Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Funderar på skuldsanering

Släpper du allt till KFM så får du behålla 4900 kr plus till hyran så det är ungefär detsamma som du har nu. I de 4900 ska allt ingå inklusive mat. Att söka om skuldsanering kostar inget och du kan ju prova men jag tvivlar på att du räknas som insolvent då du inte går minus och inte har något hos KFM.

Det handlar väl om att kunna betala av lånen inom överskådlig tid (10-15 år), inte om man går minus och har något hos KFM. Jag hade/har kreditskulder på ca 400 000, inget hos KF och fick skuldsanering. Räkna om du kan bli skuldfri inom 10 år, kan du inte det tycker jag att du ska ansöka.

Det handlar väl om att kunna betala av lånen inom överskådlig tid (10-15 år), inte om man går minus och har något hos KFM. Jag hade/har kreditskulder på ca 400 000, inget hos KF och fick skuldsanering. Räkna om du kan bli skuldfri inom 10 år, kan du inte det tycker jag att du ska ansöka.
Det kommer jag nog inte kunna. Har 650 :(

Det kommer jag nog inte kunna. Har 650 :(

Vilket kommer öka ju. Boka in en tid med en skuldrådgivare, de brukar väl ha koll på om du räknas som överskuldsatt eller inte. De kan ju inte svara på om du kommer att få skuldsanering men avråder dig förmodligen att ansöka om du är chanslös och kan nog hinta om du har goda chanser. Det kan också vara bra att nämna att du tagit hjälp av skuldrådgivare om du ansöker.
Det enda du har att riskera är besvikelse vid ett negativt besked.
Jag ångrar inte att vi släppte allt, men det var en jobbig period med alla krav-ärenden i posten. Du behöver ju inte släppa allt innan inledande, jag vet inte vad som är mest strategiskt i den situationen (är nog fler här på forumet som vet).

Du menar alltså att om man har lån som ej kan betalas på 10-15 år är orsak till en skuldsanering trots att man kan betala det ?

Vilket kommer öka ju. Boka in en tid med en skuldrådgivare, de brukar väl ha koll på om du räknas som överskuldsatt eller inte. De kan ju inte svara på om du kommer att få skuldsanering men avråder dig förmodligen att ansöka om du är chanslös och kan nog hinta om du har goda chanser. Det kan också vara bra att nämna att du tagit hjälp av skuldrådgivare om du ansöker.
Det enda du har att riskera är besvikelse vid ett negativt besked.
Jag ångrar inte att vi släppte allt, men det var en jobbig period med alla krav-ärenden i posten. Du behöver ju inte släppa allt innan inledande, jag vet inte vad som är mest strategiskt i den situationen (är nog fler här på forumet som vet).
Det ökar väl inte ?
Det betalas av inom den tid som är avtalad i låneavtalet. Släpps det till KFM så ökar det däremot.

Du menar alltså att om man har lån som ej kan betalas på 10-15 år är orsak till en skuldsanering trots att man kan betala det ?

Nej, om man kan betala lånen (med nuvarande lön) inom 10-15 år lär man inte få skuldsanering. I mitt svar från KF stod i ”åskådlig tid” men jag vet inte den exakta tiden som KF beräknar som rimlig tid. Jag skrev till trådstartaren att prata med en skuldrådgivare, vill inte ge falska förhoppningar, men av infon hen skrev i sitt inlägg tolkar jag det som att hen borde försöka ansöka om skuldsanering.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp