Höga Blanco

Hej! Kommer nästa höst ansöka om att lägga om mitt bolån, kommer då ha 240.000 i utrymme på huset och blancolån på 570.000kr. Planen är att lägga om de så att skulden kommer ner till 330, vänta två år, sätta solceller och nyttja min förhandsvärdering och baka in det sista av mina Blanco i villan. Tror ni banken kommer gå med på det? Har SEB idag men har mina privata konton hos Nordea. Kanske göra ett försök med dom och flytta bolån och kanske även Blanco till dom? Hört dom är ganska tillmötesgående. Kommer nästa höst ha 0 ff och en årsinkomst runt 420.000.

Bolånet är idag på 700.000, kan utan att värdera upp villan låna 930.000 för att komma upp till 85% belåning.

Bolånet är idag på 700.000, kan utan att värdera upp villan låna 930.000 för att komma upp till 85% belåning.
Är villan värd 1 100 000:- idag?
När man ska höja bolånet så gör dom en ny värdering på huset om det inte är en ny värdering du har då.

Det stämmer! Den värdering är från mäklaren för planen var att sälja men backar på det nu :) så bör vara giltigt hos banken?

Har även fått en förhandsvärdering skriftligt på 1.4 om jag sätter solceller :)

Det kan gå men beror på vilka räntor vi då har samt hur banken ställer sig till att du närmar dig 85% belåningsgrad.

Det stämmer! Den värdering är från mäklaren för planen var att sälja men backar på det nu :) så bör vara giltigt hos banken?
Har även fått en förhandsvärdering skriftligt på 1.4 om jag sätter solceller :)

Ta och kolla med banken. Vi fick iaf höja vårat bolån utan problem men det var i december förra året + att vi bytte bank i samband med det.
Det har ju hänt endel på bokmarknaden nu så det kan hända att bankerna är mer försiktiga.

Ta och kolla med banken. Vi fick iaf höja vårat bolån utan problem men det var i december förra året + att vi bytte bank i samband med det.
Det har ju hänt endel på bokmarknaden nu så det kan hända att bankerna är mer försiktiga.
Det var ett annat läge i december, tror som du säger att bankerna har högre krav nu.

Får kika på det, annars är det ju bara att vänta tills efter årsskiftet till 2024, är ju som sagt 12 fram i tiden, kan hända mycket tills dess med :) var mer själva belåningen jag var nyfiken på, 570 i Blanco till 330 på att höja bolån hade ju satt mig i en mycket bättre situation :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp