Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Göra om enskild firma till AB

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om man har enskild firma där man har en del skulder till nåt/några bolag och riskerar inkasso eller kronofogden.
Det är kopplat till min enskilda firma och om jag gör om enskilda firman till AB, slipper jag ansvaret personligen då för skulderna så att det läggs mot aktiebolaget istället?
Har googlat men inte hittat nåt bra och tydligt om det.

Hade ställt frågan till revisor om vad som händer med tillgångar och skulder i enskild firma när man byter bolagsform till aktiebolag.

Min gissning är tillgångar/skulder följer med till aktiebolag.
Men förutsatt att du som styrelseledamot och borgenärerna godkännaner flytten till nytt org nr efter ny kontroll på betalningsförmåga.

Är bolaget nystartat så förmodar jag att du personligen måste skriva på att du går i borgen för skulderna på aktiebolaget, om aktiebolaget försätts i konkurs/inte kan betala. I varje fall hos många banker och beroende på storlek av skuld.

Sen beror det på såklart: Är skulden 40.000 hos någon skitbank med dåliga kontroller, då kan det nog mycket väl hända att du slipper ansvar för skulderna om bolaget läggs ner några månader senare. Är skulderna på 2 miljoner är så man nog lite försiktigare.

Bara mina gissningar som sagt. Fråga revisor

Hänvisar till tråden Enskild firma till aktiebolag som är identisk

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp