Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Fundering kring jämkning (beräkning)

Jag funderar på att lämna in underlag för jämkning och försöka amortera in de "extra" pengarna så fort som möjligt för att först få bort en kredit på Fairlo på 25000 K för att på ett halvårs sikt kunna söka ett större blanco för att baka ihop de sämre. Men jag tycker det är lite klurigt att räkna på. Men jag vet ju att det finns många kunniga här.

Så här ser min nuvarande lånesituation ut efter att nyligen ha tagit ett blanco på Marginalen och löst in krediter på Klarna, Fairlo (Varda) och två kreditkort. Eftersom det ju har varit rejäla räntehöjningar under året kommer jag förmodligen inte komma upp i räntekostnaden per lån längst till höger på varje post för den är beräknad på dagens nivåer. Men det kan ju komma fler höjningar, så "typ":

SEB 105 000 Kr, 8 %, ränta: 8400kr/år

Resurs 135 Kr 8,22 %, ränta: 11070kr/år

Northmill 266 Kr 8.30 %, ränta: 22078kr/år

Marginalen 110 Kr, 18 %, ränta: 19800kr/år

Lunar 216 Kr 8,7 %, ränta: 18792kr/år

Fairlo 25 Kr, 19 %, ränta: knappt 5000kr/år

----

Total ränta per år med nuvarande %: 85140 kr
Per månad: 7095 kr

2022 var mitt underskott "bara" 46400

----

Inkomst hittills i år (sista juli, alltså lön 6 månader jan-juni): 243 000 kr

Skatt hittills (dito): 62352 kr

Jag vill alltså försöka få ner skatten så mycket som möjligt resten av året, men samtidigt inte ta i så mycket att jag åker på en rejäl kvarskatt. Det jag tvekar över är alltså ruta 34 där jag ska skriva in mina ränteuppgifter för ett år. Ska jag fylla i förra årets underskott eller snarare årets beräknade utifrån förutsättningarna ovan (med högre räntor och tyvärr lite högre lönegrad än förra året)? Eller safe:a med någon sorts kompromiss mitt emellan?

Hur hade ni, som kan det här och är vana att jämka, tänkt? Jag kan ju också strunta i jämkningen och få en rejäl sudd tillbaka i samband med deklarationen i vår och då betala ner amorteringar för den. Det vore ju säkrast. Men dels lånar jag ju då ut pengar till staten utan ränta istället för att själva betala ner 20-procentslån för pengarna, dels är jag nu i ett skede att jag verkligen vill förbättra min situation och då känna mig mer "ekonomiskt aktiv" än att bara beta på och vänta ut förfrågningar :)

Jag har ingen jämkning alls i dagsläget.

Klart att du ska jämka. Precis som du skriver är det dumt att gratis låna ut sina pengar till staten, pengar som du istället i år kan betala av på dina lån med. Så kör!
På blanketten för jämkning fyller du i årets ränteutgifter. De beräknas sedan mot den inkomst du haft och kommer ha. Du får klura på om du ska göra det nu, innan augustilönen eller ta det direkt efter du fått ut den lönen? Så du inte ”missar” en månad, då ditt lönekontor inte hinner regga beslutet innan augustilönen bearbetas.

Julis lön betalas ut nu i slutet av augusti. Då kommer jag även få en lite oväntat lönebonus. Men det lönebeskedet kommer vilken dag som helst så misstänker att vår löneadministratör redan har kört lönerna (med befintlig skatt osv). Så om jag kommer köra jämkning blir det nog bäst att skriva in de aktuella siffrorna för summorna efter den kommande lönen (för sju månader alltså) :)

Så du kommer jämka för 4 månader? För decemberlönen kommer ju i januari?

Hm, det blev rörigare än jag tänkt det här :) För i så fall var ju januarilönen 2022 egentligen för december 2021 och jag har bara fått betalt för 5 månader av 2022 i så fall so far. Men visst baseras allt det här på när något betalas ut? Oavsett när man tjänat in pengarna?

Om jag söker för jämkning i slutet av augusti (baserat på lönen jag har fått utbetald den 25 augusti alltså) så borde det bli att jag begär jämkning för 4 månader/utbetalningar va?

Hm, det blev rörigare än jag tänkt det här :) För i så fall var ju januarilönen 2022 egentligen för december 2021 och jag har bara fått betalt för 5 månader av 2022 i så fall so far. Men visst baseras allt det här på när något betalas ut? Oavsett när man tjänat in pengarna?

Om jag söker för jämkning i slutet av augusti (baserat på lönen jag har fått utbetald den 25 augusti alltså) så borde det bli att jag begär jämkning för 4 månader/utbetalningar va?

Ja utbetalningen styr.

Klart att du ska jämka. Precis som du skriver är det dumt att gratis låna ut sina pengar till staten, pengar som du istället i år kan betala av på dina lån med. Så kör!
På blanketten för jämkning fyller du i årets ränteutgifter. De beräknas sedan mot den inkomst du haft och kommer ha. Du får klura på om du ska göra det nu, innan augustilönen eller ta det direkt efter du fått ut den lönen? Så du inte ”missar” en månad, då ditt lönekontor inte hinner regga beslutet innan augustilönen bearbetas.
Åh, tack för svaret! Missade att du hade svarat och såg det först nu när jag åter började fundera över jämkning :) På Fredag är det ju lön så om jag bestämmer mig för att jämka lämnar jag in det nästa vecka.

Sitter nu och tänkte söka jämkning. Sitter inloggad på Skatteverket. Jag har fått lönebeskedet för lönen om betalas ut nu på fredag (den 25) och tänkte skriva in de uppgifterna. Jag hoppas alltså kunna få jämkning på årets sista 4 löner. Men det står så här vid första rutan (alltså lönen jag fått hittills):

----

"Här fyller du i summan av dina inkomster hittills under året, det vill säga t.o.m. månaden innan du lämnar in ansökan. Kom ihåg att fylla i skatten som dragits från dina inkomster. Om något skatteavdrag inte gjorts fyller du i 0."

----

Innebär det att jag ska skriva in inkomst och skatt från förra lönebeskedet (som kom i slutet av juli) om jag ska lämna in det idag och få jämkning från septemberlönen? Eller bör jag vänta till början av september innan jag lämnar in?

Hoppas nån vill och kan hjälpa :)

Fick sånt "konstigt" svar från Skattemyndigheten apropå jämkningen. Säkert bara "konstigt" för att jag inte har koll :) Istället för typ en ny skattesats som löneadministratören ska dra fick jag ett dokument på två sidor där det

1. Står att min preliminära skatt på enskilda firman (där jag får in lite pengar för ett extraarbete) ändras från att jag ska betala in 900 kr i månaden till att jag ligger drygt 6000 kr plus på skattekontot"
2. Att jag jag ska få tillbaka 21000 kr (eller?) på vanliga lönen. Den sidan ser ut som när man deklarerar med sammanräkning av skatt osv ner till

"Att erhålla -21136 kr"

Är det jämkningen jag har fått? Ska jag typ betala in 21000 mer (låter knappast troligt med mitt stora underskott) eller ska jag få tillbaka det och i så fall hur?

Förvirrad

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp