska alltid använda sig av ”högsta godtagbara” inte genomsnittslisyan.

Kfm ska alltid använda sig av ”högsta godtagbara” inte genomsnittslisyan.
Är det så? Borde FK också göra. Dom hänger ju inte riktigt med nu när hyrorna har gått upp så mkt.
Nu tänker jag på när dom beräknar bostadsbidrag.

Senast ändrad:
Om ni hamnar typ 70 kr över den högsta godtagbara med era förutsättningar skulle jag förvånas om någon protesterade mot det..

De gånger jag satt ner foten är det inte bara någon hundring det slagit på..

Är det så? Borde FK också göra. Dom hänger ju inte riktigt med nu när hyrorna har gått upp så mkt.
Nu tänker jag på när dom beräknar bostadsbidrag.
FL tittar väl bara på sina listor när det ska räknas ut bostadsbidrag tänker jag. Inte riktigt samma situation.

FL tittar väl bara på sina listor när det ska räknas ut bostadsbidrag tänker jag. Inte riktigt samma situation.
Vet att det inte är samma situation. Mer att jag inte förstår varför olika listor. Det står ju inte att en lista är för BB och en för Kfm.
Sorry lite utanför TS fråga så jag släpper det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp