Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Gratis lån varje gång

någon som vet om vippi driver vidare krav ända till tingsrätten?

Bara för att ett mål inte begärs överlämnat till tingsrätt via KFM när det bestrids innebär inte det att borgenären inte kommer att gå vidare. I regel skickar dem in en stämningsansökan, ibland upp till 2 år senare. Jag känner faktiskt inte till något smslåneföretag som struntar i att gå till tingsrätt (HTO / RTF Finansiering undantaget) när en gäldenär bestrider.

jag frågade eftersom jag känner till två och nu pratar jag om mig personligen, sen hur andra har upplevt dom aktörer jag skriver nedan kan jag inte kommentera.

smslånaren skickade inte vidare till TR, dom påminner då och då (halvårs mellanrum)

trustbuddy skickade inte mitt lån till TR

Alektum tog inte arvodet på 1200 (ca) som dom flesta lägger på när ärendet går till TR och
det är jag ju tacksam för.

jag frågade eftersom jag känner till två och nu pratar jag om mig personligen, sen hur andra har upplevt dom aktörer jag skriver nedan kan jag inte kommentera.

Alektum tog inte arvodet på 1200 (ca) som dom flesta lägger på när ärendet går till TR och
det är jag ju tacksam för.

Vilket är helt fel. Når det gäller småmål (FT=förenklade tvistemål) så ska var och en stå för avgifterna. Jag vet att många inkassobolag försöker att ta ut detta för många gäldenärer känner inte till det. Jag gjorde det och fick rätt.

Märkligt att inte Alektum försökte. Om jag inte minns fel så var det just Alektum som jag fick tala om det. Men jag har haft även några andra inkasso som jag fått smälla på fingrarna om just detta.

Hur menar du nu? Är det en avgift i samband med FT-mål som inkassobolagen kräver som man egentligen inte behöver betala? Men tingsrättsdomar tar ju upp dessa avgifter. Eller...?

Hur menar du nu? Är det en avgift i samband med FT-mål som inkassobolagen kräver som man egentligen inte behöver betala? Men tingsrättsdomar tar ju upp dessa avgifter. Eller...?

Inkassobolagen kan yrka på rättslig rådgivning trots att de ska stå för sina kostnader själva i FT-mål. De har inte laglig rätt att kräva dig på det. Rättegångskostnader får du själv stå för.

Det var något nytt...Jag minns jag frågade weblån senast ifall jag var tvungen att betala in 1.205 kr som var arvode för att målet hamna i tingsrätten och då sa dom att om jag inte betalar in 1.205 kr extra så återkallar dom inte ärendet och då får jag ju en betalningsanmärkning.
Jag vet även en gång när jag tycktes hade betalat hela skulden inkl ränta (pengarnu) och gjorde printascreen på kvittot och mailade till Tingsrätten att ärendet var slutbetalt men då ringde tingsrätten och sa att fordringsägaren hade ytterligare fordran på mig avseende kostnaden hos tingsrätten och därmed så kunde ärendet inte avskrivas. Jag fick panik och betalade in samma dag och mailade ytterligare ett kvittobevis till tingsrätten och efter ett par dagar när pengarnu såg att avgiften var betald så återkallade dom ärendet. Efter det har jag aldrig vågat "strunta" i detta men har helt klart funderat på hur man går till väga ifall man vill att företag tar bort den i fordran. Någon som vet lite mera??? det var intressant..

Sen får man utifrån detta vara vaksam på den information som inkassobolagen ger. Exempelvis gick mitt Viaconto till inkassobolaget PaySolutions. Jag kunde inte betala så ärendet lämnades till KF och sedermera till TR. Jag bestred ärendet för att vinna tid och dagen innan jag skulle slutbetala så ringde jag till PaySolutions och frågade vilken summa jag skulle betala in för att dom skulle återkalla ärendet från TR och då svarade handläggaren samma summa som jag kunde se på deras "mina sidor". Läste i Tingsrättens brev över yrkade kostnader och såg ju där att jag även skulle betala 1.205 kr i rättegångskostnader så samma dag som jag skulle betala ringde jag igen till Paysolutions för att vara riktigt säker och fick då samma svar, men då var jag tvungen att fråga om avgiften och då blev det annat ljud i skällan. Handläggaren sa helt plötsligt att "detta bör jag nog kolla och sen ringa upp dig". Hon ringde upp mig och sa att givetvis var dom tvungen att få in avgiften för att dom skulle återkalla ärendet. Det var tur jag frågade en extra gång för eftersom jag själv var ute i sista minuten och överrenskommen tidsfrist med TR var sista dagen så slapp jag betalningsanmärkning tack vare att jag betalade deras tvångsavgift vilken jag tycker är hutlös för att skriva ett brev till Tingsrätten.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp