Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Gohtia inkasso

När jag frågade dem om de kunde återkalla ärende från kronofogden då jag inte kommer kan betala hela skulden. Då sa de till mig att de kommer göra det via löneutmätning och att de ser att jag har inkomst.
Okej, trist!

Hade tänkt ringa och prata med Gothia under veckan men har inte gjort det. Bestämde mig för att ringa nästa vecka. Tänkte leva i bubblan några dagar till. Innan domen faller att de vill höja fr 600 kr till 4000 kr!

Hade tänkt ringa och prata med Gothia under veckan men har inte gjort det. Bestämde mig för att ringa nästa vecka. Tänkte leva i bubblan några dagar till. Innan domen faller att de vill höja fr 600 kr till 4000 kr!
Gör det. Har du inte fått något om det nu så är det lugnt. När de ändrade för mig som fick jag info om det ca 2-3 veckor innan betalningen skulle göras.

Gör det. Har du inte fått något om det nu så är det lugnt. När de ändrade för mig som fick jag info om det ca 2-3 veckor innan betalningen skulle göras.
Mnn betalplan går ut sista oktober tror jag, så efter att ha läst här så är jag rätt så säker på att de kommer höja som de gjort för alla andra. Men tar tjuren vid hornen nästa vecka och ringer. Hellre sväva i ovisshet några dagar till än förstöra hela helgen.

Mnn betalplan går ut sista oktober tror jag, så efter att ha läst här så är jag rätt så säker på att de kommer höja som de gjort för alla andra. Men tar tjuren vid hornen nästa vecka och ringer. Hellre sväva i ovisshet några dagar till än förstöra hela helgen.
Aha okej då förstår jag. Då är det bäst att ringa innan de gör något själva.

Skulden hos Credifi var på 32k, blivit 38k nu inkl. alla avgifter och 10 månaders avbetalning.
Lumify är tyvärr på 38k så den lär hamna på över 45k inkl. avgifter och annat.

Gothia ville ha 6000kr/mån för Credifi men jag föreslog 4000 och de gick med på det. Kändes inte som jag hade fått betala mindre. Men kontakten då var på chatten och kändes trevligt. Det var i juni, så de har kanske anställt ny personal efter sommaren.
Kommer hamna i exakt samma sits, har Credifi på ca 32k och Lumify 38k så lär bli samma efter avgifter och så.
Grejen är den att inget av det gått till inkasso än, måste betala 5k till Credifi och 7k till Lumify nu den 4:e men klarar bara av att betala Credifi och har då i princip bara nån tusenlapp kvar som måste gå till mat/resa till jobb.
Funderar på om jag ska släppa Credifi också för även om jag i princip klarar den varje månad med att leva extremt snålt så har jag då inget att spara till att kunna betala av när Lumify går till inkasso..
Förstår du hur jag tänker?

Är verkligen i valet och kvalet om hur jag ska tänka nu... @Myra Har läst många av dina inlägg, tips?

Kommer hamna i exakt samma sits, har Credifi på ca 32k och Lumify 38k så lär bli samma efter avgifter och så.
Grejen är den att inget av det gått till inkasso än, måste betala 5k till Credifi och 7k till Lumify nu den 4:e men klarar bara av att betala Credifi och har då i princip bara nån tusenlapp kvar som måste gå till mat/resa till jobb.
Funderar på om jag ska släppa Credifi också för även om jag i princip klarar den varje månad med att leva extremt snålt så har jag då inget att spara till att kunna betala av när Lumify går till inkasso..

Är verkligen i valet och kvalet om hur jag ska tänka nu... @Myra Har läst många av dina inlägg, tips?
Förstår ditt problem. I princip så måste du bara bestämma dig om du släpper båda till inkasso. Isf kommer du ha 2-3 månader buffert efter förfallodatum tills det dyker upp nåt från Gothia. Och det är ju alltid något för att lägga undan de 5k som skulle till Credifi?

Släpp till inkasso, det är inte hållbart att betala så mkt.
Försök förhandla en vettig avbetalningsplan. Men ha i åtanke att inkassobolagen verkar ha blivit mkt hårdare och kräver återbetalning på 6 mån.

Släpp till inkasso, det är inte hållbart att betala så mkt.
Försök förhandla en vettig avbetalningsplan. Men ha i åtanke att inkassobolagen verkar ha blivit mkt hårdare och kräver återbetalning på 6 mån.
Nu blir jag så osäker för om slutnotan hamnar på 85.000 och det blir 6 mån så är det 14.000 i månaden och det är helt omöjligt. Men samtidigt om jag betalar Credifi så kommer bara Lumify gå till inkasso och då hamna på 7500 (plus de 5000 som jag betalar Credifi) om några månader så det är omöjligt också...Förstår inte hur de tänker med avbetalningsplan, det blir ju mer än om man betalat direkt till långivaren och det finns en anledning till att man inte kunnat.

Blir nog att jag får släppa och hoppas att Gothia inte blivit hårdare som alla skriver utan att de bara haft otur med vilken person de talat med.

Löneutmätning för mig skulle innebära slutet för då kan jag inte betala mina andra skulder och i slutändan kommer jag då sitta med 800.000 kr i skulder som utmäts och ha löneutmätning resten av mitt liv :(

Nu blir jag så osäker för om slutnotan hamnar på 85.000 och det blir 6 mån så är det 14.000 i månaden och det är helt omöjligt. Men samtidigt om jag betalar Credifi så kommer bara Lumify gå till inkasso och då hamna på 7500 (plus de 5000 som jag betalar Credifi) om några månader så det är omöjligt också...Förstår inte hur de tänker med avbetalningsplan, det blir ju mer än om man betalat direkt till långivaren och det finns en anledning till att man inte kunnat.

Blir nog att jag får släppa och hoppas att Gothia inte blivit hårdare som alla skriver utan att de bara haft otur med vilken person de talat med.

Löneutmätning för mig skulle innebära slutet för då kan jag inte betala mina andra skulder och i slutändan kommer jag då sitta med 800.000 kr i skulder som utmäts och ha löneutmätning resten av mitt liv :(
Exakt det jag alltid säger om inkasso, om vi inte kunnat betala 3000kr/mån och sett som sista utväg att släppa en skuld, hur kan de tro att man plötsligt kan betala 6000kr/mån. När de samtidigt säger att de ”vill hjälpa” oss.
Släpp lumify bara till och börja med om du absolut inte vill chansa om Gothia kan låta dig betala på mer än 6 mån.
Sen vissa månader när du inte kan betala på båda skulderna så betala bara 3000 max på credifi . Jag har testat mig fram med massa långivare för att se vad som händer, när jag inte kunnat betala fullt belopp. Credifi har jag dock aldrig haft.
Det kan också bli så att i den rådande situationen med höjda räntor och hög inflation kan ev dyka upp möjligheten att förhandla med långivarna om sänkt belopp. Gothia och flera andra inkasso halverade mitt månadsbelopp under pandemin.
Du skulle kunna lägga fram argument hos Credifi och be om sänkt belopp säg under 6 mån. Att fråga kosta inget. Alla såna saker tar jag personligen alltid via telefon, aldrig mejl.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp