Går det ta bolån?

Hej!

Jag undrar vad ni tror om mina/våra chanser att ta bolån med följande förutsättningar:

2 personer:
Årslöner 550.000:- samt 250.000:-
Blancolån: ca 750.000:- (enbart hos ena personen med årslön 550.000:)
Lånen är uppdelade hos 4 stycken långivare med en medelränta på ca 15%.
Inga barn eller betalningsanmärkningar.

Detta är enbart av nyfikenhet och inte aktuellt just nu. Vi bor för närvarande i varsin hyresrätt (ca 12.000:-/hyra totalt)
När vi sedan vill ta steget och flytta tillsammans så tänker vi en bostad för ca 2 miljoner, dvs en kontantinsats på 300.000:- som utifrån detta senario kommer vi finansiera själva.

Bör gå om kollar på
Nordeas hemsida

Bör inte vara större problem, särskilt när ni är två

Framgår inte hur kontantinsatsen finansieras men om det görs på person 2 i form av lån samt ihop med person 1’s UC kan det enligt mig bli svårt. Läggs kontantinsats på person 1 istället som redan har en del lån vore min rekommendation att nr 2 står själv på lånet och behåller fin uc.

har ni den cash på banken är det bara att gratulera, tuta och köra :)

Framgår inte hur kontantinsatsen finansieras men om det görs på person 2 i form av lån samt ihop med person 1’s UC kan det enligt mig bli svårt. Läggs kontantinsats på person 1 istället som redan har en del lån vore min rekommendation att nr 2 står själv på lånet och behåller fin uc.

har ni den cash på banken är det bara att gratulera, tuta och köra :)
Person 2 med 250.000 kan väl inte få ett bolån ensam.

Förutsättningen är att vi har kontantinsatsen själva, som sagt. (Inte ta något blancolån utan ”enbart” bolån).
Bolånet ska vi så fall stå tillsammans på är tanken då min partners årslön är låg och min hög men däremot är det jag som står på alla blancolån idag.
Tror ni inte det är bäst att söka tillsammans?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp