Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Glömt lån dök upp efter skuldsaneringsförslag – vad händer nu?

Tack för svar. Vad hade du gjort i min sits? Ska jag ta kontakt med handläggaren angående detta eller är det upp till borgenären? Det är småsummor i det stora hela, räknade på det och det är skulder som utgör 3,5% av den totala skuldbilden.
Om det kommer till KFM så bestrider du med hänvisning till att skulderna uppstod innan skuldsanering.

Du kan också vända dig direkt till borgenärerna och meddela att dem inte får betalt då det är skulder som ingår i skuldsanering.

Men varför inte nämna gamla skulder som man upptäcker i efterhand. Skuldsanering är ju process där en öppen och så långt det går ärlig dialog med handläggaren ju inte kan vara fel. Så inte behöver TS känna sig obekväm att nämna nyupptäckta skulder, snarare tvärtom tänker jag.

Kanske för att du har gått igenom samma sak som många här har gjort och fler kommer göra, men nu spelar kryptisk för du vet ju allt redan. Samtidigt som du påstår att man kan ha löneutmätning och skuldsanering Samtidigt?
Är det därför du är mest kunnig?

Det är rätt många med skuldsanering som hsr löneutmätning samtidigt.

Det stämmer. Men ditt inlägg indikerade att detta kan bli aktuellt i det här fallet - det kan det inte.
Du har fått svar ifrån flera om varför.

Finns det en exekutionstitel blir det aktuellt om borgenären begär det

För oss som t.ex inte arbetar hos fogden:
"
En exekutionstitel är en domstols dom, utslag, beslut eller annan handling, som enligt särskild föreskrift får läggas till grund för verkställighet enligt 3 kap 1 § Utsökningsbalken.[1] En exekutionstitel berättigar borgenären att begära verkställighet hos Kronofogdemyndigheten.

Följande exekutionstitlar kan verkställas.

Det är inte aktuellt med någon utmätning för TS. Skulderna kommer ingå i skuldsaneringen oavsett om dom är med i betalplan eller inte

Tack för svar. Vad hade du gjort i min sits? Ska jag ta kontakt med handläggaren angående detta eller är det upp till borgenären? Det är småsummor i det stora hela, räknade på det och det är skulder som utgör 3,5% av den totala skuldbilden.
Varför skulle du inte informera handläggaren? Summan spelar ju ingen roll. Känns lite skumt detta. Kan det vara att skulderna är ganska nya och du vill undvika att det blir synligt?

Varför skulle du inte informera handläggaren? Summan spelar ju ingen roll. Känns lite skumt detta. Kan det vara att skulderna är ganska nya och du vill undvika att det blir synligt?
Det är kontokrediter. Ja dom är ganska nya. Sist jag pratade med handläggaren för att lägga till en skuld så sa jag att nu finns där inte mer. Jag har så många lån och gamla lån som jag betalat hundratusentals kronor på bara i ränta.
Dessa dök upp efter samtalet jag haft med handläggaren. De är så kallade högriskkrediter.
Det är inget "skumt" förutom att det är skämmigt att ta upp dessa i detta skede.
Kreditgivaren till dessa krediter har ej heller hört av sig på länge.

Jag fick inledande i april.
Har varit rak och ärlig genom processen och nämnde för min handläggare att det saknades ett lån i förslaget om skuldsanering som jag fick.
Det löste vi och de blev också inkluderade som jag förstått det.
Sen går det en vecka till och två andra krediter som jag själv glömt bort trillade in på Kivra.
Vad gör jag nu?
Känns som chansen till ett slutgiltigt beslut börjar bli mer och mer osäkert.
Krediterna är inte tagna efter inledande beslut.
Min handläggare nämnde att det är upp till borgenären att yttra sig vid inledande när jag tog upp det andra lånet som jag nämnde.
Nu känns det jäkligt dumt att nämna dessa andra två krediter också.
Så detta är min fråga, ska man direkt ta upp dessa två glömda krediter eller ska man låtsas som att det regnar?
På det totala beloppet utgör dessa krediter ca 5%
Om du fortfarande har inledande så är det en bra idé att ta upp det med din handläggare. Men dina borgenärer bör ju vända sig dit själva för att få vara med i saneringen.

Det är kontokrediter. Ja dom är ganska nya. Sist jag pratade med handläggaren för att lägga till en skuld så sa jag att nu finns där inte mer. Jag har så många lån och gamla lån som jag betalat hundratusentals kronor på bara i ränta.
Dessa dök upp efter samtalet jag haft med handläggaren. De är så kallade högriskkrediter.
Det är inget "skumt" förutom att det är skämmigt att ta upp dessa i detta skede.
Kreditgivaren till dessa krediter har ej heller hört av sig på länge.
Skulder säljs hit och dit så många av oss som har skuldsanering hade nog inte full koll på var alla skulder fanns vid ansökan, så det finns inget "skämmigt" med detta.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp