Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Frysa räntor?

Fryst ränta kan man ev få när ett lån legat hos inkasso en längre tid. Tror inte det är möjligt att få direkt av en långivare. Det man ev skulle kunna få då är amorteringsfritt under en viss period. Bara ringa och fråga.
Ok det skulle hjälpa rätt mycket med 1 betalningsfri månad. Men det känns så jobbigt att ringa.

Har du ingen möjlighet att jämka? Jag fick fryst ränta efter mitt stora lån gick till inkasso. Men det kostar, en misskött kredit samt måste betala 10000 i månaden. I oktober är jag klar med skiten.

Ok det skulle hjälpa rätt mycket med 1 betalningsfri månad. Men det känns så jobbigt att ringa.
Du kan inte få mer än ett Nej.
Skriv ner några meningar som du vill säga, och läs fr lappen när du ringer så kommer du inte av dig (vilket är lätt hänt)
Du kan fråga efter en betalfri månad, eller tillfälligt amorteringsfritt. Säg att din ekonomi inte går ihop just nu.
450 000 kr är väldigt stort lån så att släppa till inkasso skulle jag inte rekommendera (såvida du inte har tankar på att släppa alla dina lån).

Fryst ränta kan man ev få när ett lån legat hos inkasso en längre tid. Tror inte det är möjligt att få direkt av en långivare. Det man ev skulle kunna få då är amorteringsfritt under en viss period. Bara ringa och fråga.

Vi har två skulder som legat hos Intrum sedan våren 2024, skulderna är dock 10-11 år gamla. Vi betalar 6000 kr på båda skulderna. Nu har vi betalat i ett år. Ena skulden har sjunkit med 10 000 kr, ena skulden något mindre pga räntan. Vi får ny betalningsplan varje halvår. Ringde idag och Intrum vill höja månadsbetalningen i augusti när vi ska göra om betalningsplanen.

Jag har skuldsanering som löper ut nästa år i mars.

Vad tror du om att i augusti frysa räntan på dessa två skulder till Intrum? Går det att göra? Sedan i april/maj nästa år göra en ackordsuppgörelse.

Skuld X är på
336.810 kr
Skuld Y är på
194.672 kr

Senast ändrad:
Vi har två skulder som legat hos Intrum sedan våren 2024, skulderna är dock 10-11 år gamla. Vi betalar 6000 kr på båda skulderna. Nu har vi betalat i ett år. Ena skulden har sjunkit med 10 000 kr, ena skulden något mindre pga räntan. Vi får ny betalningsplan varje halvår. Ringde idag och Intrum vill höja månadsbetalningen i augusti när vi ska göra om betalningsplanen.

Jag har skuldsanering som löper ut nästa år i mars.

Vad tror du om att i augusti frysa räntan på dessa två skulder till Intrum? Går det att göra? Sedan i april/maj nästa år göra en ackordsuppgörelse.

Skuld X är på
336.810 kr
Skuld Y är på
194.672 kr
Försöka kan man alltid göra men Intrum är väldigt hårda och i princip omöjliga (senaste 4-5 åren har det försämrats tycker jag) så jag tror att skulderna behöver bli ännu äldre för att fryst ränta ska komma på tal. Men som sagt fråga går ju alltid.

Försöka kan man alltid göra men Intrum är väldigt hårda och i princip omöjliga (senaste 4-5 åren har det försämrats tycker jag) så jag tror att skulderna behöver bli ännu äldre för att fryst ränta ska komma på tal. Men som sagt fråga går ju alltid.

Jag ska komma med en ackordsuppgörelse nästa år, maj/juni. Det ska bli intressant att se vad dom godkänner. Antingen tar dom mitt erbjudande eller så ja, jag vet inte.

Jag ska komma med en ackordsuppgörelse nästa år, maj/juni. Det ska bli intressant att se vad dom godkänner. Antingen tar dom mitt erbjudande eller så ja, jag vet inte.
Men om din skuldsanering löper ut i mars så avskrivs väl skulderna? Eller ingår dem inte i din skuldsanering?

Men om din skuldsanering löper ut i mars så avskrivs väl skulderna? Eller ingår dem inte i din skuldsanering?

Min fru står som medlåntagare så vi får fortsätta betala på det som är kvar. Jag pratar om de som är hos Intrum.

När min sanering är avslutad så sitter vi med 530 tusen i knät som ska betalas.

Kommer med ett längre inlägg och min historia till våren när min sanering är avslutad. Den är för invecklad så jag kommer skapa en egen tråd för den.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp