Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Gdpr och kronofogden

Jag tror att Avida gav mig avslag för att jag 2013 hade en skuld/lån hos dom som jag inte skötte så bra. Då har dom sparat dessa uppgifter 5 år.

Tror ni att dom har rätt till att spara dessa uppgifter med den nya lagstiftningen som kommer att komma?
De kommer inte att få spara dessa uppgifter om de inte har en pågående kundrelation med dej. Exempelvis har e-handelsföretag i Europa slutat att spara orderhistoriken för mer än ett år, lite dåligt kanske för mej som kund, men sådan är lagen.

Ska man då kanske ringa Avida och kräva att dom tar bort detta när lagen träder i kraft vilket är den 15:e maj?
detta bör ju gynna mig som kund om jag haft dålig betalningshistorik hos dom?
Bör gälla hos samtliga kreditinstitut :D

... och som ett brev på posten fick jag nu mail av ICA:

Hej!
Har du hört talas om GDPR? Det står för General Data Protection Regulation och är en ny dataskyddslag som börjar gälla inom EU den 25 maj. GDPR ersätter den svenska personuppgiftslagen (PuL).

Det är viktigt för oss på ICA att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Därför är vi öppna med hur vi samlar in, behandlar och delar med oss av den data som vi sparar hos oss.

Vårt mål är att skapa en så bra upplevelse som möjligt för dig som ICA-kortkund. Vi behöver därför dina personuppgifter för att du bland annat ska kunna få bonus när du handlar på ICA, få personliga erbjudanden och kunna använda våra digitala tjänster.

Den nya lagen innebär att du som kund har ett antal rättigheter. Du har bland annat rätt att beställa hem ett registerutdrag med dina personuppgifter, som till exempel namn och kontaktuppgifter, köphistorik eller bonuspoäng.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om dina rättigheter eller hur ICA hanterar dina personuppgifter? Gå in på ica.se/dataskydd eller kontakta ICA Kundservice på telefon 033-47 47 90. Du kan också mejla oss på kundkontakt@ica.se

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp