Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ge mig era tips och råd, för en bättre ekonomi frammåt.

Läser mycket här inne om hur man släcker bränder. Försöker minska sina skulder etc.
Har själv varit där, stirrat mig blind på skulderna, försökt minska dem, jobbat på UCn, skaffat samlingslån, knappt haft råd till mat.

Jag är nu mitt inne i en skuldsanering och fast besluten att aldrig hamna i ett liknande läge igen.
Kan tänka mig att vi är flera som tänker likadant.
Därför skulle jag vilja veta lite mer konkret vad ni gör för att förbättra er vardagsekonomi, nu och framåt?

Har ni några superbra sparknep, eller tips på hur man får ordning på sin ekonomi?
Tips på hur man inte slösar med de pengar man har, eller inte har?
Vad har hjälpt er till en bättre ekonomi, eller vad tror ni skulle hjälpa?

Några av de saker jag gör

× inkomst och utgifter uppställda i ett excell, för att få en mer överskådlig bild över min ekonomi.
× inga köp på faktura/avbet (går inte nu ändå, med skuldsanering)
× Försöker spara 10% av inkomsten ( lyckas inte alltid)
× Buffertspar för oförutsedda händelser, samt villhöver saker.
× långsiktigt sparande, i fonder och aktier
× ser sparandet lika viktigt som att betala hyran. Det går alltså före ett biobesök, Netflix, en villhöver sak etc.
× Kollar matpriserna varje måndag, skriver matlista efter det
× köper mer av det som är på rea och bunkrar. Tex toapapper, Tandkräm, köttfärs mm.

Mina svårigheter
- Impulskontrollen när jag får för mig att jag vill ha något.
- Att inte röra sparade pengar.
- Att inte köpa snabbmat, de dagar jag inte känner för att laga mat.
- ifrågasätta mig själv, om jag verkligen behöver den här prylen. Finns det andra lösningar?

Det här är oftast skräp-produkter.
× köper mer av det som är på rea och bunkrar. Tex toapapper, Tandkräm, köttfärs mm.

Sälj bilen säger jag.

Sälj bilen säger jag.

Sälja bilen kan definitivt vara toppen beroende på vad det är för bil och vad det finns för behov! Men jag tycker också att leta billig (men bra) mat och bunkra sånt som ändå går åt är bra. Dels för att spara in pengar förstås, men kanske lika mycket för att hålla ångan och "rätt" mind-set uppe:)

Ibland krävs det lite tid för att "upptäcka" saker som kan avslutas tycker jag. Det tog tex lång tid för mig att inse att jag har så pass mycket surf på mitt mobilabonnemang att jag inte ens behöver en så "självklar" utgift som bredband så det var grymt skönt att släcka den och tjäna 5000 kr per år.

Det som har fått störst effekt för mig annars är att sälja saker och att flytta till en mindre lägenhet.

Sälj bilen säger jag.
Äger man bil och inte har behov av den, så är det nog ett bra tips.

Själv äger jag ingen bil. Den har jag redan gjort mig av med.

Bra lista och punkter, även att du har god kännedom om dina svårigheter. Gällande impulskontroll finns ett bra tips… att om man vill köpa något, ha alltid som regel att inte köpa det direkt utan köp det först dag 2, om behovet även finns då. Alltså köp aldrig något direkt, lever du alltid efter denna regel blir det enklare att bli av med en massa onödiga köp.
Vidare tycker jag det är lätt att fastna i småsaker, som på det stora hela saknar betydelse. Det gäller att zooma ut och ha fokus på det som betyder något på kort och lång sikt. Ha fokus på jobb/inkomst, bostad och mål med livet, upplevelser. Jag har summerat mina inköp på Ica, där jag jagat extrapriser och det handlar om nån tusenlapp per år som jag sparar. Det är således inte där mina utmaningar ligger.

Läser mycket här inne om hur man släcker bränder. Försöker minska sina skulder etc.
Har själv varit där, stirrat mig blind på skulderna, försökt minska dem, jobbat på UCn, skaffat samlingslån, knappt haft råd till mat.

Jag är nu mitt inne i en skuldsanering och fast besluten att aldrig hamna i ett liknande läge igen.
Kan tänka mig att vi är flera som tänker likadant.
Därför skulle jag vilja veta lite mer konkret vad ni gör för att förbättra er vardagsekonomi, nu och framåt?

Har ni några superbra sparknep, eller tips på hur man får ordning på sin ekonomi?
Tips på hur man inte slösar med de pengar man har, eller inte har?
Vad har hjälpt er till en bättre ekonomi, eller vad tror ni skulle hjälpa?

Några av de saker jag gör

× inkomst och utgifter uppställda i ett excell, för att få en mer överskådlig bild över min ekonomi.
× inga köp på faktura/avbet (går inte nu ändå, med skuldsanering)
× Försöker spara 10% av inkomsten ( lyckas inte alltid)
× Buffertspar för oförutsedda händelser, samt villhöver saker.
× långsiktigt sparande, i fonder och aktier
× ser sparandet lika viktigt som att betala hyran. Det går alltså före ett biobesök, Netflix, en villhöver sak etc.

Mina svårigheter
- Impulskontrollen när jag får för mig att jag vill ha något.
- Att inte röra sparade pengar.
- Att inte köpa snabbmat, de dagar jag inte känner för att laga mat.
- ifrågasätta mig själv, om jag verkligen behöver den här prylen. Finns det andra lösningar?
Se till att alltid ha några lagade måltider i frysen.
Då behöver du inte köpa snabbmat och du behöver inte heller laga mat om du inte känner för det.

En viktig punkt som många missar förutom att skära ner på sina utgifter är att öka sina INKOMSTER. Byt till ett jobb med högre lön eller var hård i förhandlingarna. En förutsättning är såklart att man lägger manken till och gör ett bra jobb.

Ser allt för många som sliter med underbetalda arbeten som vänder andra kinden till varje år när man blir besviken på sin löneförhandling.

Om man inte vill byta jobb men chefen säger att man bara kan få en viss höjning så säg upp er, chansen är stor att man för ett erbjudande för att stanna kvar.
Har själv 2 ggr hos olika arbetsgivare sagt upp mig när när jag varit missnöjd. I båda fallen blev jag erbjuden en löneförhöjning för att stanna kvar. Senast för 2 år sedan då fick jag 5k/månad till och slapp ett par arbetsuppgifter som jag inte ville göra för att chefen ville ha mig kvar.

När man vant sig vid en viss standard med resor, utemat osv är det svårt att backa tillbaka. Har varit enklare för mig att höja lönen och på så vis kunnat spara mer.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp