- Meddelanden
- 1
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 2
Hej! Ansökte för någon vecka sedan om SJs och SAS American Express kreditkort, var intresserad av dom pga. bonusarna men jag studerar på universitet just nu och insåg snabbt att studiebidrag / studielån inte räknas som en inkomst. Därav blev det ett nej från båda.
Det verkar dock finnas kreditkort med mindre kreditutrymme och utan bonusar för studerande som accepterar studiebidrag/lån. Vad jag har läst om hur det fungerar i USA, är att om man har ett kreditkort och betalar av krediten alltid i tid höjs ens kreditbetyg över tid eftersom man visar att man alltid betalar av dom lånade pengarna.
Jag funderar därför om det fungerar likadant här i Sverige?
Om det gör och det t.ex. skulle kunna hjälpa mig att få ett bättre bostadslån i framtiden när det är aktuellt skulle det kännas värt att införskaffa.
Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar, tacksam för alla svar!
Det verkar dock finnas kreditkort med mindre kreditutrymme och utan bonusar för studerande som accepterar studiebidrag/lån. Vad jag har läst om hur det fungerar i USA, är att om man har ett kreditkort och betalar av krediten alltid i tid höjs ens kreditbetyg över tid eftersom man visar att man alltid betalar av dom lånade pengarna.
Jag funderar därför om det fungerar likadant här i Sverige?
Om det gör och det t.ex. skulle kunna hjälpa mig att få ett bättre bostadslån i framtiden när det är aktuellt skulle det kännas värt att införskaffa.
Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar, tacksam för alla svar!