- Meddelanden
- 497
- Mottagna reaktioner
- 329
- Poäng
- 477
Läser mycket här inne om hur man släcker bränder. Försöker minska sina skulder etc.
Har själv varit där, stirrat mig blind på skulderna, försökt minska dem, jobbat på UCn, skaffat samlingslån, knappt haft råd till mat.
Jag är nu mitt inne i en skuldsanering och fast besluten att aldrig hamna i ett liknande läge igen.
Kan tänka mig att vi är flera som tänker likadant.
Därför skulle jag vilja veta lite mer konkret vad ni gör för att förbättra er vardagsekonomi, nu och framåt?
Har ni några superbra sparknep, eller tips på hur man får ordning på sin ekonomi?
Tips på hur man inte slösar med de pengar man har, eller inte har?
Vad har hjälpt er till en bättre ekonomi, eller vad tror ni skulle hjälpa?
Några av de saker jag gör
× inkomst och utgifter uppställda i ett excell, för att få en mer överskådlig bild över min ekonomi.
× inga köp på faktura/avbet (går inte nu ändå, med skuldsanering)
× Försöker spara 10% av inkomsten ( lyckas inte alltid)
× Buffertspar för oförutsedda händelser, samt villhöver saker.
× långsiktigt sparande, i fonder och aktier
× ser sparandet lika viktigt som att betala hyran. Det går alltså före ett biobesök, Netflix, en villhöver sak etc.
× Kollar matpriserna varje måndag, skriver matlista efter det
× köper mer av det som är på rea och bunkrar. Tex toapapper, Tandkräm, köttfärs mm.
Mina svårigheter
- Impulskontrollen när jag får för mig att jag vill ha något.
- Att inte röra sparade pengar.
- Att inte köpa snabbmat, de dagar jag inte känner för att laga mat.
- ifrågasätta mig själv, om jag verkligen behöver den här prylen. Finns det andra lösningar?
Har själv varit där, stirrat mig blind på skulderna, försökt minska dem, jobbat på UCn, skaffat samlingslån, knappt haft råd till mat.
Jag är nu mitt inne i en skuldsanering och fast besluten att aldrig hamna i ett liknande läge igen.
Kan tänka mig att vi är flera som tänker likadant.
Därför skulle jag vilja veta lite mer konkret vad ni gör för att förbättra er vardagsekonomi, nu och framåt?
Har ni några superbra sparknep, eller tips på hur man får ordning på sin ekonomi?
Tips på hur man inte slösar med de pengar man har, eller inte har?
Vad har hjälpt er till en bättre ekonomi, eller vad tror ni skulle hjälpa?
Några av de saker jag gör
× inkomst och utgifter uppställda i ett excell, för att få en mer överskådlig bild över min ekonomi.
× inga köp på faktura/avbet (går inte nu ändå, med skuldsanering)
× Försöker spara 10% av inkomsten ( lyckas inte alltid)
× Buffertspar för oförutsedda händelser, samt villhöver saker.
× långsiktigt sparande, i fonder och aktier
× ser sparandet lika viktigt som att betala hyran. Det går alltså före ett biobesök, Netflix, en villhöver sak etc.
× Kollar matpriserna varje måndag, skriver matlista efter det
× köper mer av det som är på rea och bunkrar. Tex toapapper, Tandkräm, köttfärs mm.
Mina svårigheter
- Impulskontrollen när jag får för mig att jag vill ha något.
- Att inte röra sparade pengar.
- Att inte köpa snabbmat, de dagar jag inte känner för att laga mat.
- ifrågasätta mig själv, om jag verkligen behöver den här prylen. Finns det andra lösningar?