Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Höga lån, tips och råd för att komma tillbaka

Hej forumet!
Jag har varit inne och läst mycket hör men aldrig gjort något inlägg förrän nu.
Likt så många andra här så har jag satt mig själv i en grundligt dålig situation som jag inte riktigt vet hur jag ska kunna ta mig ifrån.

Lite mer information om min situation först:
Inkomst ca 500 000 / år
Bor i villa, bolån på nästan 1,1 miljon och värderad till ungefär detsamma i dagsläget.
I övrigt inga större tillgångar utom möjligtvis bilen som i dagsläget kan vara värd 70-80 000kr som högst.

Fru som studerar för tillfället.
Ett gemensamt barn som bor hos oss heltid och två till som bor hos oss på deltid.

Hushållets ekonomi i grova drag:
Jag: 34 000kr Netto
Min fru: 9 000 Netto + barnbidrag på nästan 3 000
Min fru bidrar med 9 000 till hushållskassan - det täcker det mesta av våra fasta räkningar. Resten går till barnen eller skolan.
Jag står för barnomsorg + försäkringar + mat + nöje och lånen såklart.

Min skuldsituation i grova drag, avrundat til tusental:
Total summa drygt 1 235 000 eller 19 500kr/månad
Varav fördelat enligt följande:
Nordax: 390 000, 17,49% - 7005kr/månad
Resurs bank: 392 000, 12,4% - 5718kr/månad
Sevenday: 453 000, 7,25% - 6408kr/månad

Första lånet togs 2013 för att åtgärda ett hus jag köpte av en familjemedlem, visade sig att jag köpte grisen i säcken med fuskbygge mest överallt och det slutade med att jag fick stå för hela notan.
I det stora hela har det varit hållbart fram till räntorna drog iväg och vi fick vår gemensamma son 2022. Då började det när min fru blev sjukskriven i förlossningsdepression, det slutade med frånvaro från jobbet för mig - både utebliven och låg ersättning - inga pengar till att betala varken lån eller mat.
Och där var värsta karusellen igång för att låna pengar till att kunna betala för allt osv. Osv. Osv.

Min fru mår bättre nu och studerar istället för att gå tillbaka till ett jobb som delvis drev henne till sin depression, men är fortfarande oerhört stresskänslig och har tät kontakt med psykiatrin för att försöka fånga upp ett eventuellt återfall.
Jag har sökt hjälp för min del efter all panik, sömnlösa nätter och all ångest som infekterat den första tiden av min sons liv.
Rent praktiskt har jag jämkat för att betala på lån och klara räkningarna, vi har sålt det mesta vi kan avvara i lösöre och sett över de utgifter vi kan.

Men tyvärr det ju för sent redan då vi går minus varje månad, ibland med "bara" ca 3000 men ännu mer varje gång det är någon extra utgift, eller vab eller sjukfrånvaro såklart.
Hur vi än vrider och vänder så räcker inte pengarna längre.

Jag har ett första möte med budget- och skuldrådgivare den här veckan men vill såklart ha era tips med, forumet här sitter såklart på mycket kunskap och erfarenhet men i värsta fall får jag skriva av mig anonymt bara.
Tekniskt sett skulle jag tjäna på att söka skuldsanering eller släppa allt till KFM, minst 7 000kr i månaden mer baserat på KFM's uträkning av förbehållsbelopp.

Några punkter jag tänkt ta med rådgivaren som jag inte har koll på:
- går det att sälja ITP pensionsförsäkring? Individuell försäkring går i vissa fall men jag hittar inget om det skulle gå att få dispens för försäkring hos t. Ex Alecta.
- kan det gå att kalla alla långivare till ett möte och diskutera en lösning? Erbjuda dem att komma överens sinsemellan om en "pott" likvärdig vad jag skulle fått betala KFM, alltså i princip leva på förbehållsbelopp utan att behöva gå genom KFM.
- diskutera med större bank om att samla totala ekonomin hos dem om de kan ta över mina lån till en nivå som min ekonomi klarar av. Alltså flytta bolån, det lilla vi har kvar av buffert, pension, försäkring etc.

Långt inlägg och mycket detaljer men kom gärna med frågor, synpunkter, tips eller erfarenheter.
Jag kan verkligen behöva det.

Med tanke på att ni går back varje månad och inte har ett övervärde på huset så tycker jag det är rätt agerat att boka möte med skuldrådgivare på kommunen. Det som det troligen kommer anmärkas på är bilen. Man brukar få ha en bil för ca max 35.000 för att undvika att den utmäts om man släpper lånen. För skuldsanering kan det sättas stopp då man inte anses ha gjort allt för att betala på sina lån om man har en för dyr bil.

Om man bortser från lånen. Vad har ni i fasta kostnader varje månad totalt?

Boende:
Vatten:
Sopor:
Barnomsorg:
Resekostnader/lokaltrafik till/från jobb och skola/dagis:
Mobilabbonemang och Mobildelbetalningar:
Bredband:
Elräkning:
Elnät:
Hemförsäkring:
A-Kassa:
Facket:
Medicin:
Streamingtjänster/Nöjesabbonemang (Netflix, Spotify, Youtube/Expressen etc):
Extra molnlagring till mobil:
Bank - Medlemskap:
Gym:
Bil:
Försäkring
Bilskatt:
Klarna:
Annat?

Med tanke på att ni går back varje månad och inte har ett övervärde på huset så tycker jag det är rätt agerat att boka möte med skuldrådgivare på kommunen. Det som det troligen kommer anmärkas på är bilen. Man brukar få ha en bil för ca max 35.000 för att undvika att den utmäts om man släpper lånen. För skuldsanering kan det sättas stopp då man inte anses ha gjort allt för att betala på sina lån om man har en för dyr bil.

Om man bortser från lånen. Vad har ni i fasta kostnader varje månad totalt?

Boende: 4400
Vatten & sopor: 1300
Barnomsorg: 2110
Resekostnader/lokaltrafik till/från jobb och skola/dagis: 2500 (6mil ToR)
Mobilabbonemang och Mobildelbetalningar: 800
Bredband: 499
Elräkning och elnät: 2000
Hemförsäkring: 440
A-Kassa: 235
Facket: 140
Medicin: 500
Streamingtjänster/Nöjesabbonemang (Netflix, Spotify, Youtube/Expressen etc): 197,50
Extra molnlagring till mobil: 200 (Microsofts Office inkluderat)
Bank - Medlemskap: 75
Gym:
Bil: 350 (försäkring + parkering)
Försäkring: 800 (person/barn)
Bilskatt: 360
Klarna: 0
CSN: 729
Hej! Tack för att du tar dig tid, jag har sett att du är rätt aktiv här så uppskattar verkligen att du försöker.

Satte in på ett ungefär ovan och summerar här nedan.

Totalt 16 475,5
Lån 19 500
Totalt 35 975,5

Kvar från total inkomst 10 000
Som alltså ska räcka till mat och hushåll, eventuellt nöje, allt barnen behöver, kläder o.d samt oförutsedda eller tillfälliga utgifter eller renoveringar när något går sönder.

10 000 över i månaden när allt är betalt är ju ändå inte helt illa.

Vad är det du egentligen är ute efter?

Du har 3 lån, gissningsvis kan du inte omförhandla något av dem? Nordax lånet är ju det som är riktigt illa med väldigt hög ränta.
Men det enda du/ni kan göra är att leva på dem 10,000 ni har över varje månad tills din frus utbildning är klar och hon börjar dra in mer pengar till hushållet.

Hej forumet!
Jag har varit inne och läst mycket hör men aldrig gjort något inlägg förrän nu.
Likt så många andra här så har jag satt mig själv i en grundligt dålig situation som jag inte riktigt vet hur jag ska kunna ta mig ifrån.

Lite mer information om min situation först:
Inkomst ca 500 000 / år
Bor i villa, bolån på nästan 1,1 miljon och värderad till ungefär detsamma i dagsläget.
I övrigt inga större tillgångar utom möjligtvis bilen som i dagsläget kan vara värd 70-80 000kr som högst.

Fru som studerar för tillfället.
Ett gemensamt barn som bor hos oss heltid och två till som bor hos oss på deltid.

Hushållets ekonomi i grova drag:
Jag: 34 000kr Netto
Min fru: 9 000 Netto + barnbidrag på nästan 3 000
Min fru bidrar med 9 000 till hushållskassan - det täcker det mesta av våra fasta räkningar. Resten går till barnen eller skolan.
Jag står för barnomsorg + försäkringar + mat + nöje och lånen såklart.

Min skuldsituation i grova drag, avrundat til tusental:
Total summa drygt 1 235 000 eller 19 500kr/månad
Varav fördelat enligt följande:
Nordax: 390 000, 17,49% - 7005kr/månad
Resurs bank: 392 000, 12,4% - 5718kr/månad
Sevenday: 453 000, 7,25% - 6408kr/månad

Första lånet togs 2013 för att åtgärda ett hus jag köpte av en familjemedlem, visade sig att jag köpte grisen i säcken med fuskbygge mest överallt och det slutade med att jag fick stå för hela notan.
I det stora hela har det varit hållbart fram till räntorna drog iväg och vi fick vår gemensamma son 2022. Då började det när min fru blev sjukskriven i förlossningsdepression, det slutade med frånvaro från jobbet för mig - både utebliven och låg ersättning - inga pengar till att betala varken lån eller mat.
Och där var värsta karusellen igång för att låna pengar till att kunna betala för allt osv. Osv. Osv.

Min fru mår bättre nu och studerar istället för att gå tillbaka till ett jobb som delvis drev henne till sin depression, men är fortfarande oerhört stresskänslig och har tät kontakt med psykiatrin för att försöka fånga upp ett eventuellt återfall.
Jag har sökt hjälp för min del efter all panik, sömnlösa nätter och all ångest som infekterat den första tiden av min sons liv.
Rent praktiskt har jag jämkat för att betala på lån och klara räkningarna, vi har sålt det mesta vi kan avvara i lösöre och sett över de utgifter vi kan.

Men tyvärr det ju för sent redan då vi går minus varje månad, ibland med "bara" ca 3000 men ännu mer varje gång det är någon extra utgift, eller vab eller sjukfrånvaro såklart.
Hur vi än vrider och vänder så räcker inte pengarna längre.

Jag har ett första möte med budget- och skuldrådgivare den här veckan men vill såklart ha era tips med, forumet här sitter såklart på mycket kunskap och erfarenhet men i värsta fall får jag skriva av mig anonymt bara.
Tekniskt sett skulle jag tjäna på att söka skuldsanering eller släppa allt till KFM, minst 7 000kr i månaden mer baserat på KFM's uträkning av förbehållsbelopp.

Några punkter jag tänkt ta med rådgivaren som jag inte har koll på:
- går det att sälja ITP pensionsförsäkring? Individuell försäkring går i vissa fall men jag hittar inget om det skulle gå att få dispens för försäkring hos t. Ex Alecta.
- kan det gå att kalla alla långivare till ett möte och diskutera en lösning? Erbjuda dem att komma överens sinsemellan om en "pott" likvärdig vad jag skulle fått betala KFM, alltså i princip leva på förbehållsbelopp utan att behöva gå genom KFM.
- diskutera med större bank om att samla totala ekonomin hos dem om de kan ta över mina lån till en nivå som min ekonomi klarar av. Alltså flytta bolån, det lilla vi har kvar av buffert, pension, försäkring etc.

Långt inlägg och mycket detaljer men kom gärna med frågor, synpunkter, tips eller erfarenheter.
Jag kan verkligen behöva det.
Skulle inte tro att det är möjligt att samla långivarna till ett möte för att DE sinsemellan ska komma överens om en lösning som funkar för er. Bästa chansen har ni nog om någon bank kan tänka sig att samla era skulder och bolån.

Beklagar er situation -det enda tipset jag har är att gräva djupare i ert konsumtionsmönster för det låter inte direkt rimligt att ni spenderat lån på 7-800k enbart på mat/hushållsavgifter på endast två år (om ni nu inte äter oxfilé och hummer varje dag)? Det är även något som banken kommer ifrågasätta om ni söker samlingslån skulle jag tro.

Förtydligande:
Jag missade att ta med värme. Vi har fjärrvärme i huset, elen är relativt dyr i snitt eftersom ett rum värms upp med elgolvvärme när det är kallt ute.
Så + drygt 2 000 i kostnader.
Kvar efter allt drygt 8 000kr.

Riktmärke enligt konsumentverket är att vi borde förvänta oss matkostnader på drygt 12 000 /månad.
Och då gäller det enbart mat alltså.

Tre lån ja, sevenday förhandlar inte alls eftersom de lagt ner låneverksamhet och Nordax är väl "kinkigast" att försöka diskutera med. När jag ställt frågan tidigare har de enbart erbjudit att förlänga löptiden.

Angående beloppen är det ungefär 400 000 som "tillkommit" sedan ungefär 2022.
TIdigare belopp kommer som sagt från förlust i fastighetsaffär mestadels.
Nyare skulder är pga utebliven ersättning och sedan låg ersättning. Ej betald ränta läggs på lån, ränta tas ut på nya beloppet - inkasso - förhandlar - betalar - ränta läggs på igen.
Plus en trasig värmepump och såna saker som också händer genom åren.
I korta drag :)

Det jag är ute efter är andras erfarenheter om liknande situationer eller exemplet Betty tog upp att förhandla med / mellan banker eller flytta sådana hör situationer till en och samma bank.

Hej! Tack för att du tar dig tid, jag har sett att du är rätt aktiv här så uppskattar verkligen att du försöker.

Satte in på ett ungefär ovan och summerar här nedan.

Totalt 16 475,5
Lån 19 500
Totalt 35 975,5

Kvar från total inkomst 10 000
Som alltså ska räcka till mat och hushåll, eventuellt nöje, allt barnen behöver, kläder o.d samt oförutsedda eller tillfälliga utgifter eller renoveringar när något går sönder.
Med tanke på att utrymmet är 0 att amortera extra så kommer det ta en evighet under väldigt tuffa ekonomiska förhållanden att bli av med lånen, som du säger själv behåller du mycket mer med utmätning/skuldsanering.

När är din fru är klar med utbildningen och kan börja jobba? Det kommer nästan vara ett måste att hon drar in pengar sen om det ska gå runt i denna situation och finnas en väg ut genom amortering. Är det flera år bort hade jag gått på skuldsaneringsspåret.

Det du borde göra kommande månader är att sälja bilen och köpa en billigare bil för typ 30.000 så den inte anses som något hinder.

Oavsett om du vill släppa skulderna eller inte så tycker jag du ska söka skuldsanering.

Det finns absolut inget att förlora med tanke på att huset inte har ett övervärde. Blir du beviljad så betalar du av gissningsvis 25-35% av skulderna på 4 eller 5 års betalplan och får 65-75% rabatt (mycket mer om man räknar med räntan) sen är du skuldfri. Dessutom som du själv nämnde så får du behålla ca 7000kr mer med förbehållsbelopp under utmätning/skuldsanering. Med skuldsanering har man alltid 2 betalfria månader med och oftast +500-1000kr buffert. Så dessa 7000kr kan vara närmare +8000kr med betalfria månader.

Blir du nekad har du inte förlorat något och får ingen anmärkning eller liknande (förutsatt du inte har släppt lånen), då kan du bara söka igen.

Men jag tror nästan att 7000 kr under existensminimum klassas som kvalificerad insolvent och att du uppfyller första kravet redan där för skuldsanering.

Otippat att du tycker man ska söka skuldsanering.
Jag tycker tvärtom. TS borde uthärda tills frun skaffar ett arbete då hennes inkomst borde dubblas.

Otippat att du tycker man ska söka skuldsanering.
Jag tycker tvärtom. TS borde uthärda tills frun skaffar ett arbete då hennes inkomst borde dubblas.
Tycker inte det finns något att förlora på att söka om det kan vara så att han uppfyller kraven.

Betalar TS sina lån på en bit över 1.2 miljoner som det är med den räntan så kanske TS betalar totalt lite över 2 miljoner när han är klar.

Hans fru är redan deprimerad, att då börja jobba om några år för att låta alla pengar gå till amortering är knappast positivt för hälsan.

Ser inte varför du tycker skuldsanering är så dåligt alternativ, nästan lite hemskt att bortse från depressionen och att allt bara kommer fungera och att frun är redå att betala allt på amortering många år framöver. Ponera att TS blir beviljad.

1. Med betalplan kanske TS betalar 500.000 istället för en bit över 2 miljoner. Då sparar TS 1.5 miljon.
2. TS får behålla 7000-8000kr mer i månaden med skuldsanering nu och sen behåller dom ännu mer när frun drar in pengar.
3. TS har 2 betalfria månader per år
4. TS Har ett slutdatum och tryggheten att veta att han är skuldfri om 5 år istället för KANSKE om 10-15 år. Han sparar 5-10 år av sitt liv som skuldfri och troligen mycket mental hälsa under dom 5-10 åren.
5. TS barn får en bättre uppväxt med bättre ekonomi.
6. TS har kanske tom chans på 4 års betalplan istället för 5 med barn. Då sparar ännu mer på allt
7. TS Fru som redan mår dåligt kommer inte bli lika hårt drabbad när hon börjar arbeta.

Varför tycker du att TS ska ta den hårda vägen om han kan spara över 1 miljon, spara många år av sitt liv som skuldfri, får bättre ekonomiska förutsättningar under skuldsanering varje månad, får betalfria månader, barn får bättre uppväxt och frun drabbas inte lika hårt ekonomiskt.

Det moralrätta är förstås som du säger att betala av sina lån. Men det är TS som frågar efter hjälp här, inte Nordax. Då får man se vad som blir bäst för TS och att det är att egoistiskt tänka på sig själv och sin familj. Inte att leva i missär 7000kr under existensminimum för att ge Nordax, Resurs och Sevenday alla sina pengar i en evighet.

Senast ändrad:
Det kommer ju dock krävas den del av TS att ens få skuldsanering. Huset ska säljas, eventuellt fordon ska säljas. Har frugan tillgångar ska detta säljas.
Det tråkiga är att du ser bara 1 sak och det är vad räntan på lånen kommer kosta över tid. Och baserar alla dina rekommendationer på skuldsanering på det.

Det du missar i detta fallet är 1. Frun går utbildning. Framgår inte när denna är klar.
och 2. Vad är fruns förväntade inkomst efter avslutad utbildning.

Men som du säger. Han är här för tips och råd.
Mitt råd är härda ut. Det kommer ju definitivt bli bättre för er om din fru får avsluta sina studier och börjar arbeta igen.
Annars råder jag dig att verkligen tänka igenom vad alternativet är med skuldsanering/löneutmätning. Det kommer inte vara några 12000 till enbart mat där inte.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp