Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Funderingar kring lån och lån med säkerhet

Har ett litet tag fastnat i funderingar kring lån där man har mer lån än inkomst och hur det fungerar.
Det mina funderingar hamnar kring är att man tagit ett samlingslån/blancolån på ett högt belopp och sen sker något oväntat där man "snabbt" villhöver ett nytt stort lån.
Vi tar med mina förutsättningar som ett exempel.
Inkomst: 505K
Lån: Blanco 115000
Betalningsanmärkningar: Nej
Förfrågningar: 0
Hyresrätt
Jag vill en dag få ner månadskostnaden på mitt blancolån och är sugen på att skaffa båt inför sommaren. I Mars ansöker jag om ett samlingslån/blancolån på 250000 för att baka in det gamla lånet och samtidigt ha pengar över för att köpa båt.
Låt oss säga att jag får igenom lånet och jag släcker det gamla lånet och köper en båt.
När jag sen i Maj kör till hamnen för att slänga i båten går bilen sönder. Jag lagar upp bilen men blir sugen på att köpa ny bil.
Jag säljer min nuvarande bil för 80K och vill använda dom pengarna i kontantinsats till en ny bil. Nya bilen kostar 275000 och jag ansöker om ett billån.

Det är här jag fastnar lite i funderingarna, då man i Mars tagit samlingslån på ett stort belopp och sen redan i Maj ansöker om ett än större billån. Skillnaden är att billånet är med säkerhet.
Skulle det gå igenom då billån anses säkrare? Blir det nedslag pga stort lån tätt inpå? Eller nedslag pga för låg inkomst?
Finns säkert fler parametrar som påverkar men som jag inte har koll på. Men detta är något jag funderat på hur banker ser på saken. Kanske finns det någon med erfarenhet kring just detta scenario?

Utgångsläget helt ok, relativt lite lån inga förfrågningar eller anmärkningar.
Totalt sett vill du öka dina skulder från 115 till 445000?
Oavsett om en del är billån kommer det bli en saftig månadsbetalning.

Finns det nån buffert?
Ett lån på 115k kan man beta av ganska snabbt. Extrajobb?
Frågan är hur man prioritera, måste du ha båten just denna sommar? Klarar bilen att rulla nåt år till?
Mitt råd är att betala av lånet först, spar ihop till en bra "bilbuffert" och efter det börja leta båt.
Risken är att du hamnar i skuldfäĺlan.
I all välmening.

Senast ändrad:
Utgångsläget helt ok, relativt lite lån inga förfrågningar eller anmärkningar.
Totalt sett vill du öka dina skulder från 115 till 445000?
Oavsett om en del är billån kommer det bli en saftig månadsbetalning.

Finns det nån buffert?
Ett lån på 115k kan man beta av ganska snabbt. Extrajobb?
Frågan är hur man prioritera, måste du ha båten just denna sommar? Klarar bilen att rulla nåt år till?
Mitt råd är att betala av lånet först, spar ihop till en bra "bilbuffert" och efter det börja leta båt.
Risken är att du hamnar i skuldfäĺlan.
I all välmening.
Inget som är aktuellt, utan det är bara funderingar jag haft om samlingslån + lån med säkerhet (billån).
För mig skriker detta "Lyxfällan" också då man tar ett större samlingslån för att också köpa leksak.
Så scenariot jag funderat på har handlat om att när man tror allt är frid och fröjd så sker oförutsedda saker som leder till att man överbelånar sig.
För jag kan mycket väl tänka mig att detta är något en del varit med om.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp