Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Höga lån, tips och råd för att komma tillbaka

Hus ska inte säljas: ”Bor i villa, bolån på nästan 1,1 miljon och värderad till ungefär detsamma i dagsläget.” Skrev TS så jag har räknat med det.

Finns inget övervärde i huset och därför är det inga problem för skuldsanering OM han blir beviljad. Vilket jag håller med är oklart just nu. Men jag tycker inte det är en förlust att söka.

Håller dock med om bilen. Den kommer troligen behövas bytas ut mot en mycket billigare i så fall

Hus ska inte säljas: ”Bor i villa, bolån på nästan 1,1 miljon och värderad till ungefär detsamma i dagsläget.” Skrev TS så jag har räknat med det.

Finns inget övervärde i huset och därför är det inga problem för skuldsanering OM han blir beviljad. Vilket jag håller med är oklart just nu. Men jag tycker inte det är en förlust att söka.

Håller dock med om bilen. Den kommer troligen behövas bytas ut mot en mycket billigare i så fall
Din åsikt är att det inte ska säljas.
det är inte fakta.

du vet inte var TS bor. Det kan mycket väl vara att TS bostadskostnad är dyrare än vad som tillåts.

Då behöver bostaden säljas oavsett övervärde. Tro mig, jag vet då jag faktiskt sitter i den sitsen just nu.

finns inga garantier för skuldsanering. Självklart kan TS söka. Får han inledande så väntar utmätning om det inte går hela vägen. Så sitter han ännu mer i skiten än vad han gör idag och har försämrat sin framtid avsevärt.

Nej, TS borde prata med sin budget och skuldrådgivare och där vars helt öppen med allt så att ett bättre kvalificerat råd kan ges än vad du eller jag kan ge.

Din åsikt är att det inte ska säljas.
det är inte fakta.

du vet inte var TS bor. Det kan mycket väl vara att TS bostadskostnad är dyrare än vad som tillåts.

Då behöver bostaden säljas oavsett övervärde. Tro mig, jag vet då jag faktiskt sitter i den sitsen just nu.

finns inga garantier för skuldsanering. Självklart kan TS söka. Får han inledande så väntar utmätning om det inte går hela vägen. Så sitter han ännu mer i skiten än vad han gör idag och har försämrat sin framtid avsevärt.

Nej, TS borde prata med sin budget och skuldrådgivare och där vars helt öppen med allt så att ett bättre kvalificerat råd kan ges än vad du eller jag kan ge.
TS Strev ju nästan exakt vad allt kostar

Boende: 4400
Vatten & sopor: 1300
Fjärrvärme: 2000

Barnomsorg: 2110
Resekostnader/lokaltrafik till/från jobb och skola/dagis: 2500 (6mil ToR)
Mobilabbonemang och Mobildelbetalningar: 800
Bredband: 499
Elräkning och elnät: 2000
Hemförsäkring: 440
A-Kassa: 235
Facket: 140
Medicin: 500
Streamingtjänster/Nöjesabbonemang (Netflix, Spotify, Youtube/Expressen etc): 197,50
Extra molnlagring till mobil: 200 (Microsofts Office inkluderat)
Bank - Medlemskap: 75
Bil: 350 (försäkring + parkering)
Försäkring: 800 (person/barn)
Bilskatt: 360
CSN: 729
Nordax: 390 000, 17,49% - 7005kr/månad
Resurs bank: 392 000, 12,4% - 5718kr/månad
Sevenday: 453 000, 7,25% - 6408kr/månad

Jag vet att total boendekostnad är långt under taket i alla områden.

Vad är förutsättningarna för bilen? Är den godkänd? Är den inte det så blir det en sak som försvinner.

försäkringar för barn och vuxna.Bra grej, men inget KFM tar hänsyn till. Bara där kan sparas in pengar.
Bostadsförsäkringen likaså.
streamingtjänster detsamma.
Extra molnlagring.
fack, a-kassa.
så bara där är ca 2300kr i månaden som TS kommer behöva betala ur sitt förbehållsbelopp. Som kommer vara någonstans mellan 10000-15000 lite grovt (utöver boende kostnaden). Detta beloppet kommer eventuellt att ändras beroende på ålder på barn och framtida ändringar.

Eftersom att du gillar att fantisera, så kan vi ju då fantisera att förbehållsbeloppet hamnar närmre 10,000 än 15,000 (utöver boendekostnad som inte innefattar el)

då har vi 12,000 - 2300 - 2000 så
Landar vi på 7700 kvar till mat, kläder, nöje osv. Kommer mao inte bli så jävla mycket bättre.

CSN har jag lite bekymmer att räkna med. Å ena sidan så kanske det pausas om man får skuldsanering men det kan också räknas in i din kalkyl att du ska betala det. Så eventuellt finns ju CSN kvar även efter en eventuell skuldsanering.

Skulle aldrig säga upp hemförsäkringen, molnlagring till mobil. Inte heller akassan i lågkonjunktur

Streamingtjänster och facket kan jag hålla med går att fimpa om man vill.

Förbehållsbeloppet är väll 10219 (makar eller jämställda) + ca 7000-9000 för barnen + medicin 500 + transport 2500 + så ca 20000-22000 där vid skuldsanering. Dom 2 barn som kommer på halvtid beräknas väll totalt ungefär som 1 barn.

10.000 - 15.000 håller jag inte alls med om som du påstår.

Boendet beror lite på - Det prövas inte som en hyresrätt.

Så här står det vid normalbelopp för bostad:

- Bor du i villa eller bostadsrätt gör vi en individuell prövning. Då kan utgifter för räntor på bostadslån, uppvärmning och andra driftskostnader vara en del av boendekostnaden.

TS behöver för övrigt inte släppa lånen för att söka skuldsanering.

Senast ändrad:
Tycker inte det finns något att förlora på att söka om det kan vara så att han uppfyller kraven.

Betalar TS sina lån på en bit över 1.2 miljoner som det är med den räntan så kanske TS betalar totalt lite över 2 miljoner när han är klar.

Hans fru är redan deprimerad, att då börja jobba om några år för att låta alla pengar gå till amortering är knappast positivt för hälsan.

Ser inte varför du tycker skuldsanering är så dåligt alternativ, nästan lite hemskt att bortse från depressionen och att allt bara kommer fungera och att frun är redå att betala allt på amortering många år framöver. Ponera att TS blir beviljad.

1. Med betalplan kanske TS betalar 500.000 istället för en bit över 2 miljoner. Då sparar TS 1.5 miljon.
2. TS får behålla 7000-8000kr mer i månaden med skuldsanering nu och sen behåller dom ännu mer när frun drar in pengar.
3. TS har 2 betalfria månader per år
4. TS Har ett slutdatum och tryggheten att veta att han är skuldfri om 5 år istället för KANSKE om 10-15 år. Han sparar 5-10 år av sitt liv som skuldfri och troligen mycket mental hälsa under dom 5-10 åren.
5. TS barn får en bättre uppväxt med bättre ekonomi.
6. TS har kanske tom chans på 4 års betalplan istället för 5 med barn. Då sparar ännu mer på allt
7. TS Fru som redan mår dåligt kommer inte bli lika hårt drabbad när hon börjar arbeta.

Varför tycker du att TS ska ta den hårda vägen om han kan spara över 1 miljon, spara många år av sitt liv som skuldfri, får bättre ekonomiska förutsättningar under skuldsanering varje månad, får betalfria månader, barn får bättre uppväxt och frun drabbas inte lika hårt ekonomiskt.

Det moralrätta är förstås som du säger att betala av sina lån. Men det är TS som frågar efter hjälp här, inte Nordax. Då får man se vad som blir bäst för TS och att det är att egoistiskt tänka på sig själv och sin familj. Inte att leva i missär 7000kr under existensminimum för att ge Nordax, Resurs och Sevenday alla sina pengar i en evighet.
Fast om TS har 8000 kr över idag så kommer han väl inte behålla mer med förbehållsbelopp, då flera av räkningarna behöver täckas av det också?

Man behöver ju också ha i åtanke att eventuell VAB eller sjukfrånvaro kommer minska det ytterligare även vid skuldsanering eftersom summan ska betalas in oavsett.

Nej, jag håller med @Lock här och tycker också att du är alltför snabb att rekommendera alla skuldsanering (vet att du vill väl, är kunnig och hjälpsam). Det går inte att helt räkna som så att man ”sparar” x antal hundratusen på skuldsanering utan det är så många faktorer man behöver räkna med.
Som i min egen situation -jag har 2 miljoner i lån viket känns som en hisnande summa som man aldrig kan betala av. Om jag släppte allt medveten skulle jag definitivt kvalificera mig för skuldsanering så småningom.
Men jag har räknat och räknat, och på egen hand kan jag betala av mina skulder på 6-7 år, eventuellt snabbare. Och då räknar jag med att ha kvar 12k i månaden vilket är betydligt mer än förbehållsbeloppet. Så även om jag skulle ”spara” x antal hundratusen i perspektivet att jag betalar tillbaka mindre till långivarna vid en skuldsanering, så är det aldrig pengar som kommer tillfalla mig utan det går till lånen oavsett. Så för mig så skulle det ta lika lång tid eller t.o.m. snabbare att betala av själv, jag skulle ha mer pengar över varje månad -plus att långivarna skulle få tillbaka alla sina pengar. Därför behöver man se till hela bilden.

Jag tycker generellt att många är alldeles för snabba med att ”släppa allt” för att de tror att de inte kan lösa situationen på egen hand. I många fall går det, med rätt prioriteringar. Som i TS fall, utifrån informationen han gett, så skulle jag definitivt råda att första steget är att se över och ta hjälp för sin överkonsumtion. Oavsett sjukskrivningar etc så är 400k i lån på två år endast till mat och hushållsavgifter en hisnande summa -då har man verkligen levt utan någon tanke på budget.

Senast ändrad:
Fast om TS har 8000 kr över idag så kommer han väl inte behålla mer med förbehållsbelopp, då flera av räkningarna behöver täckas av det också?

Man behöver ju också ha i åtanke att eventuell VAB eller sjukfrånvaro kommer minska det ytterligare även vid skuldsanering eftersom summan ska betalas in oavsett.

Nej, jag håller med @Lock här och tycker också att du är alltför snabb att rekommendera alla skuldsanering (vet att du vill väl, är kunnig och hjälpsam). Det går inte att helt räkna som så att man ”sparar” x antal hundratusen på skuldsanering utan det är så många faktorer man behöver räkna med.
Som i min egen situation -jag har 2 miljoner i lån viket känns som en hisnande summa som man aldrig kan betala av. Om jag släppte allt medveten skulle jag definitivt kvalificera mig för skuldsanering så småningom.
Men jag har räknat och räknat, och på egen hand kan jag betala av mina skulder på 6-7 år, eventuellt snabbare. Och då räknar jag med att ha kvar 12k i månaden vilket är betydligt mer än förbehållsbeloppet. Så även om jag skulle ”spara” x antal hundratusen i perspektivet att jag betalar tillbaka mindre till långivarna vid en skuldsanering, så är det aldrig pengar som kommer tillfalla mig utan det går till lånen oavsett. Så för mig så skulle det ta lika lång tid eller t.o.m. snabbare att betala av själv, jag skulle ha mer pengar över varje månad -plus att långivarna skulle få tillbaka alla sina pengar. Därför behöver man se till hela bilden.

Jag tycker generellt att många är alldeles för snabba med att ”släppa allt” för att de tror att de inte kan lösa situationen på egen hand. I många fall går det, med rätt prioriteringar. Som i TS fall, utifrån informationen han gett, så skulle jag definitivt råda att första steget är att se över och ta hjälp för sin överkonsumtion. Oavsett sjukskrivningar etc så är 400k i lån på två år endast till mat och hushållsavgifter en hisnande summa -då har man verkligen levt utan någon tanke på budget.
Säg att förbehållsbeloppet är ungefär följande:

Makar eller Jämställda: 10219
3 Barn i oklar ålder, varav 2 stycken på halvtid: 7000-9000
Transport 2500

Bostad beror det på - Jag skulle gissa på Bostad + Fjärrvärme och Vatten/Sopor: 7700 kr Men jag vet inte: Det står såhär ("Bor du i villa eller bostadsrätt gör vi en individuell prövning. Då kan utgifter för räntor på bostadslån, uppvärmning och andra driftskostnader vara en del av boendekostnaden.")

Så säg att förbehållsbeloppet är cirka 29000 kr. CSN blir vanligtvis pausad på kostnaden 729kr tills efter skuldsaneringen

29000 minus följande:

Streamingtjänster/Nöjesabbonemang (Netflix, Spotify, Youtube/Expressen etc): 197,50

Då blir det efter allt kvar ca 10000 från TS sen även 9000 kr från frun (studiemedel räknas inte som inkomst och därav kommer hon förväntas betala väldigt liten del i hushållet).
Så ca 16000-18000kr totalt kvar efter att exakt allt är betalt får jag det till. Räkna med + buffert på 500-1000kr i skuldsaneringen med 3 barn på det. Sen även 2 betalfria månader per år då TS behåller allt.

Poängterar dock att jag är osäker vad som räknas på huset. Men det blir visst betydligt bättre ställt om TS får skuldsanering.

Överslagsräkna på det går det. Betalutrymmet räknas med barnbidraget på ca 3000
I betalplanen så skulle han betala ca 13.000 om man inkluderar en buffert

Betalplan 3 år är det förmodligen inte tal om.
Betalplan 4 år (40 betalningar) med 13000= 520000 kr totalt
Betalplan 5 år (50 betalningar) med 13000 = 650000 kr totalt

TS Skulder är på 1 235 000 + ränta på gissningsvis 700.000 - 1 miljon då det kommer ta väldigt länge att amortera bort allt. Så totalt när TS har betalat sig skuldfri ca 2 miljoner.

Jag tror att i längden så sparar TS ca 1.5 miljon med skuldsanering OM han blir beviljad. Då säger jag såhär: prioritera sig själv och familjen över borgenärerna. Billigast kortast väg till att bli skuldfri.

Men också något som är superviktigt som ni glömmer. TS Fru har precis haft depression. Om TS Fru är klar med studierna om något år och får jobb. Om hon mår dåligt, kommer hon verkligen vara mentalt stabil att börja jobba fullt comitted för att betala ränta och amortera under flera år om depressionen finns kvar, eller om det finns risk för återfall av dåligt mående. Det kan tom vara något som inte rekommenderas varken av psykiatrin eller av skuldrådgivare. Säg då att TS håller ut och betalar nu några år, sen går det inte som tänkt idag. Vad var dessa år och pengar då värt så gick till skulder, om man hade haft chansen att vara några år in på skuldsaneringen.

Jag tycker det finns för många fördelar med skuldsanering i många fall. Främst åren man sparar - Man blir inte yngre och man vill inte slösa en månad längre än nödvändigt på att betala skulder. När man bestämt sig att ta tag i det vill man bara hitta snabbast möjliga väg att bli skuldfri så man får ut något av livet. Men också att kunna spara kanske 1.5 miljon på skuldsanering (1.5 miljon som man inte är direkt allergisk mot att ha), barnens uppväxt genom att få det ekonomiskt bättre ställt tidigare, försöka att inte lägga en onödigt tung börda på fruns välmåendet etc är värt så otroligt mycket. Men också få datumet i sten när man blir skuldfri.

Det kan såklart skita sig med skuldsanering med om det vill sig riktigt riktigt illa. Men även du som beräknas vara klar om ca 6-7 år kan inte förneka att du önskade att ha det datumet mer eller mindre satt i sten. Det finns liksom inget utrymme för att det oväntat tar 10 år. 3-4 år extra är en jävligt lång tid och mycket pengar att slösa. Jag kan säga att jag är mycket imponerad av din tråd och engagemang i att bli skuldfri med din egna skuldsanering så jag hoppas som tusan att du lyckas gå din egna väg och att du klarar dig hela vägen in i kaklet. Har sett en del av dessa trådar genom åren, några har lyckats och mångar har inte lyckats hålla gnistan uppe mer än något år.

Det är det som skrämmer mig mest är tanken att förutom att det kostar väldigt många löner och mycket pengar, att bränna flera år om man inte orkar hela vägen, något går fel eller om man räknat fel och 6-7 år blir 10-11 år eller aldrig. Det är det absolut värsta om man skulle vart skuldfri 2032 och det slutar upp med att blir 2037 eller att man blir fattigpensionär. Med en skuldsanering vet man: Jag bränner av 5 år så är jag klar, jag har 2 betalfria månader varje år som kan rädda mig om något skiter sig. Det är en jävla säkerhet i denna sits (hade också lite över 2 miljoner i skulder + någon miljon i ränta). Det får helt enkelt bara inte börja kosta många år längre till att bli skuldfri. Så det är väll mitt råd att går du denna väg och du har beräknat att det tar 6-7 år, vad som än händer - låt det inte ta längre tid! Går det upp mot 10 år kommer du ångra för ditt liv att du inte tog en skuldsanering och var klar om du tror att du kan göra dig skälig.

Jag säger det verkligen i väl mening. Det finns inget utrymme för att flera år börjar försvinna i existensminimum eller värre på ett felbeslut/felkalkylering. Väljer du en annan väg, lås in ett datum och om inget katastrofalt i livet händer så är du skuldfri det datumet. Kan du inte skydda det datumet med ditt liv och göra precis allt i din makt och lite till för att bli skuldfri när klockan slår midnatt så är det inget fel att välja skuldsanering, om möjligt. Jag vet när jag är skuldfri och jag vet ganska exakt vad det kommer kosta i pengar och tid.

Du kanske inte menade mig i denna tråd - Men jag har för övrigt inte rekommenderat att släppa skulderna i detta fall. Men jag har rekommenderat att ta mötet och skicka in ansökan om skuldsanering och blir TS beviljad att ta vara på chansen. Man behöver inte släppa skulderna för det. I övriga kloka råd att se över budget - Lite kostnader kan man kapa i ovan lista.

Säg att förbehållsbeloppet är ungefär följande:

Makar eller Jämställda: 10219
3 Barn i oklar ålder, varav 2 stycken på halvtid: 7000-9000
Transport 2500

Bostad beror det på - Jag skulle gissa på Bostad + Fjärrvärme och Vatten/Sopor: 7700 kr Men jag vet inte: Det står såhär ("Bor du i villa eller bostadsrätt gör vi en individuell prövning. Då kan utgifter för räntor på bostadslån, uppvärmning och andra driftskostnader vara en del av boendekostnaden.")

Så säg att förbehållsbeloppet är cirka 29000 kr. CSN blir vanligtvis pausad på kostnaden 729kr tills efter skuldsaneringen

29000 minus följande:

Då blir det efter allt kvar ca 10000 från TS sen även 9000 kr från frun (studiemedel räknas inte som inkomst och därav kommer hon förväntas betala väldigt liten del i hushållet).
Så ca 16000-18000kr totalt kvar efter att exakt allt är betalt får jag det till. Räkna med + buffert på 500-1000kr i skuldsaneringen med 3 barn på det. Sen även 2 betalfria månader per år då TS behåller allt.

Poängterar dock att jag är osäker vad som räknas på huset. Men det blir visst betydligt bättre ställt om TS får skuldsanering.

Överslagsräkna på det går det. Betalutrymmet räknas med barnbidraget på ca 3000
I betalplanen så skulle han betala ca 13.000 om man inkluderar en buffert

Betalplan 3 år är det förmodligen inte tal om.
Betalplan 4 år (40 betalningar) med 13000= 520000 kr totalt
Betalplan 5 år (50 betalningar) med 13000 = 650000 kr totalt

TS Skulder är på 1 235 000 + ränta på gissningsvis 700.000 - 1 miljon då det kommer ta väldigt länge att amortera bort allt. Så totalt när TS har betalat sig skuldfri ca 2 miljoner.

Jag tror att i längden så sparar TS ca 1.5 miljon med skuldsanering OM han blir beviljad. Då säger jag såhär: prioritera sig själv och familjen över borgenärerna. Billigast kortast väg till att bli skuldfri.

Men också något som är superviktigt som ni glömmer. TS Fru har precis haft depression. Om TS Fru är klar med studierna om något år och får jobb. Om hon mår dåligt, kommer hon verkligen vara mentalt stabil att börja jobba fullt comitted för att betala ränta och amortera under flera år om depressionen finns kvar, eller om det finns risk för återfall av dåligt mående. Det kan tom vara något som inte rekommenderas varken av psykiatrin eller av skuldrådgivare. Säg då att TS håller ut och betalar nu några år, sen går det inte som tänkt idag. Vad var dessa år och pengar då värt så gick till skulder, om man hade haft chansen att vara några år in på skuldsaneringen.

Jag tycker det finns för många fördelar med skuldsanering i många fall. Främst åren man sparar - Man blir inte yngre och man vill inte slösa en månad längre än nödvändigt på att betala skulder. När man bestämt sig att ta tag i det vill man bara hitta snabbast möjliga väg att bli skuldfri så man får ut något av livet. Men också att kunna spara kanske 1.5 miljon på skuldsanering (1.5 miljon som man inte är direkt allergisk mot att ha), barnens uppväxt genom att få det ekonomiskt bättre ställt tidigare, försöka att inte lägga en onödigt tung börda på fruns välmåendet etc är värt så otroligt mycket. Men också få datumet i sten när man blir skuldfri.

Det kan såklart skita sig med skuldsanering med om det vill sig riktigt riktigt illa. Men även du som beräknas vara klar om ca 6-7 år kan inte förneka att du önskade att ha det datumet mer eller mindre satt i sten. Det finns liksom inget utrymme för att det oväntat tar 10 år. 3-4 år extra är en jävligt lång tid och mycket pengar att slösa. Jag kan säga att jag är mycket imponerad av din tråd och engagemang i att bli skuldfri med din egna skuldsanering så jag hoppas som tusan att du lyckas gå din egna väg och att du klarar dig hela vägen in i kaklet. Har sett en del av dessa trådar genom åren, några har lyckats och mångar har inte lyckats hålla gnistan uppe mer än något år.

Det är det som skrämmer mig mest är tanken att förutom att det kostar väldigt många löner och mycket pengar, att bränna flera år om man inte orkar hela vägen, något går fel eller om man räknat fel och 6-7 år blir 10-11 år eller aldrig. Det är det absolut värsta om man skulle vart skuldfri 2032 och det slutar upp med att blir 2037 eller att man blir fattigpensionär. Med en skuldsanering vet man: Jag bränner av 5 år så är jag klar, jag har 2 betalfria månader varje år som kan rädda mig om något skiter sig. Det är en jävla säkerhet i denna sits (hade också lite över 2 miljoner i skulder + någon miljon i ränta). Det får helt enkelt bara inte börja kosta många år längre till att bli skuldfri. Så det är väll mitt råd att går du denna väg och du har beräknat att det tar 6-7 år, vad som än händer - låt det inte ta längre tid! Går det upp mot 10 år kommer du ångra för ditt liv att du inte tog en skuldsanering och var klar om du tror att du kan göra dig skälig.

Jag säger det verkligen i väl mening. Det finns inget utrymme för att flera år börjar försvinna i existensminimum eller värre på ett felbeslut/felkalkylering. Väljer du en annan väg, lås in ett datum och om inget katastrofalt i livet händer så är du skuldfri det datumet. Kan du inte skydda det datumet med ditt liv och göra precis allt i din makt och lite till för att bli skuldfri när klockan slår midnatt så är det inget fel att välja skuldsanering, om möjligt. Jag vet när jag är skuldfri och jag vet ganska exakt vad det kommer kosta i pengar och tid.

Du kanske inte menade mig i denna tråd - Men jag har för övrigt inte rekommenderat att släppa skulderna i detta fall. Men jag har rekommenderat att ta mötet och skicka in ansökan om skuldsanering och blir TS beviljad att ta vara på chansen. Man behöver inte släppa skulderna för det. I övriga kloka råd att se över budget - Lite kostnader kan man kapa i ovan lista.
Jag orkar inte svara på allt i din text, men återigen så tycker jag att du är väldigt naiv vad gäller särskilt detta med tiden som det kommer att ta att bli skuldfri. Återigen så förutsätter du när du skriver så att man inom 1-2 år från att man släpper sina skulder villkorslöst blir beviljad skuldsanering. Jag ser det helt tvärtom -säg att en inte blir beviljad så har man minst även ett år av löneutmätning, betalningsanmärkningar och osäkerhet att förhålla sig till -och det är ingenting som säger att det kanske tar ytterligare 2, 3, 4 år innan en blir beviljad skuldsanering. Så din kommentar om att jag i min egen situation hellre skulle ha ”slutdatumet” mer eller mindre satt i sten så ser jag det helt tvärtom -att jag själv har större kontroll att påverka det utan att vara beroende av myndighetsbeslut och borgenärer.

Det som också är störande i ditt resonemang är detta som du upprepar att ”om man nu kan bli skuldfri på kortare tid så ska man ta den möjligheten” -alltså nej, om alla skulle resonera så här skulle hela systemet med skuldsanering fallera. Om du har tagit tre lån med återbetalningstiden 12 år, och du har ändå en rimlig summa över ser jag det som närmast bedrägeri att man medvetet ska släppa skulderna till KF för att hoppas på skuldsanering för att istället kunna betala av det på 5 år. Med et resonemanget precis varenda människa som tar ett större lån rekommenderas att ”ta” skuldsanering istället för att ”slippa” betala tillbaka sina skulder. Jag tycker att skuldsanringsmöjligheten är jättebra att den finns, men det ska också vara när inga andra möjligheter återstår. Jag förstår att du tycker annorlunda, men om man ser på de långsiktiga konsekvenserna ifall alla skulle resonera så, så skulle möjligheten till sanering behöva skärpas till extremt och alla lån skulle få mångdubbla räntor.

Jag tycker verkligen att du har rätt i så mycket som du säger, samtidigt som du har så mycket fel på samma gång.

Oavsett -jag önskar TS lycka till oavsett vad han väljer att göra.

Jag vet inte ens vad jag ska skriva mer här men någon uppdatering tycker that att jag ska skriva.

Jag håller med @Betty och @Lock i mycket, jag hade ju mycket hellre velat få det att fungera bara. Göra "rätt" för mig och inte ta onödiga risker så att säga.
Något jag övervägt till exempel är ju om det, gud förbjude, skulle hända mig något. Som jag förstår det och har läst det till så blir ju "skulden" jag betalar till KFM vid en eventuell skuldsanering en skuld som går till dödsboet om jag skulle avlida.
I ett sådant fall gäller inte till exempel de låneförsäkringar som gjorde att jag valde mina långivare - jag valde de som erbjöd alternativ där mitt dödsbo, och i förlängningen min familj, inte skulle bli påverkad om det värsta händer. I ett sådant fall skulle min familj alltså förlora huset för att betala KFM.
Vid en skuldsanering blir man ju även begränsad i vad man får tjäna till exempel, även om det inter det största problemet.

Men som det är just nu måste jag hitta en lösning som gör det möjligt för oss att gå runt. Nästa månad ska kommunen sätta in fjärravläst vattenmätare där jag som fastighetsägare är skyldig att bekosta konsolen den ska sitta i. Men eftersom jag inte får bryta förseglingen till vattenmätaren kan jag inte gör där själv och därför helt utlämnad att använda en rörmokare och bara på arbetet har vi slukat alla pengar för månaden.

Min högsta önskan hade varit någons erfarenhet av att förhandla med banker för att sedan kunna få villkor som fungerar igen, om jag uttrycker mig så.
Innan räntorna steg och jag förlorade så stor del av min inkomst fick vi det ju att gå runt fint, men under två års tid hade jag ju råd att betala alla lån bara något enstaka tillfälle.

Hur som helst hade jag möte med rådgivare på kommunen igår och hon var positiv till hur mycket kontakt jag haft med bankerna och vad jag har planerat att försöka förhandla om, även om hon inte tror det kan leda till något i slutänden.
Enligt hennes beräkningar och de verktyg rådgivarna/KFM använder skulle jag vara skuldfri om "???" år baserat på min nuvarande betalförmåga och om vi fortsatt lever under existensminimum.
Det vill säga - aldrig.
I allra bästa fall skulle jag kunna bli skuldfri på närmare 14 år, efter att min fru studerat färdigt och fått jobb om tre år. Totalt 17 år av *knappt* existensminimum.

Efter alla dessa diskussioner och dina tankar @LånaUtanPapper så är jag dock mer inne på ditt spår.
Rådgivaren var helt inne på ditt spår att mitt bästa hopp är en skuldsanering, antingen så får jag nej men har försökt eller så får jag ett ja och då kommer jag hur som helst få en bättre ekonomi än vad jag möjligen kan ha under en förutsebar framtid.
Självklart togs ju bilen upp som en punkt där men det har ni alla redan skrivit om och jag har även själv planerat att se över den.

Jag har inte gett upp och kommer fortsätta försöka, inga lån ska släppas så länge jag kan låta bli det och jag ska även försöka förhandla mer med bankerna.

Stor eloge till @LånaUtanPapper för dina tankar och utlägg och beräkningar, och till rådgivaren som får mig att känna att det finns någon form av hopp!

Jag vet inte ens vad jag ska skriva mer här men någon uppdatering tycker that att jag ska skriva.

Jag håller med @Betty och @Lock i mycket, jag hade ju mycket hellre velat få det att fungera bara. Göra "rätt" för mig och inte ta onödiga risker så att säga.
Något jag övervägt till exempel är ju om det, gud förbjude, skulle hända mig något. Som jag förstår det och har läst det till så blir ju "skulden" jag betalar till KFM vid en eventuell skuldsanering en skuld som går till dödsboet om jag skulle avlida.
I ett sådant fall gäller inte till exempel de låneförsäkringar som gjorde att jag valde mina långivare - jag valde de som erbjöd alternativ där mitt dödsbo, och i förlängningen min familj, inte skulle bli påverkad om det värsta händer. I ett sådant fall skulle min familj alltså förlora huset för att betala KFM.
Vid en skuldsanering blir man ju även begränsad i vad man får tjäna till exempel, även om det inter det största problemet.

Men som det är just nu måste jag hitta en lösning som gör det möjligt för oss att gå runt. Nästa månad ska kommunen sätta in fjärravläst vattenmätare där jag som fastighetsägare är skyldig att bekosta konsolen den ska sitta i. Men eftersom jag inte får bryta förseglingen till vattenmätaren kan jag inte gör där själv och därför helt utlämnad att använda en rörmokare och bara på arbetet har vi slukat alla pengar för månaden.

Min högsta önskan hade varit någons erfarenhet av att förhandla med banker för att sedan kunna få villkor som fungerar igen, om jag uttrycker mig så.
Innan räntorna steg och jag förlorade så stor del av min inkomst fick vi det ju att gå runt fint, men under två års tid hade jag ju råd att betala alla lån bara något enstaka tillfälle.

Hur som helst hade jag möte med rådgivare på kommunen igår och hon var positiv till hur mycket kontakt jag haft med bankerna och vad jag har planerat att försöka förhandla om, även om hon inte tror det kan leda till något i slutänden.
Enligt hennes beräkningar och de verktyg rådgivarna/KFM använder skulle jag vara skuldfri om "???" år baserat på min nuvarande betalförmåga och om vi fortsatt lever under existensminimum.
Det vill säga - aldrig.
I allra bästa fall skulle jag kunna bli skuldfri på närmare 14 år, efter att min fru studerat färdigt och fått jobb om tre år. Totalt 17 år av *knappt* existensminimum.

Efter alla dessa diskussioner och dina tankar @LånaUtanPapper så är jag dock mer inne på ditt spår.
Rådgivaren var helt inne på ditt spår att mitt bästa hopp är en skuldsanering, antingen så får jag nej men har försökt eller så får jag ett ja och då kommer jag hur som helst få en bättre ekonomi än vad jag möjligen kan ha under en förutsebar framtid.
Självklart togs ju bilen upp som en punkt där men det har ni alla redan skrivit om och jag har även själv planerat att se över den.

Jag har inte gett upp och kommer fortsätta försöka, inga lån ska släppas så länge jag kan låta bli det och jag ska även försöka förhandla mer med bankerna.

Stor eloge till @LånaUtanPapper för dina tankar och utlägg och beräkningar, och till rådgivaren som får mig att känna att det finns någon form av hopp!
Alltid bra att höra båda sidorna och komma till sin egna slutslats, låter som att du läst igenom tankarna här och haft ett nyttigt möte och börjat forma en plan framåt för att komma ur denna oreda, vilket är det viktigaste - så håll dig till den!

Kom ihåg bara att det är ca 6-7 månaders väntetid för att få svar på sin skuldsanering. Så om du bestämt dig för det så rekommenderar jag att byta in bilen mot något billigare ganska snart och boka in ett nytt möte för att skicka ansökan. Statistiskt så brukar fler blir beviljade om man skickar genom skuldrådgivning eftersom man anses ha sökt professionell rådgivning och hjälp,om ansökan kommer via kommunen.
............................................................................................................
Vad man kan göra är att komplettera sin ansökan med personligt brev om man vill. Förklara hur skulderna uppkommit, hur budgeten ser ut idag och hur mycket man lever under existensminimum, fruns mentala hälsa, hur barnen påverkas av ekonomin, vad man gjort för att betala på sina skulder, förklara att man förhandlat med borgenärer, att man inte har övervärde i huset. Sen vara tydlig med att din handläggare har räknat på er ekonomi och kommit fram till att du kanske aldrig kan bli skuldfri, eller i bästa fall på 14-17 år. Detta är viktigt att ta med eftersom när skuldsanering hanteras så kollar man på om du är kvalificerat insolvent: DVS kan inte betala sina skulder på 7-15 år+ och att man lever under existensminimum.

Sen kan man ta med vad de 3 lånen ligger på med och utan ränta. Säg att du har totalt 1.235 miljoner i skulder utan ränta.

Men man kan förklara som exempel att jag har ett lån på Nordax där jag betalar 7005kr i månaden - Eftersom jag/vi lever under existensminimum så har jag inte råd att amortera extra. Det är 132 månader kvar på lånet, så med ränta hade Nordax kostat 7005 kr i månaden x 132 månader kvar = 924 660 kr i verkligheten och inte 390 000 kr. Det i optimala fall, förutsatt vi inte behöver nyttja betalfria månader under dessa år. Då blir det genast mycket dyrare. Sen göra samma beräkning för alla 3 lån och komma fram till vad lånen kostar i verkligheten och inte bara lägga fram 1,235 miljoner (som endast är ett fantasibelopp om allt slutbetalas idag)

Att man drabbas av hög inflation på 5 i familjen, räntehöjningar till följd av det, depression, ränteavdrag som nu är påväg att försvinna och därav en skatteåterbäring på 40000 per år som ni inte får.

Förklara vad man gjort för att förbättra sin situation. Budgeterat, Sålt bil, frun har gått till psykolog, slutat överkonsumera för länge sen, kanske sökt hjälp via arbetsgivare, kommun, bank, vänner, familj och fått tips och ekonomiska råd ni tagit åt er. Avslutat andra lån och krediter tidigare, förhandlat om räntor, betalplaner, förhandlat om avtal och abonnemang, sagt upp tjänster för att stärka sin ekonomi.

Sen kanske avsluta med ord som att skuldsanering är sista utväg och en permanent lösning, att man vill kunna ha sparande, vill sköta en privatekonomi som den ska skötas. Sen lägga in hint om att man vill ha 4 års betalplan istället för 5. Skriva saker som: Familjekär och vill att sina 3 barn ska växa upp normalt och därav värderar tiden väldigt mycket om att komma på fötter så snabbt som möjligt, att det inte ska drabba fruns framtid när hon är klar med studierna som redan har lite psykisk ohälsa. Man kan inte bara fråga efter kortare betalplan. Eller man kan fråga men det skulle inte göra någon skillnad. Däremot kan man försöka lite diskret att lägga fram sitt case för det - Blir man av med 10 betalningar och får 4 istället för 5 års betalplan så är det också väldigt mycket värt.
----------------------------------------------------------------------------------------
Lite tips om du vill skriva personligt brev! Vissa säger att det inte betyder något - Jag vill påstå motsatsen och säga att det kan vara viktigt eftersom att skuldsanering är en bedömningsfråga på helheten och "allmän skälighet" förutsatt man uppfyller grundkraven. I ett personligt brev får man möjlighet att verkligen planera och lägga fram sitt case och fokusera väldigt mycket på "allmänna" delen av allmänna skäligheten. Man har betydligt mer tid på sig att presentera allt i skrift för handläggaren då det kan vara svårt att få fram allt man vill få fram sen i samtalet för bedömningen innan beslut.

Oavsett hur du gör så önskar jag stort lycka till!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp