Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Grandvik - in Kronofogden

Hello, my loans have moved to the Enforcement Authority as They were unpaid. The loan I took with Extrakredit is 5000SEK which is now showing balance as 32000 SEK to be paid in information I received in monthly statement from Kronofogden. This loan was taken last year. I just logged on to extrakredit and see the same number.

This number looks totally ridiculous to me. I havent done the math, but could this go in this rate if being unpaid?

The effective interest rate, which they clearly state on their web site, is 211% pa. This means that 10550 is the loan amount plus interest. Add to that extra charges in late fees and late payment interest rates, and 32000 seems about right.

Fan heller att det gör. Du skulle ha bestridit innan du skrev på delgivningen om det nu gått till kronofogden. Annars polisanmäl för ocker.

Det ska finnas en dröjsmålsränta och jag har aldrig sett en högre än 36% årligen. Oftast lägre på 9, 24 eller 30% årligen.

Hur fan kan man skriva under ett betalningsföreläggande där det står "Avtalad ränta 211%"? Man måste kunna sånt här och läsa igenom pappren innan man undertecknar vad som helst.

Jaja, gjort är gjort. Hör av dig till kronofogden och hör vad dom tycker och be om råd vad du ska göra.

I have emailed them, and would call up Chronograph for advise on how to handle this.

Vad står det för ränta i breven du fått från kronofogden tidigare? På betalningsföreläggandet och utslaget. Vad anges för ränta/dröjsmålsränta där? Om man vet det kan man ju räkna själv och kronofogden bör ju också räkna så. Man kan ju fråga kronofogden vad skulden ligger på enligt dom.

Men eftersom det står så i deras papper också antar jag att det är samma summa kronofogden har, märkligt.

Får man papper varje månad om man har löneutmätning? Jag har ju inte det så jag vet inte.

What does it say for interest in the letters you received from the bailiff before? On payment and rash. What set for interest / interest there? If you know it, one can count yourself and bailiff should of course also expect that. One can ask the bailiff what debt is on the under judgment.

But because it says so in their papers too, I guess it is the same amount bailiff has, oddly.

Get the paper every month if you have a wage attachment? I have not so I do not know. [/ QUOTE]
I got confused because i had two loans with Grandvik - one with extra credit and one with the credit account. My Loan Amounts are 5000 and 15000, both Amounts displa Kronofogden are approx. same. For a 15000 loan, all included is 27K which is understandable at high interest rates, but only noticed that 5000 one is 32K. When I signed I probably was confused and signed it.

Yes, I'll get the paper every month from Bailiff

Senast redigerad av en moderator:
59.000:- totalt alltså? För två skulder på 5000:- och 15.000:-. Det är i mina ögon inte okej. Det är alldeles för höga räntor och ocker. Svårare eftersom du redan skrivit under betalningsföreläggandet.

Grandvik är ju tyvärr ökända för just det här. Finns flera trådar där folk haft dessa två lån och när lånen förfallit så kommer dessa monstersummor från ingenstans. Det kan aldrig vara acceptabelt. Inga andra seriösa företag beter sig så.

Har du fått något svar eller kontaktat Kronofogden idag?

Vad säger dom?

No response yet from them, I want to give it one more day before contacting bailiff, may be will do tomorrow if i dont hear back from them

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp