Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

God inkassosed Lowell?

Lowell är det vidrigaste inkassobolaget som finns. Läser så många skräckhistorier om dem och deras agerande. Försöker själv få till en uppgörelse men de blåvägrar och vill ta det via Kronofogden. Läste om en kund som hade ett ärende hos dem där de lyckats driva in 5000kr på ungefär lika många är. Kunden ville avsluta ärendet och avskriva skulden då det kostade kunden x-antal kronor om året att köpa tjänsten av Lowell. Då ville Lowell ha betalt för det också.
Någon skrev att de hellre vill låta ärendena ligga länge för då tjänar de pengar på dröjsmålsräntan. Jag är helt med på att inget inkassobolag bedriver välgörenhet men så som Lowell håller på känns både oetiskt och icke affärsmässigt på flera plan. Tyvärr har man som enskild privatperson inget att sätta emot. Skulle så gärna vilja ha ngt påtryckningsmedel som gjorde att man kan få dem att lyssna och vilja ha en dialog.

Annars är det oftast gothia som brukar stämplas som värst här.

Annars är det oftast gothia som brukar stämplas som värst här.
Både Gothia och Intrum accepterade mitt förslag men jag vet inte hur jag ska göra då jag inte klarar både en löneutmätning och avbetalningsplaner. Tanken var att få samtliga fordringsägare att acceptera och återkalla från KFM och på så vis nolla skuldsaldot men Lowell vägrar. Så här sitter jag med 350’ som jag inte vet vad jag ska göra med. Slutar väl med att jag betalar Lowell och får köra resterande via löneutmätning. Min fastighet ställer till det då jag inte vill sälja den. Äger 50%.

I mitt fall vill de inte diskutera alls. Erbjuder dem att betala in 50% av skulderna som jag inte kunnat betala på ett år. För att de ska återkalla ärendet från KFM
Vad står det i papprena från tingsrätten där du medgav skulden? Står det med att ni har en uppgörelse?
Nej, det gör det tyvärr inte. Jag medgav skulden då de inte ville gå med på en förlikning. I mejlet jag fick från deras juristavdelning så ber hon mig däremot att medge skulden mot att de erbjuder mig att få betala av skulden med förbehåll om att omförhandla amorteribgsbeloppet senare.

Jag tror inte ansökan om verkställighet är onödig påtryckning, den är ju fullt sanktionerad av staten, så den borde väl vara okej.
Jag tror inte det strider mot god inkassosed, dom har inga skyldigheter att ge betalplaner alls.
Jag är säker på att inte bör lägga pengar på någon advokat för att stämma..
Men jag skrev just det, att de absolut har rätt att skicka skulden till Kronofogden. Däremot så kan det omöjligtvis vara god inkassosed att avbryta en amorteringsplan som jag följt och hade kommit överens om med deras jurister. Det är ju visst onödiga ”påtryckningar” då det absolut orsakar mig större kostnader.
Tyvärr är juristen jag hade överenskommelsen med tjänsteledig i ett år till.

Både Gothia och Intrum accepterade mitt förslag men jag vet inte hur jag ska göra då jag inte klarar både en löneutmätning och avbetalningsplaner. Tanken var att få samtliga fordringsägare att acceptera och återkalla från KFM och på så vis nolla skuldsaldot men Lowell vägrar. Så här sitter jag med 350’ som jag inte vet vad jag ska göra med. Slutar väl med att jag betalar Lowell och får köra resterande via löneutmätning. Min fastighet ställer till det då jag inte vill sälja den. Äger 50%.
Jag var inte sen med en enda betalning utan följde verkligen avbetalningsplanen. Så tyckte de plötsligt att jag inte skulle ha kvar den längre för att de tyckte inte att det gick ihop med min ekonomi. Jag hann inte ens komma med några andra förslag innan ärendet var skickat till KFM. Alla svar jag fått från kundtjänst är bara ”tyvärr erbjuder vi inte en avbetalningsplan”.
Blir tokig när jag läser på deras hemsida att” vi hjälper dig mot skuldfrihet!”. Jo tack, verkligen.
Jag har iallafall hört av mig till deras kundombud och han ska kika över ärendet har han sagt.

Bilagor

• 500EC757-0202-4435-A730-D7A1C573F966.jpeg
    500EC757-0202-4435-A730-D7A1C573F966.jpeg
    1 003.7 KB · Visningar: 23
Men jag skrev just det, att de absolut har rätt att skicka skulden till Kronofogden. Däremot så kan det omöjligtvis vara god inkassosed att avbryta en amorteringsplan som jag följt och hade kommit överens om med deras jurister. Det är ju visst onödiga ”påtryckningar” då det absolut orsakar mig större kostnader.
Tyvärr är juristen jag hade överenskommelsen med tjänsteledig i ett år till.
Jag fattade ditt inlägg som om att du hade en tidsbegränsad betalningsplan, när den går ut/tar slut har du ingen plan.

I mitt fall vill de inte diskutera alls. Erbjuder dem att betala in 50% av skulderna som jag inte kunnat betala på ett år. För att de ska återkalla ärendet från KFM.
Hur motiverar de det? De borde vilja få in 50% tycker man.
Har du pratat med olika?

Jag fattade ditt inlägg som om att du hade en tidsbegränsad betalningsplan, när den går ut/tar slut har du ingen plan.
Ja, den var tidsbegränsad men jag uppfattade aldrig som att de kunde neka mig en betalningsplan vidare utan att beloppet skulle höjas. Jag vet att jag rent juridiskt inte har något att hämta på den planen. Jag orkar inte dra upp hur konversationerna gick till, men jag är tämligen säker på att god inkassosed inte tillämpats.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp